BasBQ
Beef en Steak

Uncanned Chicken

 
 
 

ZBBQZ

Stoker
Berichten
304
Ik ben een hele kip aan het bereiden in mijn Q. Dit keer zonder beercan. Ik had gelezen dat het allemaal niet veel uitmaakt dus vandaar de naam uncanned chicken.

Ik ben begonnen met het maken van een bbq saus wat o.a. de volgende ingredienten heeft:

1hi2OvVl.jpg


Aangevuld met (haha vergeten de eerste keer mee te fotograferen):

iSE8vk5l.jpg



Zo en dit is de kip:

zvn4FZKl.jpg



De kip onder de vel licht gekruid:

6GrJUhIl.jpg



Toen iets onzinnigs geprobeerd, namelijk het aanzetten van de kip boven de kolen voor een kleurtje (resultaat niet echt zichtbaar en daarna gedoe om de temp van de bbq omlaag te krijgen zonder de kip erop). Voordeel is wel dat de haartjes verdwenen zijn. Hier de kip op de Q voordat de temp te hoog opliep:

CTOhSkbl.jpg



Daarna kip er weer af en de temp naar beneden gebracht door wat brandstof eraf te nemen. Nu kip erop met deze temp, wat in werkelijkheid 125 graden is:

2CW1abUl.jpg





Voordat de kip eraf gaat zet ik hem in de gemaakte bbq saus en blijft hij er nog even op. Hopelijk haal ik het met de brandstof.
 
Ik ben benieuwd of je dit op zo'n lage temperatuur van ca. 115C gaat redden met de kolen die erin zitten en die zo te zien behoorlijk door de aslaag worden afgeremd voor het afgeven van de hitte.
Indirecte warmte en convectorwerking lukt m.i. ook beter resp. regelmatiger als je aan beide kanten van de Q je brandstof hebt liggen.
Tenslotte wens ik je een z.s.m. vies rooster toe  ;)
 
Op 115-125 graden gaat prima, heb kip op de WSM gemaakt gaat prima, alleen het vel wordt minder krokant.
 
ok Mike, dank voor je aanvulling, ik vind dat knapperige velletje echter zoooo lekker... :)
 
De kerntemp blijft teveel achter dan ik had verwacht, terwijl de vrouw wil eten. Daarom heb ik hem van wat verse brandstof voorzien. Kip ging er om 15:15 op, maar de temp zakte tot 100 a 110 graden. Nu vanaf 17:15 heb ik een temp van 140 a 150 graden. Ik mag niet boven de 150 komen want dan is het geen low meer. Over slow ben ik een andere mening toegedaan, zo slow heb ik mijn kip nog niet bereid  :(

Kerntemp is nu 57 graden (17:22 uur).

Vraag is hoe lang nog voor 77 graden? Temp in Q is nog steeds 149,9999999999 graden  ;D
 
Het gaat erom dat hij lekker daar wordt ;) dan de temp maar iets hoger.
 
Q nog steeds op 149,99999999. Nee zonder dollen is echt rond 150 nu. Maar hoe lang nog? Zie nu 61 graden kerntemp staan (17:30 uur).
 
Frits +1  !!!
ZBBQZ, je krijgt geen straf hier op het forum als je de temp omhoog gooit, maar ik zou wel oppassen voor de deegroller van je vrouwtje!  :D
 
Ik doe m altijd op 175. Anders duurt t me veel te lang :) dan is ie met anderhalf uur klaar
 
Hahaha ja idd.

Kip voor de bbq saus kerntemp 65 graden:

3YjUkrgl.jpg



Na de saus:

FLbjs3Cl.jpg



Temp erna is nu nog steeds 65 graden (17:48). Ik ga het niet halen. Dan maar de witlof met kaas en ham uit de oven en gekookte aardappeltjes zonder kip. Oei die deegrol! Het leven van een bbq-er die nog veel moet leren is hard, heel hard.

Er is voor haar kip als ze terug is van weg geweest. Oh nee,  we stellen alles uit hoor ik net. Kinderen blijven ook verplicht langer op.

Nou dan kan de temp weer naar beneden. Hoe rek je een kip die op 65 graden is? Welke temp? Hahah wordt een bijzondere sessie zo.

@Gerard, ik normaal ook, maar ik dacht komaan, je kunt het! Niet dus. Nou ja hij wordt vast heel lekker. Ik ga nu de temp weer laten zakken. Aardappeltjes en de witlof kunnen rond 8 wel weer opgewarmd worden.
 
Zo ik had nu toch een kerntemp van 75 graden op verschillende plekken kunnen meten. Gelijk eraf en in de alu folie maast de aardappeltjes en witlof met kaas en ham:

xglElSel.jpg



Hierna heb ik de kip goed ingepakt en daarna het geheel ingepakt in alu en in de over :-[ geschoven op 60 graden om warm te houden. Nu maar hopen dat het nog smaakt om 20:00 uur. Misschien moet ik die aardappeltjes maar opbakken. Ik laat nog weten wat we er van vonden.
 
die lust ik wel!  ;D
 
Laat ik maar niets zeggen hahaha dat is tussen jouw en de moddereter  ;D

De kip had een behoorlijke hoeveelheid vocht in het alu folie achtergelaten. Wat wil je na 2 uur wachten op 60 graden. Toch was de filet nog redelijk sappig. De dijen waren wel super! De smaak van de zelfgemaakte saus vonden we allemaal lekker. De jongste zat iig heerlijk te kluiven, terwijl de oudste wat dat betreft meer iets wegheeft van vrouwlief.  ::)

De volgende keer toch maar weer op een hogere temp, of de kip opdelen. Bij een hogere temp zal ik zeker een kipzitter gebruiken omdat je ie makkelijk kan draaien voor een gelijkmatige bruining/garing/mopping en anders wel om mijn rooster mooi schoon te houden 8)

@redfox, hier een plaatje van mijn andere Q die steeds lastiger schoon te houden is:

a0SK2yXl.jpg





Bedankt voor de reacties en het kijken!
 
eind goed al goed, op naar de volgende ronde!
 
Ik doe eigenlijk alleen wedstrijddijen low en slow. Verder gaat alle kip op 175?C en iets hoger op het eind om een knapperig velletje te krijgen.
 
Mooi verhaal en mooie ervaring...... Resultaat is toch nog goed gekomen :)
 
Wat een verhaal, wel erg herkenbaar, de hele familie die als een troep hongerige wolven zit te wachten tot de prak van de Q nou eindelijk eens klaar is.

Verder zoals Dennis ook al zei, hele kip gaat het beste op een hogere temperatuur, is ook beter voor het velletje.
 
structor zei:
Haha wat een verhaal, het is klaar als het klaar is. De meeste vrouwen (ik moet even om een bepaalde modereter denken) snappen dat wat minder ;)

Je eindresultaat ziet er goed uit!
Heel goed, " de meeste vrouwen" je leert het wel ;)

En heel herkenbaar dit soort verhalen hoor, ik heb hier ook regelmatig hongerig kijkende types gehad.... Maar ja, "ik kan het niet klaar kijken", zeg ik dan. Maar het is soms wel frustrerend als het zo uitloopt. Dus hulde voor je doorzettingsvermogen :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan