BasBQ
Beef en Steak

Vandaag Roastbeef op het menu

 
 

Roland1971

Kooltjesharker
Berichten
130
Vandaag de grote uitdaging aangegaan om de rosbief van 1200 gram op de OTG te bereiden. Na bijna alle berichten op dit geweldige forum te hebben doorgenomen mijn plan getrokken en de stap gewaagd. Ik heb gisteren de Maverick TE733 gekregen en kon m meteen uitproberen.

anderhalf uur voor bereiding het vlees uit de koeling gehaald om het aan de kamertemperatuur te laten wennen.. Ingesmeerd met mijn oude vertrouwde formule, mosterd, peper en zout. Toen de Q op temperatuur was het vlees erop gelegd, was best lastig om hem stabiel te houden met de harde wind. Uiteindelijk schommelde de temp tussen 120-130 en de kern liep heel rustig op. Na een minuut of 50 had de kern van het vlees een temperatuur bereikt van 42 graden. Tijd om de boel in te pakken en te laten rusten..

Ondertussen heb ik het vuur flink aangejaagd met wat Black Ranch Argentijns houtskool, prachtige vlammen schitterde me tegemoed. Na 15 minuten was het tijd om de rosbief af te grillen. Ik had er , om te checken hoe t vlees er van binnen uit zag, 2 gelijke hompen van gesneden zodat ik wist hoever ik kon gaan met afgrillen, zonde als je het nu nog even verpest. Vlees ook nog even ingekwast met olijfolie.

Het resultaat was perfect, een prachtige, sappige, malse rosbief met aan de buitenkant een mooi gegrild jasje met een perfecte bbq smaak.. Er viel een last van mijn schouders, het is tenslotte een kostbaar stuk vlees en er is een dier voor geslacht, dat wil je niet verpesten.

/---
Concreet: Rosbief 1200gr, mosterd, peper, zout, dome temp 120-130 graden en na 50 min kern van 42 graden ,15-20 minuten rusten in alu-folie en afgrillen in 5 min op maximaal vuur.
/---

Hieronder wat plaatjes:

IMG_2802.JPG

IMG_2804.JPG

IMG_2805.JPG

IMG_2817.JPG


Het was een geweldige maaltijd, op naar de volgende uitdaging
 
Dat lusten we hier ook wel!
 
lekker hoor, dat lust ik ook wel
 
Mooi hoor
 
water loopt uit mijn mond :D
Deze staat in mijn to do list  ;)
 
Zo idd erg mooi gelukt. Zal heerlijk hebben gesmaakt lijkt mij
 
Bedankt voor de leuke reacties weer. Ben druk de forum topics aan het doorspitten voor een nieuw avontuur. Kan niet wachten om weer een vuurtje te stoken.

Fijne jaarwisseling en een voorspoedig 2017 toegewenst!
 
Mooi gedaan Roland, ziet er zalig uit!
Had je nog rookhout gebruikt bij het eerste deel?
Heb je al eens aan staartstuk / picanha gedacht? Leuk nieuw avontuur.
Vooral met chimmichurri heel leuk om te doen en zalig om te eten ook!
 
Ziet er zeer smakelijk uit
 
Sander72 zei:
Mooi gedaan Roland, ziet er zalig uit!
Had je nog rookhout gebruikt bij het eerste deel?
Heb je al eens aan staartstuk / picanha gedacht? Leuk nieuw avontuur.
Vooral met chimmichurri heel leuk om te doen en zalig om te eten ook!

Hi Sander, staat zeker op het programma om gauw eens te gaan maken. Inderdaad nog niet eerder gedaan of zelfs gegeten dus een avontuur wordt het zeker, thx voor de tip
 
Ryan zei:
Dat is een mooie om ook een te proberen. Heb nog een stuk van 500gr liggen

Zeker doen Ryan.. Met een stukje van 500 gr wel een beetje in de buurt blijven. Zal zo'n 30 minuutjes zijn tot 42-45 kern. Daarna folie en intussen je vuur opjagen tot het maximale.. Beetje olijfolie op het vlees tijdens het affakkelen.

Succes
 
Terug
Bovenaan Onderaan