BasBQ
Beef en Steak

Variant van St Louis style pork steak met minder sterke smaak

 
 

dromer1967

Pitmaster
Berichten
537
Ik heb laatst voor het eerst St Louis style pork steak gemaakt van een stuk procureur. Heb daarvoor volgens recept bier gebruikt en bbqsaus.

Bij het proeven vond ik in eerste instantie de biersmaak te aanwezig, maar verder wel heel smakelijk. Eigenlijk wel heel erg lekker. Maar na een redelijk aantal happen vond ik de bbqsaus toch zodanig sterk van smaak aanwezig dat ik het vlees uiteindelijk met moeite op kreeg (en dat wil bij mij wat zeggen als ik vleesch laat staan  B-)).

Ik heb al zitten denken wat ik zou kunnen gebruiken als vervanging zonder dat het een compleet ander recept wordt. Maar kan helaas niets bedenken  :-S

Weet iemand misschien alternatieven die ook erg lekker zijn, maar wat minder sterke smaak hebben? Of zou ik gewoon minder bbqsaus moeten gebruiken, en minder bier, en water gebruiken als vloeistof?

Iemand misschien ervaringen/idee?n?
 
De vraag is,  welke bbqsaus heb je gebruikt? Want daar zit natuurlijk verschil in.
 
Daar heb je op zich gelijk in, Dominique. Het was Calv? bbq-honey saus als ik het goed onthouden heb. Ik heb deze vooraf even 'zo' geproefd en hij was goed te eten. En zeker niet sterker van smaak dan andere sauzen die ik wel gebruik, bijvoorbeeld Sweet Baby Ray en Stockyard.
 
Het kan ook zijn ( ik ken deze saus niet hoor, dus hou me ten goede) dat er in de Calv? veel liquid smoke zit. En dat geeft best een "zware" smaak. Grote kans als je de stockyard of SBR gebruikt dat het veel minder heftig smaakt. Alhoewel SBR ook best wat rokerig is. Daar moet je wel rekening mee houden dan. Maar al proevende kom je tot een eigen oordeel.
 
Sea side smokers BBQ saus ;)
 
Beef en Steak heeft het in z'n assortiment zitten.
 
Dan moet ik maar eens kijken of ik daar een aantal dingen nodig heb. Al moet ik eerlijk bekennen, de saus zal heel erg lekker zijn en ik ga hem zeker proberen, maar om hem hiervoor te gebruiken moet er bijna een hele pot in (500 ml volgens jouw recept) en dat is toch 8 euries. Dan is het opeens een duur(der) stukje vlees geworden. En ik ben daar wat huiverig voor nu de eerste keer niet zo heel goed beviel.
 
dromer1967 zei:
Dan moet ik maar eens kijken of ik daar een aantal dingen nodig heb. Al moet ik eerlijk bekennen, de saus zal heel erg lekker zijn en ik ga hem zeker proberen, maar om hem hiervoor te gebruiken moet er bijna een hele pot in (500 ml volgens jouw recept) en dat is toch 8 euries. Dan is het opeens een duur(der) stukje vlees geworden. En ik ben daar wat huiverig voor nu de eerste keer niet zo heel goed beviel.

Je zou deze ook eens kunnen proberen,
als je niet zo van heet houd voorzichtig met de pepers.

http://www.bbq-nl.com/2007/06/noskos-sweet-smokey-bbq-sauce.html

Zelf je sauzen maken is best wel goed te doen en geeft voldoening.

reuze%20ribs%20001_zpszy6smv3c.jpg



Heb je voor een hele tijd genoeg  ;)
 
dromer1967 zei:
Heb je anders een suggestie welke bbqsaus hier goed bijpast?

Ik vind het lastig om daar echt een advies over te geven, aangezien ik mijn sauzen altijd zelf maak. De eerste bbqsaus die ik maakte is deze hieronder. En die beviel toen goed, en zit niet vol ingewikkelde zaken, waarvoor je stad en land af moet. Tenminste, als je in de randstad woont. Ik zie nu moutazijn, dat kocht ik bij een engelse winkel hier. Dat kun je vervangen door  rode wijn azijn.  Misschien leuk om dan hetzelfde bier ook bij je vlees te gebruiken, wat je ook in de saus hebt gebruikt? Maar nogmaals, het is een suggestie.


Barbecuesauce.
1 eetl olijfolie
1 grote ui, gesnipperd
5 tenen knoflook, uit de pers
3 dl donker bier
1 dl tomatenketchup
2 kleine blikjes tomatenpuree
4 eetl worcestershiresauce
2 eetl moutazijn
25 gr donkere basterdsuiker
2 eetl dyonmosterd ( kop erop)
1 theel zwarte peper uit molen
Zout.

Verhit olie in pan met dikke bodem, en bak de ui en knoflook gaar, maar niet bruin. Doe er dan de rest van de ingredienten bij, alles al roerend aan de kook brengen, en met deksel op pan, ? uur laten koken. Regelmatig roeren om aanbakken te voorkomen.
Na ? uur deksel van de pan, en nog ? uur koken, of langer , net hoe dik je hem wil hebben. Roeren!

Dit is een vrij neutrale barbecuesauce, niet pittig/heet. 
 
Ik heb als variant het ook gemaakt met appelsap ipv bier.
best smakelijk!
 
Terug
Bovenaan Onderaan