BasBQ
Beef en Steak

Van hobby naar hobby 2.0 [emoji23]

ReneKaailekkerbqb

Tondelzoeker
Berichten
8
Ik zou wel eens willen informeren of er hier mensen zijn die van hun bbq hobby de stap naar hobby 2.0 / semi- professioneel genomen hebben.
Vooral hoe het dan in z’n werk gaat met de gedurfde stap, KvK inschrijven, benodigde horeca papieren, haccp controle
Want ik neem aan dat niet iedere bbq-er precies volgens de hygiëne richtlijnen werkt.
Ikzelf wil namelijk m’n hobby uitwerken naar iets geregistreerd maar durf de stap nog niet te nemen vanwege KVK , haccp , belasting.
Ik hoor graag jullie ervaring en mening
Tot snel


595da056aaaae725c45a8e3950c14d7e.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
René, er zijn best wel wat barbecue-ers die semi professioneel bezig zijn.
Het ligt er natuurlijk aan wat je precies wil gaan doen:
Workshops, catering, verkoop van barbecues het maken van barbecues?
Ieder aspect heeft zijn eigen vereisten.
Een KVK nummer aanvragen is eigenlijk het makkelijkst en kost relatief weinig.
Wil je gaan cateren of workshops geven is kennis van zaken belangrijk. HACCP is belangrijk en sociale hygiëne maar vergeet vooral niet een goede aansprakelijkheids verzekering. Mocht oma overlijden na het eten van je kip wil je geen gedonder😉. Leer goede kostenberekeningen te maken. Houdt er vooral ook rekening mee dat je op een gegeven moment belasting moet betalen. Ga je klussen doen met personeel dat je daar ook premies en belasting voor moet gaan betalen.
Dus er komt stiekem best wat bij kijken, maar als je echt wil kunnen ze je bij de KVK heel goed helpen en dat kost maar een paar tientjes aan inschrijvingskosten.

BTW dit soort vragen passen beter in de Rookkamer, ik verplaats het even.
 
René, er zijn best wel wat barbecue-ers die semi professioneel bezig zijn.
Het ligt er natuurlijk aan wat je precies wil gaan doen:
Workshops, catering, verkoop van barbecues het maken van barbecues?
Ieder aspect heeft zijn eigen vereisten.
Een KVK nummer aanvragen is eigenlijk het makkelijkst en kost relatief weinig.
Wil je gaan cateren of workshops geven is kennis van zaken belangrijk. HACCP is belangrijk en sociale hygiëne maar vergeet vooral niet een goede aansprakelijkheids verzekering. Mocht oma overlijden na het eten van je kip wil je geen gedonder. Leer goede kostenberekeningen te maken. Houdt er vooral ook rekening mee dat je op een gegeven moment belasting moet betalen. Ga je klussen doen met personeel dat je daar ook premies en belasting voor moet gaan betalen.
Dus er komt stiekem best wat bij kijken, maar als je echt wil kunnen ze je bij de KVK heel goed helpen en dat kost maar een paar tientjes aan inschrijvingskosten.

BTW dit soort vragen passen beter in de Rookkamer, ik verplaats het even.

Bedankt voor je reactie Frits
Zeer uitgebreide redenatie.
Wat mij betreft gaat het nu vooral om take away vanuit huis. Kleinschalig. Misschien later een kleine catering of foodtruck.
Het hygiëne verhaal en kostenberekening heb ik al onder de knie.
Alleen de stap om 1 of 2 dagen minder te gaan werken bij m’n werkgever houdt me tegen.
Maar daar zal ik wel tegenaan blijven lopen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Voor de btw kan je het beste info opzoeken over de kor regeling als je klein begint. Probeer eerst wat geld te verdienen voordat je al veel investeringen gaat doen. Als je voldoende uren schrijft dan kom je ook in aanmerking voor de zelfstandige aftrek. Dat is ong 25 uur per week. Dan heb je die dag minder werken zo terug verdient. Uren moeten wel realistisch zijn.
 
Voordat je begint met minder werken, zou je ook kunnen kiezen om 1 dag in het weekeinde te beginnen met afhaal.
Dat is natuurlijk zwaar, maar heeft het minste risico, aangezien het extra is.
Zo krijg je ‘feeling’ met je klanten en kan rustig onderzoeken waar vraag naar is en wat een goede en vooral makkelijke manier van werken is.
 
Kleine correctie. U moet meer tijd besteden aan uw onderneming dan aan andere werkzaamheden (bijvoorbeeld in loondienst). Was u in 1 van de 5 voorafgaande jaren geen ondernemer? Dan hoeft u niet te voldoen aan deze voorwaarde.
 
Hij die van zijn hobby zijn werk maakt, hoeft nooit meer te werken.
of
Hij die van zijn hobby zijn werk maakt, heeft geen hobby meer.

Ik denk dat iedereen die (semi-)professioneel BBQ't heeft van zijn hobby zijn werk gemaakt.
Zie Noskos, Sander72, NasQ..

Ik zou inderdaad doen wat Frits zegt, klein beginnen met een dag in het weekend of een weekje vrij nemen van werk en eens kijken wat je kan doen. Vooral beginnen op 'incidentele' basis zeg maar..
Als het begint te lopen vloeit het vanzelf over verwacht ik.

Toevallig laatst de pizzabijbel aangeschaft, is van beroep een ICT'er die steeds vaker gevraagd werd pizza's te maken en zo uitgerold naar pizzabakker-ondernemer.
 
Dat ben ik idd vergeten te vermelden
Ik bak al ongeveer 2 x per maand op zaterdag op bestelling voor vrienden en familie. Tegen vriendentarief om af en toe wat te kunnen investeren hiervan.
De KOR regeling heb ik idd ook voorbij zien komen.
Eerst dit maar eens ontplooien, durf alleen niet te veel reclame te maken. Bang dat het te druk wordt en je weet niet wie er vrienden bij de belastingdienst/ nvwa heeft
En je hebt gelijk. Misschien hobby toch hobby laten


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ik heb er ook wel eens aan gedacht, "beetje" bbq'en voor evenementjes in het weekend.

Als alternatief voor catering die een gasgrill meenemen, daar 5 stukjes vlees op schroeien, salade van de groothandel en een paar stokbroden met kruidenboter doen...

Je kunt dan klussen aannemen wanneer en zoals jij het wilt, KOR is dan ook makkelijk, zelfstandigen & starters aftrek is dan een voordeel in de eerste 5 jaar. Waarschijnlijk leuk voor je investeringen in je hobby bedrijfje :)

Mij hebben vooral de HACCP regels nog tegengehouden, en dan niet dat ze fout zijn, maar dat ik me daar nog niet in heb kunnen (willen) verdiept.
 
Ik heb er ook wel eens aan gedacht, "beetje" bbq'en voor evenementjes in het weekend.

Als alternatief voor catering die een gasgrill meenemen, daar 5 stukjes vlees op schroeien, salade van de groothandel en een paar stokbroden met kruidenboter doen...

Je kunt dan klussen aannemen wanneer en zoals jij het wilt, KOR is dan ook makkelijk, zelfstandigen & starters aftrek is dan een voordeel in de eerste 5 jaar. Waarschijnlijk leuk voor je investeringen in je hobby bedrijfje :)

Mij hebben vooral de HACCP regels nog tegengehouden, en dan niet dat ze fout zijn, maar dat ik me daar nog niet in heb kunnen (willen) verdiept.

Dat is inderdaad ook mijn “drempel”


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Dat ben ik idd vergeten te vermelden
Ik bak al ongeveer 2 x per maand op zaterdag op bestelling voor vrienden en familie. Tegen vriendentarief om af en toe wat te kunnen investeren hiervan.
De KOR regeling heb ik idd ook voorbij zien komen.
Eerst dit maar eens ontplooien, durf alleen niet te veel reclame te maken. Bang dat het te druk wordt en je weet niet wie er vrienden bij de belastingdienst/ nvwa heeft
En je hebt gelijk. Misschien hobby toch hobby laten


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Eerlijk....

Zelf droom ik al vanaf kleins af aan van mijn eigen foodtruck. Maar de rompslomp eromheen hield me tegen. (Nu mijn lichaam)

Sociale hygiëne heb ik, koksopleiding gedaan en uitbreidingen daarop, mag in principe met mijn papieren een eigen zaak beginnen, werkte al vanaf mijn 16de in de horeca maar nu toch 3 jaar terug een switch gemaakt omdat het lichamelijk niet meer kon.

Nu kook ik regelmatig voor familie en vrienden en buurtgenoten dan op de bbq dan gewoon binnen in mijn keukentje zonder tijdsdruk en dergelijke lekker verstand op nul en je ding doen, je passie in je eten gooien. Dat word hier erg gewaardeerd. Soms maak ik ook wel wat catering werk voor vrienden met speciale gelegenheden tegen inkoopsprijs omdat ik er niet aan wil verdienen maar zou toch niet meer een eigen bedrijfje op willen zetten.
Koken/bbqen is mijn hobby en dat zou ik zo laten....

Dus mijn advies, ga door met wat je nu doet en zorg dat je er het plezier en de passie voor je hobby in blijft houden. Investeer in je hobby en breid met de tijd je hobby uit met evt. meer materialen en zo. Als je dan alles voor je eigen bedrijfje bij elkaar hebt en je hebt er dan nog zoveel zin in om te beginnen eraan zou ik zeggen doe het en zorg dat je goed geïnformeerd bent.... maar voor nu lekker je ding doen.

Verstuurd vanaf mijn SM-N986B met Tapatalk
 
Dat is inderdaad ook mijn “drempel”


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
HACCP is niet zo heel moeilijk.
Je houd nu ook je werkplaats schoon alleen dan moet je dat noteren wanneer wat is schoon gemaakt.

Daar heb je hele makkelijke lijsten en klappers voor met alle info die je nodig hebt.

Temperaturen van je producten en stickeren van producten (tht) is ook niet zo moeilijk en heb je jezelf zo aangewend.

Tis zelfs zo dat ik dat thuis ook toepas in mijn koelkast. Om bederf tegen te gaan.

Verder spreekt het allemaal wel voor zich. Een mens met een beetje gezond verstand kan dat. (Ik denk maar zo, als ik dat kan, kan iedereen het)

Kwestie van doorlezen en toepassen.

Maar zorg wel dat je de juiste papieren in orde hebt om te mogen starten anders is al je werk voor niks geweest.

Verstuurd vanaf mijn SM-N986B met Tapatalk
 
Ik doe geen catering dus aan mij heb je niets 😂
 
  • Leuk
Waarderingen: Hans
Dat ben ik idd vergeten te vermelden
Ik bak al ongeveer 2 x per maand op zaterdag op bestelling voor vrienden en familie. Tegen vriendentarief om af en toe wat te kunnen investeren hiervan.
De KOR regeling heb ik idd ook voorbij zien komen.
Eerst dit maar eens ontplooien, durf alleen niet te veel reclame te maken. Bang dat het te druk wordt en je weet niet wie er vrienden bij de belastingdienst/ nvwa heeft
En je hebt gelijk. Misschien hobby toch hobby laten


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Beste René,

Ik heb een vriendin die ook met de KOR regeling aan de slag is gegaan en er gebruikt van heeft gemaakt terwijl ze nog in dienst was bij een werkgever, maar die kwam na een paar maanden toch bedrogen uit en moest verschrikkelijk veel belasting betalen/ terugbetalen!!
Lees je hier eerst goed in of laat je voorlichting geven door iemand die er echt verstand van heeft..

Denk een zaterdag en zondag beginnen om te kijken of het wat is voor je is en of er voldoende animo voor is!

Nooit je oude schoenen weggooien voordat je nieuwe hebt hebben ze mij wel is verteld
 
Loonbelasting of inkomstenbelasting moet je ook met de KOR regeling gewoon betalen. De KOR is er, simpel gezegd, om je werkdruk van btw aangifte weg te nemen. Het verschil in afgedragen btw neemt de overheid op de koop toe, afgewogen tegen de werkdruk bij de belastingdienst / overheid om het papierwerk ervan te verwerken.
 
Soms kun je beter spijt hebben van de dingen die je hebt gedaan.... Zou me door de stap van minder te gaan werken niet tegenhouden. Als je altijd voor safe gaat, dan kom je niet verder.
 
Terug
Bovenaan Onderaan