Een paar maanden terug heb ik oerhammetjes gekocht bij B&S en bereid volgens het recept op hun site.
Erg lekker maar nog niet perfect. Ik vond het vlees iets teveel naar rund smaken en dat komt (denk ik) vanwege de kalfsfond.
Een varkensfond zou beter moeten zijn maar deze is nergens kant en klaar te kopen.
Dus....
Varkensfond
1) Men nemen een braadslee vol goedkoop varkensvlees en laten die lekker 45 minuten op 180 graden bakken.
2) Daarna besmeren met tomatenpasta en je legt er wat wortel en ui bij.
Dit gaat weer 45 minuten op 180 graden het ei in.
3) Je vult je DO met smaakmakers zoals, laurier, kruidnagel, peper, tijm, rozemarijn, bleekselderij, knoflook, etc etc etc
Tip van de week: De schil van de ui bevat veel kleurstof. Wil je een donker bruine fond dan moet je de schil van de ui gewoon mee laten koken.
4) Je gooit de inhoud van de braadslee erbij en je vult het aan met water.
5) Na een nachtje pruttelen hou je een h??l lekker geurend brouwsel over.
Die geur hangt nu ook in de hele straat. Erg leuk om te zien hoe alle voorbijgangers met hun neus in de lucht de bron proberen te vinden. =))
Wanneer het afgekoeld is ga ik het zeven en verder inkoken.
Erg lekker maar nog niet perfect. Ik vond het vlees iets teveel naar rund smaken en dat komt (denk ik) vanwege de kalfsfond.
Een varkensfond zou beter moeten zijn maar deze is nergens kant en klaar te kopen.
Dus....
Varkensfond
1) Men nemen een braadslee vol goedkoop varkensvlees en laten die lekker 45 minuten op 180 graden bakken.

2) Daarna besmeren met tomatenpasta en je legt er wat wortel en ui bij.
Dit gaat weer 45 minuten op 180 graden het ei in.

3) Je vult je DO met smaakmakers zoals, laurier, kruidnagel, peper, tijm, rozemarijn, bleekselderij, knoflook, etc etc etc
Tip van de week: De schil van de ui bevat veel kleurstof. Wil je een donker bruine fond dan moet je de schil van de ui gewoon mee laten koken.

4) Je gooit de inhoud van de braadslee erbij en je vult het aan met water.

5) Na een nachtje pruttelen hou je een h??l lekker geurend brouwsel over.

Die geur hangt nu ook in de hele straat. Erg leuk om te zien hoe alle voorbijgangers met hun neus in de lucht de bron proberen te vinden. =))
Wanneer het afgekoeld is ga ik het zeven en verder inkoken.