Beef en Steak

Varkenshaas roken en drogen - eerste experiment - met belangrijke vragen

Helder! Ik heb net de CSG weer aan de praat gemaakt en sinds 13:00 staat ie weer verder te roken. De opstelling is verder ongewijzigd; direct, onderste kamado schuif helemaal open en de bovenste op ongeveer 30% open. Ik ben van plan 'm nu door te laten gaan tot de voledige CSG opgebrand is.

Er schoot me trouwens nog iets anders te binnen: zou het voor het drogen niet nuttig zijn om dit ook in de kamado te doen? Dus: gewoon in de opstelling zoals die nu is laten staan en dan de vents onder en boven helemaal open voor ventilatie?
Deze hele week gaan de temperaturen toch niet hoog oplopen. Een zorg is dan wel wat er in de nacht gebeurt, wanneer de temperaturen dalen. Of misschien een combi; in de dag in de kamado en in de nacht in de koelkast?

Er schoot me trouwens nog iets anders te binnen: zou het voor het drogen niet nuttig zijn om dit ook in de kamado te doen? Dus: gewoon in de opstelling zoals die nu is laten staan en dan de vents onder en boven helemaal open voor ventilatie?
Deze hele week gaan de temperaturen toch niet hoog oplopen. Een zorg is dan wel wat er in de nacht gebeurt, wanneer de temperaturen dalen. Of misschien een combi; in de dag in de kamado en in de nacht in de koelkast?
das een mooie ogreve, ik zelf heb daar totaal geen ervaring mee om eerlijk te zijn. Het koelt in de nachten behoorlijk af wat condens kan veroorzaken op je vlees en das ook niet goed ervoor bij het drogen ervan.

Ja, dat was ook mijn inschatting. Ik heb besloten eerst maar eens te beginnen in de koelkast omdat daar de omstandigheden makkelijker constant te houden zijn. Dan zie ik vanzelf wel hoe goed of dat gaat, en kan ik altijd nog wat anders proberen als daar aanleiding toe lijkt te bestaan.

Het restant rookmot gaf me nog ongeveer 4 uur rook; dat was minder lang dan verwacht, maar komt mogelijkerwijs doordat het vandaag meer waait dan gisteren en dat het rookmot iets heeft aangewakkerd. Geen probleem, want dat gaf me gelegenheid om nog net nieuwe foto's te maken met een beetje daglicht. De kleuren waren rond die tijd niet meer zo intens als eerder vandaag, maar dit is een vergelijkbare close-up foto van nummer 1 als die ik gemaakt heb na de eerste 10 uur roken:

varkenshaas_nummer_1_na_14_uur_roken.jpeg

En zo heb ik ze nu in de koelkast hangen, aan dunne RVS vleeshaken:

varkenshaas_4x_na_14_uur_roken_in_koelkast.jpeg

Hopelijk is de rookfase goed en lang genoeg geweest zo.

Leuk experiment. Ben benieuwd naar het vervolg.

Onderstaand even een soort van eigen logboekje/logtabelletje met gegevens voor eigen gebruik en voor geinteresseerde meelezers. :)

Pekel begindatum: 19-12-2025
Pekel einddatum: 28-1-2026
Rookdatum: 1/2-2-2026
Rookduur: +/- 14 uur
Rookmot: beuken +/- 400 gram

Nr.StijlColorozo zout gehalteGewicht voor pekelenGewicht na roken
(2-2-26)
Gewicht na 7 dagen drogen (9-2-26)Gewicht na 15 dagen drogen
(17-2-26)
Gewicht na Z dagen drogenGewicht na A dagen drogenGewicht na B dagen drogen
1Enkel colorozo zout19 gr (= 5%)380 gr372 gr371 gr372 gr
2Klassiek en aromatisch12 gr (= 3,5%)340 gr326 gr323 gr322 gr
3Mild Provençaals13 gr (= 3,7%)354 gr342 gr340 gr339 gr
4Licht pittig & zoet12 gr (= 3,2%)379 gr369 gr365 gr363 gr

Kruiden samenstellingen (daadwerkelijk gebruikte gewichten/aantallen):
1) Enkel colorozo zout. 19 gram zout

2) Klassiek en aromatisch. Zout 12 g, Rietsuiker 3 g, Kruidnagel 1 stuk, Jeneverbessen 2 stuks, Laurierblad ¼ blad, Zwarte peperkorrels 2–3 stuks, Knoflookpoeder 1 g, Tijm 1 g.

3) Mild Provençaals. Zout 13 g, Rietsuiker 5 g, Rozemarijn 2 g, Tijm 2 g, Zwarte peperkorrels 1–2 stuks, Knoflookpoeder 1 g, Venkelzaad 1 g.

4) Licht pittig & zoet. Zout 12 g, Rietsuiker 2 g, Paprikapoeder 2 g, Zwarte peperkorrels 2–3 stuks, Knoflookpoeder 2 g, Kruidnagel 1 g, Laurierblad ¼ blad, Chili vlokken 0,2 g.

Laatst bewerkt:
Helaas ....
Het droogproces in de koelkast werkt duidelijk niet (zie de tabel in de vorige post). We zijn inmiddels 17 dagen verder en ze zien er nog net zo uit en hebben ongeveer hetzelfde gewicht als direct na het roken. :(
Tijd dus voor een "Plan B", maar... ik heb geen rookkast en binnen in de woning is het te warm. Buiten in de open lucht vind ik een groot risico ivm eksters (die we veelvuldig in de tuin hebben) en muizen die overal bij weten te komen. We hebben in de tuin ook geen groot afdak, ik heb enkel zelf een opklapbare klep gemaakt boven de kamado zodat die bijna geheel droog staat bij neerslag.
Het enige dat ik zelf zo kan bedenken is in ons schuurtje en dan middenin, hangend aan de balken van het plafond. Echter ... de angst bestaat dat muizen er toch nog bij weten te komen (hoewel ze dan wel een ondersteboven ninja stunt moeten uithalen, zeker als ik ze ook aan touwtjes hang), of -misschien waarschijnlijker- ze het samen met hun grotere broertjes (bruine ratten), gedreven door de geur in ieder geval zullen proberen. Ik DENK dat muizen er op een dergelijke manier niet bij kunnen komen, maar het eventueel trekken van de warme aandacht van ratten en/of muizen kan inderdaad een serieus probleem zijn.
Nu vind ik onze "harige vriendjes" er best schattig uitzien, maar ze zijn wel oprecht onwijs smerig, dus ben ik wat minder enthousiast over de gedachte dat open hangend (sterk ruikend!) vlees ze misschien aantrekt en ze de schuur wel een prima verblijfplaats vinden of er simpelweg op slooptocht gaan en een bende maken.

Heeft iemand een slim idee voor hoe ik het drogen goed en veilig zou kunnen doen zonder dergelijke problematiek en zonder klimaatkastje?

@Sticky Fingers of @Sander72 misschien? Of iemand anders? Alle ideeen zijn welkom!

Laatst bewerkt:
Je zou eens kunnen kijken in je kamado? Als je die niet gebruikt kun je die misschien onder en boven open zetten en met die luchtstroom drogen? Optimaal is het naturlijk niet maar je bent nu op zoek naar oplossingen terwijl je al onderweg bent... ik ken ook slagers met droog- en rijpingskasten. Misschien mag je daar een keertje op meeliften?

Wat Sander zegt is ook de optie, wel niet ideaal maar het zou wel kunnen werken, je zou ook eventueel als je het in de schuur wilt hangen een kaasdoek erom kunnen doen als je hem ophangt in de schuur. Heb je geen hok/berging in huis? Dat wil ook nog wel eens werken en de temperatuur is meestal best constant.

Sander en Roy: bedankt!
Dat van die kamado daarvoor gebruiken is een idee dat ik inderdaad ook al had. Ik denk dat de muizen daar niet in kunnen komen, maar nadeel is wel als het in de nacht nog heel erg afkoelt en er condens vormt. Maar: het is zeker een optie die ik overweeg. Een slager of de Beimer hier vragen om mee te liften is ook een interessante gedachte. Bij laatstgenoemde kom ik uiteraard vaak zat, dus wie weet. Daar kan ik misschien morgen wel eens een bezoekje aan wagen om het te vragen.

Dan de optie van een hok of berging: beiden hebben we niet en ook geen garage. We hebben alleen de kruipruimte onder het huis, maar dat zal niet heel erg geventileerd zijn (hoewel er wel ventilatie spleten naar toe gaan) en ik heb geen idee of daar ook muizen komen, of spinnen die er overheen kunnen gaan. Lijkt me niet ideaal. Ik ken wel mensen hier in de buurt die een kelder hebben. Dat zou ik wel eens kunnen vragen.

Wordt vervolgd…

(In de tussentijd zijn extra ideeën uiteraard welkom)

Terug
Bovenaan Onderaan