BasBQ
Beef en Steak

Varkenspoot - Schweinshaxe

 
 

Barbeduke

Vuurmaker
Berichten
58
Hallo allemaal,

Zondag heb ik voor het eerst een varkenspoot klaargemaakt. Dit stond al een tijdje op de planning (en hij lag ook al een tijdje in de vriezer) en ik vond het er nu wel eens tijd voor. Ik heb dit een keer in Oost Europa gegeten en ik was er toen helemaal weg van. Ik wilde eens kijken of ik het kon benaderen.

Ik heb een recept gevolgd van willjowinki dat al een tijdje op dit forum staat:

Ik had een poot van ongeveer een Kilo. Eerst de poot een beetje schoongemaakt en de huid ingesneden. Ik zag dat de vorm van de poot wat anders was dan andere voorbeelden (misschien verschil tussen voor- en achterpoot), en dat de huid niet geheel rondom zat. Dit had ik wel verwacht, maar weet niet of dat terecht is.

20200708_193724.jpg


Ondertussen had ik al de pekel gemaakt en af laten koelen (volgens het recept). Daar ging de poot in op woensdagavond en kwam hij op zondagmiddag weer uit (3.5 dag).

20200708_193831.jpg


Vervolgens met wat papier afgedroogd en nog even in de koelkast laten drogen voor 2 uurtjes. Hij zag er niet heel anders uit, maar hij rook wel heel anders :) Eigenlijk niet eens heel lekker, vrij sterk naar de pekel. Toch maar gewoon doorgaan ;)

20200711_154845.jpg


Ondertussen de Weber opgestookt tot 160 graden roostertemperatuur (minion methode) en de poot indirect op de BBQ. Een alu pakketje snippers kersenhout erbij voor de rooksmaak.

20200711_155016.jpg


Na ongeveer 3.5 uur zat hij op ongeveer 80 graden en was hij klaar.

20200711_190053.jpg


Ik vond het nog een goed idee om de huid nog even krokant te bakken op directe hitte. Krokant werd uiteindelijk zwart en oneetbaar, lesje voor de volgende week 🤭

20200711_190101.jpg


Geserveerd met een rucola stampotje.

20200711_201044.jpg


Met zijn tweeën lekker van gegeten. De smaak was helemaal top (de oneetbare huid daargelaten). Ook een fijn rooksmaakje van het kersenhout. Het was ook leuk om te maken en ik ga het zeker nog een keer doen. Maar dan wel iets beter op de huid letten ;)

Tot de volgende keer 🤴
 
Ziet er lekker uit,
Mooi dat je, nadat je had geroken, toch doorgezet heb 👍🏻
 
Schweinshaxe eet ik max twee keer per jaar bij de Oosterburen.
Deze ziet er echter veel lekkerder uit.
Mooi om Dit zo te maken.👍
 
Laatst bewerkt:
Mooi om te zien, heb ook nog 4 a 6 st in de vriezer liggen gaan binnenkort er ook op.
Misschien ook deze versie eens proberen.

Verstuurd vanaf mijn Nokia 8.1 met Tapatalk
 
Lekker stuk vlees. Veel smaak. En leuk project om eens aan te pakken. Komt hier geregeld terug op de Q. En het huidje blijft een uitdaging. Maar als het lukt... o zo lekker. Gewoon nog eens maken
 
Nu ik toch in Duitsland ben maar is kijken of ik een schweinshaxe op de kop kan tikken. 😀
 
Zowaar gewoon gevonden in de locale kleine super.

1kg Schinkeneisbein von Schwein, vers

Dat word een leuke uitdaging op de WGA.

Word vervolgd! 😁

1595100929336793681325.jpg
 
Heb hier ook nog 4 pootjes liggen, zeg bewust pootjes want het waren kleine varkens.
dus zal het de 500 gram niet halen. Zal dit recept proberen. Ben alleen bang dat ik de huid niet krokant krijg voordat het vlees gaar is. We gaan het zien. Jou resultaat ziet er in ieder geval goed uit
 
Lekker hoor, schweinehaxe met een rucola stamppotje(y)schweinehaxe ook maar weer meenemen deze week bij de Hanos.
 
Ziet er goed uit. Ik heb zelf 4 jaar in Wroclaw gewoond en heb het daar vaak gegeten. Eenmaal weer thuis het echter nooit zelf aangedurfd om het te maken. Nu ik dit zie moet ik toch maar eens een pootje of bestellen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan