BasBQ
Beef en Steak

Varkenspootje op de OTP

 
 
 
 
 

Maccie

Gerijpt
Berichten
2.592
Zoals sommigen van jullie al weten heb ik laatst een half varken gekocht. Ik had het idee om de 2 poten van het varken zoveel mogelijk in zijn geheel te laten. Met de gedachte van een Italiaanse ham, had ik bedacht dat ik deze wel na een sessie op de Q in malse plakken kon snijden.

Thuisgekomen de grooste poot in de vriezer gedaan en de iets kleinere gelijk in de ginger ale gezet en een dag later op de Q. Het idee van de plakken snijden ging niet als gewenst. Ik kwam vliezen tegen halverwege de poot en vond het toch lastig om de kerntemperatuur in de gehele poot gelijk te houden. Wat resulteerde in een niet gelijkmatige garing.

Ruim week later had mijn vriezer een plotselinge temperatuurstijging waardoor ik genoodzaakt was de poot te ondooien en te bereiden. Aangezien dit enige tijd in beslag neemt heb ik een aantal niet handige keuzes gemaakt.

De poot heeft 3 dagen in de pekel gelegen. 55 gram zout opgelost per liter. Hier heb ik Italiaanse kruiden bij gebruikt. Veel gezocht op het internet maar ik kon moeilijk vinden wat nou de juiste verhouding was. Ik kwam dit tegen en ben hiervoor gegaan.





Ik had ruim 20 liter pekel nodig om de poot onder te krijgen.

Ik heb de poot van tevoren nog even gewogen en deze was ruim 13 kilo.

Op de Q ermee



Hij paste maar net.

Dan heb je het dilemma van de kerntemperatuur. Er zat een ham bij aan maar ik wilde eigenlijk niet met hetzelfde resultaat eindigen als de vorige poot. (Buiten de ham om)
Dus heb ik er voor gekozen om de kern te garen tot 88 graden. (Niet echt handig met die ham erbij)

Hier de foto's


















14 uur later was de poot op temperatuur. Na een uurtje rusten verbaasde ik mij over de hoeveelheid vet wat was weggesmolten onder de huid.

Het grootste deel van het vlees was makkelijk te pullen. Sommige stukken niet echt. Ik merkte gewoon dat ik echt vet mis. Het vlees was best droog. Ik had juist meer saus nodig om er een sappig geheel van te maken.

Ik vond het opzich wel mooi om te doen. Een uitdaging zeg maar. Ik zou niet echt snel nog een keer zoiets doen. Eigenlijk omdat ik achteraf niet echt wist/weet wat ik er mee aan moest.

Ach ja, ik heb er van geleerd.

 
Ceriel zei:
Jammer van deze mooie ham, toch goed dat je deze poging met ons deelt....

en dat is t  B-).
toch wel weer mooie foto s.
heb je nou wel of niet kleur zout gebruikt ??
zo kon je mooi zien hoever de pekel in t vlees is getrokken en daar ook weer lering uit kunnen halen.

Maccie zei:
Ik vond het opzich wel mooi om te doen. Een uitdaging zeg maar. Ik zou niet echt snel nog een keer zoiets doen. Eigenlijk omdat ik achteraf niet echt wist/weet wat ik er mee aan moest.
Ach ja, ik heb er van geleerd.

dr is voor deze en de vorige poot toch redelijk genoeg info aangereikt lijkt me.
en moet toch na 2 x mis een uitdaging zijn om toch eens serieus  in de pekel/houdbaarheid materie te gaan verdiepen om voor die 3e (scheepsrecht)x te gaan.

dr werd mij 2 weken voor de kerst een verse poot van 17 kilo aangeboden voor weinig.
maar laten gaan ivm volle vriezer en  te kort dag om deze goed bereid met kerst op tafel te zeten
maar t lijkt mij zeker een uitdaging .en staat voor dit jaar nog op mn toedoe lijst.


 
Schitterende foto en jammer dat het resultaat niet helemaal was wat je er van verwacht had.
Wel goed dat je dit soort uitdagingen aan gaat om zulke uitdagende stukken vlees te bereiden en daar alle genootschapsleden van laat meegenieten door je verslag.
Bedankt.
 
Jammer van het resultaat, maar wel een dikke pluim voor het lef om dit te proberen! Wat een enorm stuk vlees.
 
ik neem ook zeer zeker mijn petje voor je af Tim, prachtig project geweest  :)
 
Wauw. Wat een project!

Echt gaaf!
 
Top gedaan. Niet alleen voor jou leerzaam,maar voor ons allen. Dank voor het delen.
Overigens moet er een lekkere bereidingswijze zijn. Het zijn tenslotte mooie stukken vlees, en wat de Italianen kunnen met een varkens poot,  moeten wij toch ook kunnen  B-)
 
Man wat een ding he! Vol verbazing lees ik je verslag! Wat een enorme uitdaging zeg  :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan