BasBQ
Beef en Steak

Vakantietijd? Pizzatijd!

 
 
 
 
 

Sander72

BBQ Junkie
Berichten
6.803
Beste BBQ-vrienden!

De eerste vakantiedag is bij ons traditioneel Pizzadag!



Dus lekker aan de slag iedereen en lekker zelf de lekkerste combi's maken!



Deegje uitrollen naar een bodem, lekker met Italiaanse biergist en Tipo 00 bloem:



Lekker even jezelf meerollen natuurlijk:



Pizza oventje lekker aansteken en op laten lopen richting de 350?C



En dan mooie creaties maken:









Echt zo zalig... vooral die knapperige rokerige bodem:



Zalig!



En dan is dit nog maar het begin van de vakantie!

Veel plezier!
 
Altijd lekker zo'n eigengemaakte pizza.
 
had ik dat geweten, had ik spontaan je kaas schaaf even langs komen brengen man  ;)
 
Pizza altijd +1, maar dit feestje mag best een +2 ontvangen
 
Ziet er top uit die pizza's !
 
Sander wat een leuk idee zo!

Wat zie ik daar allemaal staan? Chorizo, salami, garnalen, rucola, chilli's, paprika, ui, champignons, mozerella, geraspte kaas, blauwe kaas en wat is dat witte sausje?

Nog een tip hoe je de tomatenprut gemaakt hebt?

Hoe jij je BGE hebt ingericht bij het bereiden van de pizza? platesetter met de pootjes omhoog en dan het gietijzeren rooster?

Hoe warm was de Q?
 
Gilles zei:
Sander wat een leuk idee zo!

Wat zie ik daar allemaal staan? Chorizo, salami, garnalen, rucola, chilli's, paprika, ui, champignons, mozerella, geraspte kaas, blauwe kaas en wat is dat witte sausje?

Nog een tip hoe je de tomatenprut gemaakt hebt?

Hoe jij je BGE hebt ingericht bij het bereiden van de pizza? platesetter met de pootjes omhoog en dan het gietijzeren rooster?

Hoe warm was de Q?

Ja dat dus Gilles, maar dan een mooie Saucisson Sec ipv chorizo. Salami vindt zoon Thijs helemaal top dus daar haal ik altijd een Stegeman voor. Bakt zalig uit hoor! Ik zet altijd van alles voorbereid klaar en dan zelf pizzeriaatje spelen. Nu voor het eerst met eigen gerookte zalm en ansjovisjes en garnalen met daarbij dus die witte saus. Ik had creme fraiche met lepeltje Turkse yoghurt en een limoentje geknepen met peper en zout.

Tomatenprut maak ik een dag eerder, deeg voor bodem trouwens ook... tomaten uit blik en een pakje fritto. Zelf uitje en knoflook fruiten en basilicum en oregano erbij en een lekker slokje Chianti. Lepeltje suiker erbij doet wonderen. Basis voor beide recepten is die van Dominique. Van haar kreeg ik ook de zalige biergist. Geloof het of niet, maar dat proef je!

Setup heb je goed geraden. Pizzasteen op het rvs rooster met platesetter eronder met pootjes omhoog. Ik begon steeds met een bakpapiertje de eerste 3-4 minuten en die trek je dan eronder vandaan en met de schep er weer uit na 6-7 minuutjes... werktemperatuur ligt rond de 350?C zo'n beetje.

Mooi avontuur dit hoor, en erg leuk en lekker samen!
 
Leo zei:
had ik dat geweten, had ik spontaan je kaas schaaf even langs komen brengen man  ;)

Jij hebt toch geen smoesjes nodig man, je bent altijd welkom Leo!
Gaan we gauw een keertje samen doen!
 
Doen we na de vakantie

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

 
Wow, prachtige eerste dag gozert.  B-)
Dat er nog vele mogen volgen deze vakantie  <:p

Mac
 
Geweldig. Fantastisch om te zien dat iedereen het naar zijn zin heeft.
Goeie vakantie Sander. Geniet ervan.
 
Met zo'n begin krijg jij een top vakantie. Veel Q plezier de komende tijd.
 
Pizza altijd lekker en leuk voor de kids om te helpen. Het is te zien dat jullie ze vaker maken
Krijg meteen trek


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ben dol op zulke pizza's.
Ziet er heerlijk uit.  :)
Fijne vakantie!
 
Goeie eerste vakantiedag zo. Veel plezier op de rest van jullie vakantie!
 
Sander72 zei:
Tomatenprut maak ik een dag eerder, deeg voor bodem trouwens ook... tomaten uit blik en een pakje fritto. Zelf uitje en knoflook fruiten en basilicum en oregano erbij en een lekker slokje Chianti. Lepeltje suiker erbij doet wonderen. Basis voor beide recepten is die van Dominique. Van haar kreeg ik ook de zalige biergist. Geloof het of niet, maar dat proef je!
Grappig, ik zie veel overeenkomsten hier; bij mij op het werk zitten 2 fervent pizzabakkers en ik heb inmiddels onderstaande op mijn TODO lijst staan;

Ingredienten pizzadeeg:
- 1000 Gram bloem
- 570 gram water (in geval van Caputo 00 bloem)
- 23 gram zeezout
- 23 gram olijfolie
- 1.7 gram verse gist (of 0.7 gram droge gist)
- Semolina

Dan heb je genoeg voor 6 pizza's.

Bereiding pizzadeeg:
- Gist oplossen in water
- Bloem in de mixer
- Water erbij
- Laten mengen
- Na een paar minuten het zout en weer 2 minuten later de olie

Na het kneden 15 minuten laten rusten, ballen van 220 gram maken en weer een uur laten rusten, vervolgens in de koelkast zetten en 4 uur van tevoren eruit halen.

Ingredienten vulling:
- Uitje
- Olijfolie
- Thijm, Oregano en Basilicum
- Zout en peper naar smaak
- 500gr. passata di pomodoro (van bijv. Mutti)

Bereiding vulling:
- Uitje fruiten in olijfolie; totdat deze glazig is;
- Thijm, oregano en basilicum toevoegen naar smaak
- Vrijwel direct de Passata toevoegen zodat je kruiden niet verbranden.
- Vuur laag zetten en 2 uur laten pruttelen.

Vwb het aanbakken heb je dus semolina nodig, maar jouw tip van bakpapier is ook een hele goede (wel een beetje vals spelen he?) Houd je de temp van je steen een beetje constant op deze manier? Nu zie ik in jouw recept wat extra dingen staan, zoals biergist en Chianti, dat is toch een wijnsoort? Is dat biergist droge gist?
 
Deeg een dag eerder draaien en dan in een afgesloten bak
in de koeling laten rijzen is zeker aan te raden
vormt pizza veel makkelijker
als je geen Semolina heb kun je ook rijstemeel gebruiken 





 
Terug
Bovenaan Onderaan