BasBQ
Beef en Steak

Veel monden vullen, beperkt budget: ervaringen met leveranciers, bulkinkoop en delen die niet populair zijn?

Joske

Tondelzoeker
Berichten
8
Hoi,

Ik heb niet zozeer een barbecue vraag, maar meer een vlees vraag in het algemeen en ik denk dat hier ook wel wat kennis zit ;-). Ik heb al gezocht hier op het forum en niet echt een antwoord vinden afgezien van wat meningen over online slagers.

De onderstaande vraag is inmiddels in veel huishoudens actueel, of wordt binnenkort actueel.

Wij hebben veel monden te vullen (als relatief groot gezin, bij bezoek, feestjes etc), en wij hebben last van gestegen prijzen.

Wat zijn jou beste tips om hiermee om te gaan (zonder flauwe tips zoals 'minder eten')?

Mijn vragen die hieruit voorkomen zijn:

- Waar haal ik vlees vandaan met de hoogste prijs/kwaliteitsverhouding? Kan iemand mij namen en rugnummers noemen? Ik begrijp op dit forum dat er meerdere mensen ervaringen hebben met Harries vlees. en bv BBQ Quality Veel goedkoper dan de vleesaanbiedingen van de super zal het niet worden, maar ik heb het ook over prijs/kwaliteitverhouding. Het gaat dus niet om een opslag te betalen van 10 euro per kilo zodat een leverancier voor hetzelfde vlees een leuke marketing campagne kan betalen om vervolgens via de marketing deze 10 euro te kunnen verantwoorden om het te verkopen als betere kwaliteit terwijl het onzin is.

- Loont het om bulk te kopen? 20-30 jaar geleden hoorde je regelmatig dat mensen een 'half varken' kochten. Tegenwoordig hoor je dit nauwelijks meer? Wel zijn er nog initiatieven zoals koop-een-koe / grutto. Wat is jullie mening hierover?

- Welke stuken/delen zijn minder populair waar je interessante dingen mee kunt doen? Ik begrijp dat dit vroeger het geval was bij Bavette, maar dat is flink in populariteit toegenomen. Procureur is aan het stijgen qua populariteit (pulled pork?)??

- Wat is jullie ervaringen met groothandels zoals Makro en Sligro? Hier wordt vaak vlees aangebonden in relatieve grote hoeveelheden (bv 10 kg varkensprocureur). Een probleem hierbij is dat zo'n procureur vaak in 1.5 of 2 kg gaat en dat is zelfs voor mij te veel. Het probleem is dat ik dit niet kan ontdooien, stuk afsnijden en de rest weer kan invriezen.

- Zijn er nog andere nuttige tips?

Alvast bedankt,

Jos
 
Ik zal mijn mening uitsplitsten.

Heb ik veel nodig aan rund, kip, kalf of lam. Dan ga ik naar een bevriende halal slager. Veel voor weijnig. Wel zsm gebruiken. Kunt het niet een week in de koelkast laten liggen. Maar kipfilet, kippendijen, kippen poten en ga zo maar door voor bij €3.- pkg. en goed ook (slinkt niet zoals supermarkt kip)

Verder ben ik fan van de hanos. Zeer goede kwaliteit maar prijzen zijn niet perce goedkoop.

Bulk, maakt niet meer zo veel. Heb familie die elk jaar 2 tot 3 keer een pink slachten. En heb eerste keus dan. Daar haal ik wel mooie stukken uit in bulk. Maar wanneer je naar bijv koop een koe gaat (1x geprobeerd) dan heb je echt veel aan rest vlees, wordt gehakt ed, en te weijnig van de mooie stukken over vind ik persoonlijk.

Dan de groothandels.

De Makro ben ik niet over te spreken, de ribben ed zijn gewoon te duur voor wat je krijgt, wanneer je het vergelijkt met bijv die van de hanos.
De procereur is wel goed uit de vriezer voor bijv rookworst.
Uit de koelilig is het vlees niet slecht hoor. Maar de diepvries moet je verder redelijk links laten liggen (vind ik dan)

De Sligro heeft mooi vlees, maar een flinke prijs in verhouding.

Bij de hanos is de prijs ook iets hoger maar de kwaliteit is wel navenant.


En dan jouw eerste punt, goedkope Snit.

Helaas doordat de hobby zo populair is geworden verdwijnen die snel.
Weet nog dat ik goede picanha kon halen voor €6.-/€8.- pkg. was niet populair en vaak werd het vet er snel afgesneden om er rostbief van te maken.
Zelfde met brisket dat was te koop voor de prijs van gewoon klapstuk. En ga zo maar door. Dit is ver voorbij en de mooie stukken gaan flink in prijs omhoog.

Een tritip/ ezeltje/ liesstuk (allemaal het zelfde stuk) zijn vaak nog wel leuk geprijsd.
 
Hier in België is Lidl wel interessant qua aanbiedingen vind ik.
Zeker de XXL promoties.
Kwaliteit is goed en alles is uit koeling, dus thuis herverdelen in kleinere porties vacuümeren en invriezen.
Verder vraag ik aan mijn slager tips daaromtrent.
Hij weet dat ik veel BBQ en dat ik diverse dingen wil proberen.
Hij stelt dikwijls zelf dingen voor die ik zou kunnen proberen.
Vorige week van hem nog een entrecote van 700 gr aan halve prijs gekregen omdat er een stuk hard vet doorheen liep.
Andere klanten willen dat sowieso niet volgens hem.
Zo heb ik van hem ook altijd zeer mooie mixen voor worst te maken.
 
Ik haal voor varkensvlees graag Procureur, goed betaalbaar en kun je voor meerdere lekkere dingen gebruiken. Inderdaad PP, maar ook steaks a la Tootsie.
 
Ik heb gelukkig een achteringang bij een grote vleesverwerker, hier kan ik zeer voordelig mooie stukken goed vlees kopen.

Sowieso probeer een een beetje weg te blijven van de kiloknallers bij de gemiddelde supermarkt. Dat is allemaal opgespoten vlees waar niks van overblijft.
Natuurlijk kopen wij dat ook af en toe maar liever niet.
 
Ik koop vlees graag bij de Hanos, uit de koeling. Als je op aanbiedingen let dan kun je mooi scoren. Goede kwaliteit. Ik koop ook grotere stukken / grote verpakkingen en portioneer (vacumeer) dan zelf en vries in.

Goedkope stukken zijn er nog wel, denk aan liesstuk (ezeltje), varkensfilet, lamsschenkel.
 
Mijn persoonlijk ervaring is slagers van buitenlandse origine en rechtstreeks bij de boer. Dat beperkt natuurlijk wel je keuze, want de boeren waar ik ga is het dan Belgisch Witblauw, Limousin en Duroc. Bij de turkse slager een paar dorpen verder betaal ik dan bv €28/kg voor Black Angus en €32 voor de gerijpte versie. Bij allen kan ik gewoon bestellen wat en hoe ik het wil. Voor de BWB betaal ik bv €16,5/kg.

Half varken of deel van een koe zie ik ook nog wel eens voorbij komen, maar dat zijn dan pakketen van zoveel worstjes, burgers, koteletjes,... Dus eigenlijk de delen die in de supermarkt liggen. Goed om direct te cremeren.

Makro ook goede ervaringen mee.
 
Longhaas is ook erg lekker. Of riblap voor draadjesvlees etc. De turk ga ik idd ook regelmatig heen. 3 hele kippen voor 10 euro.
 
1 ding in je vraagstelling begrijp ik niet: je hebt een groot gezin, bent bereid in bulk te kopen, maar een stukje procureur van 2 kilo is teveel?
van 2 kilo procureur blijft doorgaans 1,2-1,5 kilo over aan pp.....

maar goed,
goedkoop vlees van acceptabel/goede kwaliteit:
- aanbiedingen bij de groothandels in de gaten houden en dan toeslaan (bulk inkoop)
- islamitische slager heeft naar mijn ervaring goed spul (ok kruiden, olijven, etc etc) voor een heel schappelijke prijs

verder kan je het ook zoeken in goedkoper vlees zoals:
- gehakt (burgers, moinks, worst, lekkere gehaktbal, etc)
- kip (hele kip, kipvleugels, sateh, gevulde kipfilet, etc)

of: af en toe vegetarisch. Er zijn heerlijke vegetarische gerechten die niet onder doen voor een vleesgerecht hoor. De vegetarische recepten op dit forum zijn serieus goed. Alhoewel smaken verschillen natuurlijk...

succes
 
Ik heb zaterdag een bbq gehouden voor de straat. Waren maar 15 volwassenen. Heb het vlees bij de sligro gekocht. Procureur 2.8 kg bleef 1.7 schoon aan over. De prijs was actiematig 5.5 ex laag btw pr kilo. Resultaat was top. Heb dit een dag van te voren gemaakt omdat je nooit precies weet wanneer het klaar is. Dit is eenmaal bereid zeer goed bevroren te bewaren. Ja ik weet dat vlees bij de groothandels nog veel goedkoper kan maar dan zit je aan 10 kilo per soort of meer. Dat is ver buiten mij gebruikshoeveelheid. En bedenk wel dat een extra vriezer zo 200 euro aan stroom per jaar kost.
zoals hiervoor al vermeld vele stukken vlees zijn stukken duurder door de vraag van leden van ons forum. 😇 en andere die graag de Q aansteken en vlees cremeren.
 
Ik bestel meestal grote stukken rib-eye en ossehaas bij beimer. Zelf portioneren en daarna vacuumeren en invriezen. Lokale vleeshandel heeft hele goede kip en eendeborsten. En als ik echt wat speciaals wil ga ik langs een bevriende slager, kost iets meer maar altijd goed en ik gun het hem ook
 
Terug
Bovenaan Onderaan