BasBQ
Beef en Steak

Van BGE Large naar Primo Oval XL - eerste ervaringen

J

jwbrink

Gast
Zo, het is ervan gekomen: na 3 jaar BGE over naar een Primo XL Oval.

Omdat ik graag veel tegelijk maak, en vooral groente veel plek kan innemen, werd de BGE large zo af en toe te klein.
Toen ik een tijdje geleden voor gasten (binnen) aan het koken was (buiten) en ik in vier keer aan de gang ging met:
- picanha
- pond snijbonen
- pond asperges
- hamburger, kip en wat ander grut voor de jongsten in het gezelschap
bedacht ik dat het anders moet kunnen. En ja, natuurlijk zou ik ook in vier gangen kunnen koken en de oven op de warmhoudstand zetten, maar ja, een over is geen bbq.

Dus bij probbqshop besteld, met teak tafel.

En omdat SpiKey me al een vraag had gesteld over de keuze tussen BGE L of Oval XL bedacht ik hier wat info te geven.

Allereerst: ja, hij is wel groot hoor :)


Installatie
Eerst de teak tafel met teakolie behandeld en in elkaar gezet. Toen voor de zekerheid nog een laagje olie.

Toen een dag later toen alles lekker droog was de Oval erin getilt. Dat is nog best een klus, en ik heb de tip met de spanbanden gedaan. Twee spanbanden eromheen, twee buurmannen erbij gehaald, toen op de tafel gezet, daarna zachtjes laten zakken op een plankje, toen de keramiek pootjes eronder gezet en de laatste centimeter laten zakken. Zit prima, rijdt lekker.

En omdat die buren er toch waren en een biertje hadden verdiend, heb ik er direct rechtoe rechtaan wat kippevleugeltjes (jumbo, bio, kant en klaar gemarineerd) op gemaakt.

Direct en indirect tegelijk

Vuur aan een kant gemaakt (eerst kolen rechts gelegd, maar links is beter, want daar zit het luchtgat), en met de looftlighter de fik erin.
Dat ging prima, en in no time was het apparaat flink heet. Vergelijkbaar met het ei. En wel direct fijn om een plek te hebben om de kipjes even indirect neer te leggen terwijl er nieuw bier moest komen. (Okee, dat was natuurlijk niet nodig, maar wel leuk).

De volgende dag had ik een dikke tomahawk, die ik indirect liet garen, terwijl er groentjes direct gingen. Dat was wel weer heel fijn. Op het ei wil je dan de plate setter verwijderen op enig moment, en dat hoefde nu natuurlijk niet.



Wel nog even wennen natuurlijk aan hoe snel de temperatuur stijgt, met de BGE heb ik inmiddels goed door hoe ik de schuiven moet zetten voor bepaalde temperatuur, en dat is hier nog zoeken.

Inmiddels twee dagen van gegeten, en bevalt erg goed. Eerste keer met tomahawk steak, beetje kip en wat groentjes (foto volgt zodra ik heb uitgevonden hoe dat werkt) En gisteren zelfgemaakte hamburgers. En wel heerlijk om vier hamburgers en tegelijk vier doorgesneden broodjes te roosteren terwijl er in een hoekje nog een bakje met uienringen aan het pruttelen is.

Kortom: ik ben er erg blij mee.

foto's volgen, als je zelf nog wat weten wilt zijn vragen welkom.




 
Zoals ze zeggen "once you go black you ain't going back" =))

Leuk om te lezen, beide zijn top bbq's en daar heb je veel plezier van.

Pierre
 
Heel veel plezier met de primo, maar dat zal wel lukken.
Vooral leuk dat je nou ervaringen goed kan vergelijken tov de bge.
 
Ik ben ook aan wikken en wegen.  Maar mijn zorg over de BGE worden hier mee wel bevestigd. Bedankt voor de info.
 
Het is zo'n top apparaat! Ben er ook heel blij mee.
 
Mensen, het lukt me niet om foto's op het forum te krijgen. Ik heb inmiddels een picasa webalbum gemaakt, foto erin gezet en dan de link naar de foto met foto-knopje linksboven in artikel gezet. En dan verschijnt een symbooltje van gescheurde foto en daar blijft het bij.
Ik heb gezocht op het forum, maar kan nog niks vinden wat helpt.
Wie heeft een tip?
 
In huishoudelijk staat een draadje over photobucket. Misschien dat dat je op weg helpt?
 
Ik heb de zelfde ervaring met de Primo XL, en voor de foto's gebruik ik tapatalk!
 
Je moet het album van picasa op gedeeld/delen zetten
 
Heb je wellicht al dingen gevonden waarbij de BGE beter scoort dan de Primo?
Kan me bv voorstellen dat de luchtstroom in een ronde q wat beter is dan in een ovale, maar of dat gerommel in de marge is, of stiekem toch wel merkbaar, geen idee!
 
Via de tapatalk-app kun je ook foto's uploaden. Ging laatst erg makkelijk.
 
zo, eindelijk foto's. Paar van uitpakken en paar om indruk te geven hoeveel erop kan.
2015-06-27%2013.05.37_zpstlxtwtz2.jpg

grote doos...


2015-06-27%2013.05.52_zps8mpzei3u.jpg

Tafelblad in de lak

2015-06-28%2019.00.37_zps5pjvf3wz.jpg

klaar voor gebruik


2015-06-28%2019.00.51_zpsiyrbofsj.jpg

Tomahawk (indirect op hoge rooster) met groentjes

2015-08-08%2018.47.21_zpslt8fy8ry.jpg

Appeltaart van dochterlief, direct op de steen






 
En nu in tekst de eerste ervaringen, na de eerste zes weken.

Allereerst: ik ben er nog steeds blij mee. Wat een ruimte, en wat fijn om een indirecte zone onder handbereik te hebben.  De BGE Large staat onder het afdak te wachten tot er echt grote groepen komen, tot nu toe alleen de primo gebruikt.

En ik heb tot nu toe steeds alleen links vuur gemaakt (de luchtinlaat zit links), zodat ik rechts een indirecte zone heb. Dat bevalt werkelijk heel goed. Plannen is veel makkelijker geworden, als het nog even duurt voordat alle eters aan tafel zijn, of als de kok zelf even rustig wil eten, hoe je je geen zorgen te maken dat er iets verbrandt.

Ik begin de temperatuurbeheersing nu een beetje in de vingers te krijgen, en met zo'n "half" vuurtje duurt het soms even voordat je op hoge (boven 180) temperatuur komt.

Tip die ik heb opgevolgd: lekker voldoen met kolen.
Waar ik met de BGE niet elke dag kolen bijvulde, doe ik dat nu wel, Niet omdat het verbruik veel hoger is, maar omdat het vuur minder heet wordt als het onderste laagje kolen het alleen moet doen.
Daar tegenover staat dat ik veel minder vaak as hoef te verwijderen, dat was bij de BGE zo om de 3 sessies, en hier om de 8-10 denk ik.

Een klein nadeel: het BGE Large rooster maakte ik schoon door het rooster even goed heet te maken aan eind van een sessie. Met een half gevulde Oval gaat dat minder goed, omdat een halve oval minder heet wordt, en het rooster aan de indirecte kant minder schoonbrandt.  Dus ik ben weer iets vaker met Dasty (ideaal spul van de Wibra) aan de slag.

Nu maar eens experimenten met heel vuur, en met aan ??n kant een steen voor het indirecte garen.
 
Ziet er goed uit. Dit vind ik dus ook het voordeel aan mijn smoker. Direct en indirect tegelijk.
 
SpiKeY zei:
Nog steeds blij? ;)


Sent from my iPad using Tapatalk

Primo Xl gebruikers zijn altijd blij  :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan