BasBQ
Beef en Steak

Varkensbuik: Pancetta

Als eerst natuurlijk allemaal de beste wensen! Dat het een heerlijk 2017 mag worden.

Verder even samengevat:

Als ik dinsdag (dan liggen zowel de buikspek die Pancetta gaat worden als de buikspek die als eindbestemming bacon heeft een week in de koelkast) de buikspek uit de pekel haal en de zwoerd er dan afsnijd geeft dit geen grote problemen? Ik begreep van Mac dat de kruiden minder zijn ingetrokken, blijft het dan alleen bij minder snaak?

Verder wilde ik de Pancetta dus oprollen. Of raden jullie aan deze voor de eerste keer plat te laten?
Ik hoor het graag!
 
Door het zwoerd trekt je zout niet doorheen.
Ik zou nu de zwoerd laten zitten, je had hem beter voor die tijd kunnen verwijderen, dus voor het zouten.
Als je hem er nu afhaalt snij je weer in het vlees en dat wil je voorkomen, je hebt dan de kans dat er bacterien inkomen.

Hang hem aan een spekhaak, of als je die niet hebt prik een sateprikker door de bovenkant, dan trekt je pancetta niet krom.

Ik zou als je voor het eerst met een pancetta bezig gaat hem mooi vlak houden, oprollen is wat lastiger drogen.

Succes!

Bert
 
Zal hem er inderdaad de volgende keer eerst afhalen.

Moet ik de sat?prikker op de volgende manier door heen steken en hem dan te drogen hangen?



Excuses voor m'n tekenkunst. Hoop dat m'n vraag zo duidelijk is haha.
 
Mac zei:
Jeroen, ik heb mijn Pancetta destijds, gewoon in een kamertje gehangen (beetje donker gemaakt), de verwarming uit, en het raam op een kier.
De temp zal ongeveer rond de 16?C hebben geschommeld.
Kom je ook een heel eind mee hoor.

12409913323_8342e8c7a8_z.jpg


12410233914_bd525ec42b_z.jpg


Mac

Goede tip Mac! Thnx


Gr. Mike
 
Na een week pekelen en goede tips van Bert en Mac hangt mijn Pancetta dan eindelijk in de kelder.
Foto is beetje onduidelijk omdat hij met m'n telefoon is gemaakt. Temperatuur is van boven naar beneden binnen dan de buitentemperatuur en als laatste de luchtvochtigheid.



Als jullie tips of opmerkingen hebben dan hoor ik dat heel graag.
 
Kan het te koud zijn voor de Pancetta? Door de temp van afgelopen dagen hangt het in de kelder tussen de 8 en 11 graden.
 
Inmidddels hangt de Pancetta 1 week in de kelder. Vandaag gewogen. Hij is al 22,5% in gewicht kwijt.
Moet ik hem nu op tijd (dus nog een week) of op gewichtsverlies laten hangen?

Verder zijn er niet echt gekke dingen te zien dus gaat nog prima
 
Verwarmd als in bakken? Is het over een week wel rauw te eten? Of is dit zoiezo niet slim?
Heb namelijk wel de tijd en geduld om te wachten.
 
Ja, pancetta wordt vaak door spagetti ed gedaan en dus gebakken.
Je zou het rauw kunnen eten, maar vergeet niet dat gedroogde vleeswaren oorspronkelijk bedoeld waren om de bewaartijd te verlengen.
Zelf doe ik het bv door mijn zuurkool en spagetti en eet het niet rauw, coppa daarintegen wel.
Ontbijtspek is dan weer een product welke je rauw zou kunne eten.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Hoe wordt ontbijtspek dan gemaakt? Dacht dat Pancetta de buitenlandse variant hiervan was.
 
Ik snij de pancetta ook meestal in blokjes, en bak deze heel even een beetje krokant, en doe ze door de zuurkool, rauwe andijvie stamp, en deze week de boerenkool. (tevens in plaats van een klontje boter, doe ik wat van het uitgebakken vet, door de stamppot (daar zit juist zo veel smaak in))
Echter soms haalt de helft het pannetje maar, omdat ik er bij voorbaat niet af kan blijven.  :D

En idd een h?le mooie basis voor Spaghetti alla Carbonara.

Foto is weliswaar met Guanciale maarehhh, je snapt de bedoeling  ;)

26862668104_00427bd996_n.jpg


Bacon is trouwens een half product, en moet nog afgegaard worden (bakken onder een eitje bijvoorbeeld)
Pancetta wordt rauw geserveerd als een voorgerecht, of wordt om ander voedsel heen gewikkeld. Meestal wordt het echter uitgebakken als begeleiding van andere ingredi?nten. Het is ook ??n van de basisingredi?nten van de klassieke carbonara (Wikipedia)

Mac
 
En wat doen jullie dan met de buikspek die bacon worst? Dit doe ik nu als blokjes door de stamppot of als plakjes op een broodje hamburger. Wat is het verschil tussen deze 2?
 
Zit nu op iets meer als 30% gewichtsverlies. Zal hem zondag meenemen zodat jullie kunnen kijken of ik alles goed heb gedaan😀
 
Terug
Bovenaan Onderaan