Beef en Steak

United States of BBQ: Eight States, One BBQ

ogreve

Vuurmaker
Soms ben ik gek. Heel gek. Althans, dat denk ik zelf dan. Zo ook dit keer. Bij het kiezen van het thema voor de fotowedstrijd van deze maand had ik al ruwweg het idee in gedachten. Dat was om voor vandaag (23 augustus) voor ons 25 jarig huwelijk een echte “bigger is better” stijl show piece BBQ Platter te maken met allerlei typisch Amerikaanse gerechten. Daarbij wilde ik zowel een flink aantal staten, als de vier vleessoorten (rund, varken, kip, vis) vertegenwoordigen, en er ook wat mooie bijgerechten bij maken.

Het doel was dus: een echt road trip gevoel, van westkust naar oostkust, met diverse stops onderweg, waarbij telkens een heel typisch Gerecht van de betreffende staat genomen wordt.

Hoe ziet zoiets er uit?

Nou, zo ongeveer:

IMG_3654_For_page.JPG

...althans, dat is wat ik er van gemaakt heb. :)

Goed, dat was de executive summary en het eindresultaat, maar er was een lange weg nodig om tot dat punt te komen!

Te beginnen natuurlijk met de de research, en vooral ook de planningfase, want ik ben tenslotte maar één persoon, heb maar één kamado (en wilde ook persé alles daarop maken) en ik was ook nog eens de halve maand op vakanties, om gelijk daarna naar een druk leven terug te keren.

Ha! Precies het soort uitdaging waar ik van hou! :D

Nu ja... "ja en nee": leuk om te doen, maar wel wat heel erg intens. :O

Afijn, drie hoofdonderdelen/stijlen had ik al direct op de radar: de California Santa Maria Tri-Tip, “iets” (bij voorkeur spareribs) uit Texas (en dan dit opzettelijk niet Tex-Mex), en “iets” met cajun kruiden. De rest stond nog open, en ik had dus wat zelf opgelegde extra regeltjes toegevoegd zoals “één gerecht per staat”, een “van west naar oost opstelling” en ik had nog iets nodig van de oostkust en met vis. Verder natuurlijk nog wat typische bijgerechten, alles passend maken zodat het in één foto hopelijk in één keer duidelijk is en ook nog goed uitkomt en al met al heb je dan een behoorlijke puzzel. Dit zijn mijn keuzes geworden:

Vlees (uitgangspunt waar omheen alles opgebouwd is, van west naar oost):

• California (begin, westkust): Santa Maria Tri Tip met versgemaakte Santa Maria saus (rund).
  • Texas (we gaan oostwaarts): Texas Roadhouse BBQ stijl spareribs (varken).
  • Louisiana (verder naar het oosten): Cajun stijl Chicken Wings and Legs (kip).
  • Florida (einde, oostkust): Florida Citrus Shrimp (vis).

En de bijgerechten kris-kros er tussen door met wat fantasie:

• Idaho (west): Loaded Steakhouse Potatoes
  • Iowa (mid west): Corn on the Cob
  • Missouri (mid west): BBQ Baked Beans
  • North Carolina (oost): Creamy Slaw / Coleslaw

Genoeg over de planning en achtergrond; tijd om aan de slag te gaan, en dat vergt behoorlijk wat werk, zeker om het allemaal op 1 dag te maken op één enkele BBQ. Daags voor de bereiding had ik minder tijd dan gehoopt om alvast wat dingen voor te bereiden, maar enkele stappen heb ik toch al kunnen doen. Navolgend het verslag.

Dag 1: Rubs maken en ribs en wings seasonen.

Ten eerste had ik natuurlijk het vlees nodig. Aanvankelijk was het de bedoeling 6 personen erbij uit te nodigen en zou ik ruim de dubbele hoeveelheid nodig hebben gehad. Dat werd me toch te gortig, en om mezelf toch nog een beetje te sparen hebben we dus besloten om dat niet te doen, en om e.e.a. manageable te houden met relatief kleine hoeveelheden vlees te werken.

Ik koos:
  • 1 kleine maminha (= Tri-Tip) van 0,94 kg
  • 500 gram kippepootjes en -vleugels
  • 1 groot dikbevleesd babyback rib rack
  • 850 gram 13/15 tijger garnalen

In de avond, na het werk en andere verplichtingen, had ik een momentje om alvast wat voor te bereiden. Ten eerste de twee rubs die ik zelf vers wilde maken: Santa Maria voor de maminha en Texas Roadhouse BBQ voor de ribs.

Eerst de Santa Maria; ik maak maminha met enige regelmaat en tegenwoordig nagenoeg altijd op de Santa Maria manier. Dat is dus inmiddels redelijk routine.

Dit zijn de ingedriënten:

IMG_6516.jpeg

Dit is het mengsel voor de rub:

IMG_6517.jpeg

...en na het mengen ziet dat er zo uit:

IMG_6519.jpeg

Daarna de Texas Roadhouse BBQ rub. Die was nieuw voor me, dus heb ik even wat recepten er voor opgezocht.

Dit zijn de ingrediënten:

IMG_6526.jpeg

Hier zie je ongeveer de verhoudingen:

IMG_6527.jpeg

...en dat resulteert in dit mengsel:

IMG_6529.jpeg

Indien er interesse is voor de exacte hoeveelheden van de ingrediënten kan ik dat later wel uitschrijven. Aan zout gebruik ik hier overigens geen keukenzout voor (i.t.t. wat de blauwe pot zegt!), maar grof zeezout dat in die bus zit, verder zijn alle ingrediënten hopelijk duidelijk zichtbaar in de foto’s.

Na het maken van de rubs was het tijd om aan het seasonen te slaan. De maminha en garnalen nog niet, die hebben aan een korte duur genoeg, maar de kip en ribs wilde ik overnacht in de rub hebben staan.

Eerst de kip. Daarbij heb ik het mezelf iets makkelijker gemaakt. Ik had wel recepten gezocht voor versgemaakte Cajun rub, maar ik had nog een potje Weber Cajun rub die eigenlijk prima is, dus daar kon ik een bocht afsnijden: kip in een schaaltje, beetje olijfolie er op sprayen en riant in de Cajun rub. Afdekken met aluminium folie en in de koelkast.

Doe de kip in een schaaltje:

IMG_6531.jpeg

Insprayen met wat olijfolie spray:

IMG_6532.jpeg

Riant Cajun rub er op:

IMG_6536.jpeg

Goed doorroeren tot alles mooi uniform gemarineerd is:

IMG_6538.jpeg

One down, one to go, de ribs heb ik ook op routine gerubt: uitlekken, droogdeppen, zilvervlies er af, op de vleeszijde leggen, holle kant insmeren met ruim mosterd, riant rub er op, omdraaien, daarna de vleeszijde op dezelfde manier insmeren met ruim mosterd en riant rub er op. In een marinade schaal leggen, aluminium folie er over heen, en ook in de koelkast.

Ribs ontvliezen:

IMG_6547.jpeg

Insmeren met mosterd:

IMG_6558.jpeg

...en riant de rub aanbrengen (aan beide zijden dezelfde mosterd + rubs behandeling):

IMG_6559.jpeg

Dat geeft zoiets:

IMG_6566.jpeg

Ook deze dus in een schaal, afdekken met aluminiumfolie, en in de koelkast.

Einde dag 1. In de volgende reactie volgt dag 2; “the big one”.

Dag 2: Alle bereidingen, verse sauzen, presentatie maken, decoreren, fotograferen, en oh ja! Ook nog er van eten!

Ok dan. Nu het leeuwendeel van het werk. Ik heb hier even een aparte reactie voor genomen om uit te komen met het aantal tekens (max. 10,000) en foto's (max. 30).

Deze dag begon met een tripje naar de markt voor verse groenten en daarna ook nog naar 2 supermarkten om de andere missende ingrediënten te completeren. Voor dat te doen had ik alvast de kamado van Marabu houtskool voorzien en naar ongeveer 150 graden indirect gewerkt. De getoonde bereidingen doe ik meestal op ongeveer 120-130 graden, maar ik wilde sneller kunnen werken, dus heb ik een iets hogere temperatuur genomen.

Tijd om aan het BBQ-en te slaan!

Eerst een dual bereiding van de ribs en de steakhouse potatoes.

Voor de ribs wilde ik geen fall-off-the-bone finish, maar mijn eigen uitontwikkelde veel kortere bereiding waarbij je nog wat bite overhoudt; die lijkt geloof ik sterk op wat hier bekend staat als de "Easterwood methode": start met een rookfase (kers + hickory rookhout) volledig indirect, tot er een mooie bark is opgebouwd en het vlees teruggetrokken is van de botten; mik op een kerntemperatuur van +/- 90-100 graden en probeer vooral de 100 graden niet (veel) te boven te gaan. Daarna enkel nog 1 of max 2 keer aflakken met een BBQ saus naar keuze en honing. Duur van het roken is doorgaans iets van 1,5 uur en de lakfase ongeveer een half uur.

Voor de Steakhouse potatoes: neem 6 grote kruimige (!) aardappelen (in de VS gebruiken ze "Russet" aardappelen, maar die zijn hier denk ik niet verkrijgbaar; neem dus gewoon wat je kan vinden): prik er met een vork gaatjes in, spray ze in met olijfolie en doe er wat keukenzout of fijnkorrelig zeezout op.

Dit was mijn opstelling:

IMG_6610.jpeg

Multitasken is nodig, of anders ben je om 22:00 uur 's avonds nog bezig. Zet de oven aan op 60 graden (ter warmhouding van de diverse gerechten tot het moment van opmaken) en begin alvast met de voorbereiding van de maminha terwijl de ribs en potatoes hun rookfase beginnen:

Maminha droogdeppen en het zilvervlies aan de vleeszijde er af halen:

IMG_6620.jpeg

Vleeszijde riant (ja echt. Trust me!) in de Santa Maria rub zetten. Niet bang voor zijn, Maminha kan wel wat hebben:

IMG_6623.jpeg

Omdraaien en de vetkap kruislings insnijden, net als bij een Picanha:

IMG_6626.jpeg

...en daarna ook die zijde riant in de rub zetten:

IMG_6627.jpeg

Nu de Maminha afgedekt weg zetten.

Ga verder met dingen voorbereiden die alvast kunnen. Ik heb bijvoorbeeld ergens in deze fase nog wat klusjes moeten doen en ook nog de vlaggetjes (die ik al eerder geprint had) uitgeknipt en gemaakt met satéprikkers en een Pritt stift.

Goed, terug naar de ongoing BBQ sessie.

Check de bark van de ribs en de garing van de steakhouse potatoes:

IMG_6628.jpeg

Op enig moment zijn de aardappelen klaar. Je test dat door er een satéprikker in te doen. Gaat die makkelijk naar binnen, dan zijn ze klaar. Haal ze er af, doe ze in een ovenschaaltje en zet ze in de voorverwarmde oven:

IMG_6644.jpeg

De ribs zullen nu nog niet helemaal klaar zijn, maar mogelijk al wel ver genoeg zodat het aflakken kan beginnen. Dit is ongeveer het resultaat dat je in de eerste fase wilt behalen: een mooie bark en teruggetrokken vlees:

IMG_6633.jpeg

Tijd voor het aflakken. Doe dit met een mooie BBQ saus naar keuze:

IMG_6636.jpeg

... en daarna honing:

IMG_6641.jpeg

...Onder constructie .... ik ben bezig met deze uit te werken ...

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan