BasBQ
Beef en Steak

Vakantie ontbijt

 

Frankenmon

Tondelzoeker
Berichten
20
Vandaag is de eerste dag van mijn vakantie, even niet meer rennen en vliegen, tijd voor bacon, low & slow.

Vorige week ruim een kilo buikspek gekocht en in de colorozo zout/suiker mix zoals beschreven op de site van Noskos.
Braaf elke avond het spekje gekeerd. Een soort van vakantie voorpret.

Gisteravond het zout eraf gespoeld en laten drogen op een provisorisch rekje in de koelkast.
Inmiddels was het buikspek veranderd in bacon.

De Bastard vanmorgen na het opstaan rustig aangestoken en koffie gaan maken. De temperatuur steeg te snel en kwam uit op 126 graden. Ik mikte op een temperatuur van zo?n 110 graden. Iets te hoog dus, maar geen probleem. Vervolgens 1 chunk eiken en een handje kersenhout tussen de kolen, platesetter en het rooster er weer in, spek erop en het roken kon beginnen.

992263fa8a10e161302898d7340fcf7a.jpg


4feae4c32a00ed3d6c5dc6f93881576d.jpg


Ik had nog hoop dat ik de temperatuur wat omlaag kon krijgen, maar dat lukte niet. Misschien volgende keer ook een lekbakje met water eronder zetten.

Tijd voor nieuwe koffie en rustig afwachten. Bij een kerntemperatuur van 65 graden heb ik de bacon eraf gehaald.

dd01442d90ca26b2f507e50716085955.jpg


Even afkoelen en daarna wat plakken gesneden en samen met wat eieren en tomaten gebakken.

d49fbd3b4b02c6a49c71ee0f7c5a4233.jpg


Wat een super vakantie ontbijt was dat!

Een deel van de bacon in plakjes, een deel in reepjes. (spaghetti carbonara)

 
Lekker ontbijtje, zou ik zomaar lusten. ;)
Ik zou wat de temperatuur betreft wat lager beginnen omhoog krijgen (meer zuurstof) lukt altijd wel maar naar beneden is met een kamado een tikkie lastiger :-?
Bak water helpt altijd wel bij het constant houden van je temperatuur maar je Q koelt er niet van af.
 
Hans zei:
Bak water helpt altijd wel bij het constant houden van je temperatuur

Zeker, maar met een kamado heb je al zo veel massa dat dat niet nodig is.

Hans zei:
maar je Q koelt er niet van af.

Nou, dat weet ik nog zo net niet. Verdampen van water kost energie en die energie moet ?rgens vandaan komen.
Ter vergelijking, probeer een wsm met waterpan gevuld met water maar eens naar 150 graden te stoken, en probeer het daarna eens met een lege waterpan.....water is een prima koelmiddel.
 
dennis zei:
Hans zei:
Bak water helpt altijd wel bij het constant houden van je temperatuur

Zeker, maar met een kamado heb je al zo veel massa dat dat niet nodig is.

Hans zei:
maar je Q koelt er niet van af.

Nou, dat weet ik nog zo net niet. Verdampen van water kost energie en die energie moet ?rgens vandaan komen.
Ter vergelijking, probeer een wsm met waterpan gevuld met water maar eens naar 150 graden te stoken, en probeer het daarna eens met een lege waterpan.....water is een prima koelmiddel.


Hoi Dennis.

Heb je wel eens een poging gedaan om een wsm naar een hogere temperatuur te laten stijgen dan 150 gr.C met of zonder bak water, zijn ze toch niet echt voor bedoeld dacht ik.
Je hebt gelijk als je zegt dat het verdampen van water energie kost dat ben ik helemaal met je eens maar wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen is dat een bakje water op of onder je rooster er niet voor gaat zorgen dat je temperatuur te hoog oploopt.
Wel voor het constant houden daarvan.
Dat regel je met je lucht schuifjes, het meest met de onderste.

Nog even een tip voor Frankenmon als je een bakje water gebruikt vul het dan met kokend water dat helpt bij het op temperatuur komen van je bbq.



 
Ziet er heerlijk uit! Als je de kleur niet belangrijk vind, kun je ook voor een relatief korte periode pekelen met gewoon zout. Ben in zo'n geval niet zo bang dat botulismebacteri?n in het eten komt.

Ik ben namelijk niet zo'n fan van nitrietpekel als het niet echt nodig is. Schijnt niet heel erg gezond te zijn...

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

 
Temperatuur is niet echt een probleem, die paar graden zou ik me geen zorgen om maken. Wel volgende keer eerder knijpen, dan kom je niet zo hoog uit. Je kunt nog wel terug, maar dan moet je echt heel weinig lucht binnenlaten en het duurt even.

@Janvdbrink, bij bacon wil je ook een roze binnenkant hebben en dat bereik je met nitriet. En er is maar een kleine kans op botulisme, maar als je het krijgt ga je er wel dood aan op niet zo heel plezierige manier. Nitriet zit ook in selderij, spinazie etc. dus als je nitrietvrije bacon ergens tegenkomt met selderijsap in de ingredi?ntendeclaratie.... ;-)
 
Mooi stuk bacon, die stress voor de temperatuur is helemaal niet nodig net zoals een lekbak met water. Gewoon veel je ei gaan gebruiken en na verloop van tijd weet je wel hoe je het moet bespelen om op een bepaalde temperatuur uit te komen. Minder zorgen en meer relaxen, het is vakantie voor iets.
 
@noskos Klopt, maar daar zit voldoende anti-oxidanten en vitamine-c in om de vorming van nitrosaminen te verminderen. Wellicht leuk om iets met bacon te combineren om dit gunstige effect ook te krijgen? Ik vind trouwens kleur niet belangrijk genoeg om e250 toe te voegen (alhoewel de voedselindustrie daar anders over denkt)...

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

 
Omdat we als Genootschap hier ook onze verantwoording hebben adviseren we altijd om nitriet te gebruiken bij dit soort projecten.
 
Wat je zelf doet moet je zelf weten, wat je een ander aanraad zorg je best voor maximale veiligheid. Ik volg Noskos wel in de redenering om nitrietzout aan te raden.
 
Mee eens, safety first! Bon appetit :)

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

 
Stevig ontbijtje hoor.
Lus ik ook wel
 
Het was een leuk project, door het het genootschap heb ik geleerd dat het niet erg ingewikkeld is om je eigen bacon te maken, ik ga het zeker vaker doen.
(En dan zeker op international bacon day)


Volgende keer iets eerder knijpen, maar de iets hogere temperatuur ging prima, ik maakte me er ook niet echt druk om.
Ik zat even te twijfelen over een bak koud water erin om de temperatuur een graad of 10 te laten zakken. Is het daarnaast ook niet zo dat als je de vochtigheid in het ei verhoogd de rook beter pakt?

 
Heerlijk zo'n ontbijt begin je de dag gelijk goed heb je wat op je maag liggen  :)
 
Dat is een lekker ontbijtje en een uitstekende manier om de vakantie te starten. :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan