Beef en Steak

Van hersenspinsel naar serieuze BBQ-plek

McPeet

Gemarineerd
De wens voor een buitenkeuken had ik al een hele tijd, maar hoe ik dat precies wilde aanpakken, was nog even zoeken. Jarenlang stonden mijn Weber Summit gasbarbecue en mijn Big Green Egg los van elkaar in de tuin.

IMG_9169.jpg

Het werkte, maar echt handig was het niet. Toen mijn buurman begon met zijn buitenkeuken, begon het bij ons ook te kriebelen. Je kent het wel: dan denk je ineens, waarom hebben wij dit eigenlijk nog niet?

Samen met mijn vrouw zijn we onder andere bij Kookpunt in Rotterdam gaan kijken. Daar kwamen we op het idee om de Big Green Egg niet volledig in te bouwen, maar juist mooi onderdeel te maken van het geheel.

IMG_9165.jpg

Ondertussen ben ik ook gaan kijken naar een inbouw gasbarbecue. Daarbij heb ik lang getwijfeld tussen een Napoleon en een Brabura. Die Brabura was voor mij meteen interessant: in Nederland nog niet heel bekend, maar qua bouw en uitstraling echt een prachtige barbecue. Volledig zwart gepoedercoat RVS, vier stevige branders, een wisselbare searbrander, spit, verlichte knoppen en zelfs verlichting in de BBQ zelf — dat zijn van die details waar ik meteen vrolijk van wordt.

brabura brander 2.jpg

brabura brander sear.jpg

brabura spit vlees2.jpg

Na het bestellen van de Brabura ben ik samen met een collega, die interieurarchitect is, aan de slag gegaan met het ontwerp van de buitenkeuken. Na wat aanpassingen hebben we de offerte aangevraagd bij een bevriende interieurbouwer.
AI ontwerp.JPG

De rompen zijn gemaakt van betonplex en afgewerkt met 6 mm zwart Trespa. Na akkoord op de offerte stonden de rompen al snel in de werkplaats klaar. Toen ging het ineens van “idee” naar “oh, nu wordt het serieus”.

In de tussentijd heb ik ook de elektra aangelegd. Bij de Big Green Egg kwam een aansluiting voor de elektrische snelstarter, en aan de andere kant een lichtknop voor twee lampjes en een stopcontact voor bijvoorbeeld de spitmotor.

IMG_9629.jpg

In de werkplaats heb ik de onafgewerkte zaagsnedes netjes behandeld met randsealer. Een paar dagen later was het dan zover: de keuken kon geplaatst worden.

rompen achterberg3 .jpg

Dat gebeurde tijdens de enige echt flinke regenbui van afgelopen zomer, dus natuurlijk precies op het moment dat je buiten liever droog wilt blijven. Maar goed, BBQ-projecten laten zich door een beetje Hollands weer natuurlijk niet tegenhouden.

opbouw 3.jpg

Samen met de interieurbouwer hebben we de Big Green Egg op z’n plek gezet. Met een spanband en extra banden om het handvat ging het tillen ineens een stuk makkelijker.
IMG_0485.jpg

Daarna konden we het laatste deel rondom het ei pas goed inmeten. De keuken was bewust zonder blad besteld, zodat dat later precies op maat gemaakt kon worden.

opbouw 5.jpg

Vier weken later was het weer zover: het ei en de gasbarbecue eruit, blad erop, en alles weer netjes terug op z’n plek.

IMG_0840.jpg

Binnen twintig minuten stond alles weer strak. Alleen bleek tijdens het gebruik dat ik recht in de zon keek. Dus kwam er nog wat werk bij: een paar planken boven de keuken.

IMG_0961.jpg

Vorig jaar had ik al een camper-zonnescherm boven mijn Weber gasbarbecue geplaatst, zodat ik ook bij regen gewoon kon barbecueën. Door die nieuwe planken kon de luifel alleen niet meer met de slinger uitgedraaid worden. De oplossing was gelukkig snel gevonden: een motor erop. En omdat een vaste knop ook weer zo saai is, is de luifel meteen draadloos bedienbaar gemaakt. Je moet jezelf tenslotte wel een beetje verwennen als je zo’n project aanpakt.

IMG_1044.jpg

Ook over de handgrepen hebben we lang getwijfeld, maar uiteindelijk is het gewoon een simpele, strakke uitvoering geworden. Verder heb ik nog ledverlichting bij de plint geplaatst. Van het eerste idee tot helemaal klaar heeft het zo’n vier maanden geduurd.

IMG_0861.jpg

IMG_0876.jpg

IMG_0910.jpg

IMG_0862.jpg

En eerlijk: ik ben er superblij mee. Alles staat nu logisch bij elkaar, ik heb lekker veel werkruimte en die lades zijn echt top. Alles ligt binnen handbereik, en dat maakt buiten koken gewoon een stuk relaxter. Precies zoals het hoort: een mooie buitenkeuken, een beetje trots, een beetje rook, en vooral heel veel zin om aan te steken.

Laatst bewerkt:
  • Geweldig
Waarderingen: Kloy
Terug
Bovenaan Onderaan