BasBQ
Beef en Steak

Upgrade Weber 57cm

 
 
 

de volle

Gemarineerd
Berichten
1.052
Nieuwe deksel besteld voor mijn weber. Deze was krom geleverd. Weer nieuwe voor gekregen en deze was ook niet helemaal vlak. Even verbogen en prima vlak.
Het advies was om er vilt in te plakken. Vanochtend gedaan. Ja en dan moet ie dus wel branden vanavond. Houtskool in de starter en verder gegaan met de bereiding van de gerechten. Dit had tot gevolg dat de kolen erg heet waren. Deze in de bakjes van de weber gedaan. In het midden geplaatst en de deksel dicht. en de schuiven een beetje open. Normaal verwacht ik dan een temperatuur van 220-250 graden. Nu dus niet snel terug naar 150 graden. Dus weer alles open en op het rooster maar dst komt in High en fast.
De deksel zit er nu zuigend op. Is echt veel e te regelen. Dat had ik eerder moeten weten en binnen no time zijn de kolen uit,
Mijn advies plak vilt op de rand van de deksel en geniet van een beter regeling.
 
Mijn deksel lekt een beetje . Kun/wil je uitleggen hoe je vilt in je deksel plakt? En waar koop je gewoon los vilt?
 
Als eerste zou ik de deksel op een vlakke ondergrond leggen en kijken of je hem iets kan verbuigen. Niet veel kracht zetten anders moet je hem terug buigen. Hier een willikeurige link https://www.bol.com/nl/nl/p/vilt-lo...E2XNMBJU0OOMOaXRJjvocud_lCoT0SGhoC37IQAvD_BwE
Je maakt het vlakke kantje van de deksel goed schoon (aceton) en begint dit zelfklevende vilt er in te plakken. Dan snij je hem af. Ik wilde hierna het band in de breedte op maat snijden maar mijn vilt was nauwelijks te snijden. Ik heb het toen iets over de rand geplakt.

IMG20210805201115.jpg


IMG20210805201126.jpg


De deksel kan nu niet meer bewegen en past "zuigend" .
Succes
 
Ik heb er zo’n rand aan vet en roet inzitten 😜
Nee deze is nog bijna maagdelijk zwart. De oude had na 20 jaar alleen een beetje roet. Ja dat hangt af van het gebruik. Mijn everdure 4k is een heel stuk minder schoon. Maar deze gaat morgen weg.
 
Nieuwe deksel besteld voor mijn weber. Deze was krom geleverd. Weer nieuwe voor gekregen en deze was ook niet helemaal vlak. Even verbogen en prima vlak.
Het advies was om er vilt in te plakken. Vanochtend gedaan. Ja en dan moet ie dus wel branden vanavond. Houtskool in de starter en verder gegaan met de bereiding van de gerechten. Dit had tot gevolg dat de kolen erg heet waren. Deze in de bakjes van de weber gedaan. In het midden geplaatst en de deksel dicht. en de schuiven een beetje open. Normaal verwacht ik dan een temperatuur van 220-250 graden. Nu dus niet snel terug naar 150 graden. Dus weer alles open en op het rooster maar dst komt in High en fast.
De deksel zit er nu zuigend op. Is echt veel e te regelen. Dat had ik eerder moeten weten en binnen no time zijn de kolen uit,
Mijn advies plak vilt op de rand van de deksel en geniet van een beter regeling.

Ik vindt het een aanfluiting dat weber haar meest verkochte bbq niet goed voorelkaar heeft. Mijn vader heeft een weber 57 van 15-20 jaar oud en werkt perfect. Dat je vilt moet plakken is niet hoe het hoort bij een premium bbq zoals weber zou moeten zijn.

Gr Spijkie
 
Ik vindt het een aanfluiting dat weber haar meest verkochte bbq niet goed voorelkaar heeft. Mijn vader heeft een weber 57 van 15-20 jaar oud en werkt perfect. Dat je vilt moet plakken is niet hoe het hoort bij een premium bbq zoals weber zou moeten zijn.

Gr Spijkie
De passing van weber laat altijd wat door dat komt door de constructie. Nu heb ik met dit vilt een soort conische passing gemaakt. De deksel kan nu ook niet meer schuiven. En ja mijn oude deksel ( 20 jaar) was vlakker. Maar deze dichte niet zo goed af als met vilt.
Ik zou haast zeggen probeer het eens en je zal een behoorlijk verschil zien met regelen.
 
Mijn vader heeft er dus 1 van bijna 20 jaar, lager onderstel maar komt geen rook tussen de deksel en de onderkant. Ik heb een weber summit dus geen last van rook wat kan ontsnappen tussen de deksel en onderkant.

Gr Spijkie
 
Bij mij ‘ontsnapt’ er ook rook aan de zijkant. Heb daar geen last van bij het barbecuen, dan knijp je boven toch wat meer.
 
Zolang hij uitgaat al ik alles dichtzet en ik de temperatuur kan regelen vind ik het verder best. Maar als hij echt vervormd is dan mag Weber het oplossen.
 
Zolang hij uitgaat al ik alles dichtzet en ik de temperatuur kan regelen vind ik het verder best. Maar als hij echt vervormd is dan mag Weber het oplossen.
Helemaal mee eens en Weber heeft het opgelost. Ik mocht de "misvormde" deksel houden. Deze is inmiddels opgehaald door een forum lid.
Die zeer attent een doosje kruiden meenam. Iedereen blij.
 
Bij regelmatig gebruik vormt zich een vettige en roetige aanslag die de boel ook afsluit.
Bij heel veel rook ontsnapt er nog wel wat via de zijkant, maar ach. Als ik alle schuiven dicht zet Is hij in no time uit. Voor mij het teken dat ie (behoorlijk) luchtdicht Is.

Vilt is mijn insziens niet nodig als je je bbq lekker vaak gebruikt.

Een krom deksel Is garantie.
 
Ik heb ook overwogen om vilt te plakken in de deksel. Een nette oplossing. Als ik de luchtschuiten sloot dan rookten de briketten gewoon op. Als echte Nederlander vind ik dat toch zonde. Mijn oude 47cm Kettle en mijn nieuw Smoker hebben dit probleem niet. Toch eerst eens naar de pasvorm van de deksel gekeken en die bleek niet best, hij wiebelde nogal op het onderste deel van de Kettle. Ik heb even goed gekeken waar de opening was en de deksel voorzichtig iets gebogen. Na enkele voorzichtige pogingen sloot de deksel mooi en vandaag merkte ik dat de briketten weer doofden zoals ik gewend was.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan