BasBQ
Beef en Steak

Uien Tarte Tartin

 
 
 
 

Big-T

Gemarineerd
Berichten
2.093
Speciaal voor dominique bij deze in de receptensectie het recept:

Boodschappenlijst voor dit recept
500 gram rode uien
50 gram roomboter
6 eetlepels witte suiker
2 eetlepels tijm
3 eetlepels balsamico azijn
1 pak kant en klaar bladerdeeg van de versafdeling

Maak de uien schoon en snij deze in kwarten. Mochten de uien erg groot zijn, deel ze dan in 6.

Uien-Tarte-Tartin-8.jpg


Pak vervolgens een pan (als je een cast iron skillet hebt, kun je dit ook op de BBQ doen), smelt de boter totdat deze schuimt en plaats vervolgens de uien en de suiker in de pan. Zorg dat de suiker karameliseert, maar niet aanbrand! Laat het geheel voor ca 15 minuten rustig pruttelen.

Uien-Tarte-Tartin-6.jpg


Doe na 15 minuten de tijm en de balsamico azijn erbij en laat het geheel nogmaals voor ca 10 minuten zachtjes pruttelen, totdat de balsamico azijn vrijwel helemaal verdampt is.

Uien-Tarte-Tartin-7.jpg


Pak vervolgens een ronde bakvorm van ca 25 cm en vet deze in met wat boter. Doe daarna de gehele inhoud van de pan in de bakvorm. Pak nu de bladerdeeg en leg deze erop en vouw de randjes naar beneden.

Uien-Tarte-Tartin-4.jpg


Bereid de BBQ voor op indirect gebruik op 180C / 350F. Ik heb geen rookhout gebruikt voor dit recept. Plaats de bakvorm op het indirecte gedeelte op de BBQ voor ca 15 / 20 minuten. Mocht je een kettle BBQ gebruiken, draai de bakvorm dan elke 5 minuten 90 graden om te voorkomen dat de ene kant harder gaat dan de andere. Haal de Uien Tarte Tartin van de BBQ als de kleur van de bladerdeeg goed is.

Uien-Tarte-Tartin-5.jpg


Laat het geheel voor circa 15 minuten in de bakvorm afkoelen. Leg nu een snijplank of bord op de bovenkant en draai het geheel snel om.

Uien-Tarte-Tartin-3.jpg


Uien-Tarte-Tartin-2.jpg


Uien-Tarte-Tartin-1.jpg


De uien Tarte Tartin kun je zowel warm, lauw-warm als koud eten. Ik vind hem lauw-warm het lekkerst! Een absolute must-try!

Ik kan wel zeggen dat het uitermate verstandig is als je de day after geen belangrijke afspraken hebt staan.




 
Mijn dank is groot Tom!
 
Hij lijkt me heerlijk Tom, alleen jammer dat ik hier thuis waarschijnlijk de enige ben die er zo overdenkt. :(

Eens kijken of ik hier ook een eenpersoons versie van kan maken.
 
Ziet er goed uit, en klinkt lekker Tom !, deze komt op de todo list !
 
Terug
Bovenaan Onderaan