BasBQ
Beef en Steak

Uitgebreide PP

 

jojk

Sprokkelaar
Berichten
34
Het was weer een tijd geleden dat ik de bbq ?berhaupt aangehad heb, en in de tussentijd heb ik een bbq-tafel gebouwd en een CAC. De tafel nog niet afgewerkt, maar ik heb maar gekozen voor functionaliteit over esthetiek  :D . Met het mooie weer van afgelopen weekend wilde ik graag die CAC eens uitproberen, dus zo geschiedde. (Oh ja, ik had ook nog een hele tijd geleden een smokenator aangeschaft die ik nog niet geprobeerd had, dus als je dan variabelen gaat wijzigen dan maar alles.)

Op woensdag een stuk procureur uit de vriezer gehaald (ongeveer 2,3 kilo) en deze vrijdagavond in de rub gezet (uit smokey goodness). Gelukkig wel met m'n neus gekeken dus 300 gram klaargemaakt terwijl ik blijkbaar ergens tegen de 50 nodig had...

IMG_1075_zpsmnypjmhp.jpg

IMG_1076_zps66ju6lhb.jpg


Zaterdagavond de bbq-tafel opgezet in de achtertuin en zondagochtend iets over zevenen de smokenator gevuld met 60 ecobrasa en 8 in de starter. (Totaal dus 68.) Uiteindelijk de CAC ingesteld op 115 graden omdat ik een beetje bang was voor een overshoot, en uiteindelijk temperatuur verhoogd naar 121 graden. Vlees ging er kort na half acht op, dus binnen nauwelijks een half uur op temperatuur. Mooi met wat stukjes appelhout.

IMG_1089_zpset0weysl.jpg

IMG_1092_zps0cigbkgb.jpg

IMG_1093_zpssfpdwkck.jpg

IMG_1094_zps3iw4hhhq.jpg


Daarna ieder uur gesprayd met whiskey/appelciderazijn/appelsap, en ieder kwartier de temperatuur bijgehouden (lekker overdreven). Ik moet zeggen dat ik erg onder de indruk ben van de CAC. Ik heb in de hele run 1x een meting gehad van 119, en verder ieder kwartier strak op 121 graden. Na het sprayen 1x een kleine overshoot gehad en toen ben ik zelf gaan 'helpen' (volgende keer niet meer doen, die CAC weet dat beter) en verder echt leuk dat het zo goed werkt. Ik was eerst bang dat m'n deksel nogal lekte, maar in het filmpje hieronder zie je als de CAC aan staat dat er wat overdruk is waardoor er rook onder de deksel lekt. Bij de klik schakelt de fan uit en is dat over, en bij weer inschakelen begint het weer. (En m'n zoontje op de trampoline vond het ook interessant...)

https://vimeo.com/212969147

Enfin, na 5 uur ingesmeerd met store-bought bbq-saus:

IMG_1099_zpsfac0cuks.jpg


Na zeven uur de procureur ingepakt en laten doorgaren tot 88 graden kern. Het was inmiddels natuurlijk weer bijna etenstijd, dus heb hem eraf gehaald omdat de sat?prikkertest op de meeste plekken slaagde. Het was, achteraf, niet erg geweest om hem nog even te laten liggen denk ik. In totaal heeft hij er vanaf 07:30 tot 16:50 op gelegen. Na een klein half uur rusten uitgepakt, gepulld en op een broodje:

IMG_1106_zps1rjky3w2.jpg

IMG_1107_zpsmx6wngib.jpg

IMG_1109_zpsgyp3izsq.jpg


Aangezien ik nogal veel over had (kleine kilo) en daar wel op had geanticipeerd, had ik alvast alles in huis gehaald om er bitterballen van te maken. Zondagavond dus nog fijner gepulld en klein(er) gesneden, om vervolgens de roux te maken. Maandagavond was dat goed opgestijfd, en heb ik eerst porties gemaakt van ergens tussen de 20 en 25 gram (geluksvogels pakken er een van 28 gram  :D), vervolgens door de paneermeel en daarna door eiwit en panko. Veel werk (ben 2 uur bezig geweest ofzo) maar ze zijn erg goed gelukt, super met een wat bbq-saus. Wel even wat anders dan de standaard bitterbal. (Dit was dus het 'uitgebreide' stuk  :p)

IMG_1113_zps4aemjknf.jpg

IMG_1114_zpsfv8yne9y.jpg

IMG_1115_zpsscau9ebw.jpg

IMG_1117_zpss228891u.jpg
 
Dat ziet er top uit!
 
Lekker hoor ziet er goed uit!
 
Zo erg lekker hoor en gefeliciteerd met je knor...
 
Denk dat je nog teveel hebt gemaakt. Wil je wel afhelpen van die bitterballen hoor ;)
Zien er erg smakelijk uit
 
Mooi verslag! Hier ook een aantal maal bitterballen en kroketten gemaakt van PP, dik succes en idd lekker arbeids intensief werkje. Heb je in je roux nog iets van gelatine oid verwerkt?
 
Jos zei:
Mooi verslag! Hier ook een aantal maal bitterballen en kroketten gemaakt van PP, dik succes en idd lekker arbeids intensief werkje. Heb je in je roux nog iets van gelatine oid verwerkt?

Ja, dat leek me het makkelijkst tijdens het bewerken en als het goed is heeft het geen invloed op de smaak. Helaas geen koelcel om koud in te kunnen werken :)
 
Ziet er erg geslaagd uit. Wil binnenkort ook PP maken en zie die bitterballen ook wel zitten. Heb je daar toevallig het volledige recept van?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan