BasBQ
Beef en Steak

UDS

epscholten

Sprokkelaar
Berichten
47
Wil (zoals vermeld in voorstel-topic mijn eigen UDS maken die net even anders is. Wil namelijk graag een raam erin maken. Zie hieronder;
smoker-01-0612-lgn.jpg


Wat op de foto is uitgesneden wil ik 'opvullen' met glas. Maar het glas gaat de warmte niet vasthouden. Iemand een idee wat voor materiaal te gebruiken dat tegen de hitte kan, maar dit ook vasthoudt? Plexi(glas) gaat het niet worden.
 
Zal toch glas worden ben ik bang, maar 2 of meer lagen isoleert toch lekker ?
 
Glas in die vorm (bol) breekt (denk ik) heel snel? Bovendien wordt de maximale temperatuur hoger dan het glas aankan (aldus wikipedia)?
 
Ik denk dat na een paar keer roken je glas zo vet en zwart is dat je er sowieso niet meer doorheen kunt kijken.
Of wil je de binnenkant na elke sessie poetsen?
Idee op zich vind ik echter wel grappig!
 
epscholten zei:
Glas in die vorm (bol) breekt (denk ik) heel snel? Bovendien wordt de maximale temperatuur hoger dan het glas aankan (aldus wikipedia)?

Als je rookt stook je geen hele lading op. Het blijft low en slow. Ben geen pyromanotechie, maar lucht geleid sowieso slecht en als je een schild inbouwt lijjkt het me haalbaar. Of je iets ziet met roken en evt. aanslagvraag ik me ook af.
Maar niet geschoten is altijd mis. tis alleen zonde als er nogal wat geld tegenaan gooit en het levert niet het resultaat op wat je voor ogen staat.
 
Hitte bestendig glas is vast wel te krijgen want dat wordt ook gebruikt in ovens. Het zal alleen niet goedkoop zijn plus dat het ook nog eens gebogen moet zijn. 

Ik heb zo het vermoeden dat dat stukje glas evenveel gaat kosten als een redelijk formaat A merk keramische Q.
 
Ik heb zelf een originele rookoven en daar zit ook glas in de deur en de temparatuur heb ik ook zo tot ongeveer 140 graden gehad en geen problemen alleen moet je het glas regelmatig schoonmaken. Ik heb hem bij rookoven.com gekocht en daar zou je kunnen informeren want die verkopen ook spullen voor zelfbouwers.Zal het linkse erbij zetten Succes.

http://www.rookovens-online.nl/
 
Kijk eens op  Mica glas, dat is een soort folie en in bochten te gebruiken. Ik weet alleen niet hoe groot het is en of dat het prijzig is. Het wordt veel gebruikt voor oude kachels.
 
Dat Mica Glas is wel top idd! Alleen maar tot maximaal 25 x 25 cm gevonden ..en zover ik kon lezen kan het niet gebogen worden.
Misschien dal zelf een UDS maken, maar dan vierkant. Iemand een tip voor basis element of zelf 4 stuks metaal aan elkaar lassen?
 
Deze draait in huize Jachtfestijn. Zowel op briquetten (van die grote staven) als op hout. Het model is zeskant en oogt daarmee vriendelijker dan een vierkant model.

Wellicht ter inspiratie.
image_zps57f6aff6.jpg
 
zeer prestigieus projectje!
Maar net als Red Fox ernstige twijfels over het praktisch nut.
Na elke sessie ruitje poetsen zou ik niet zien zitten ieg.
En dan heb ik het nog niet over de extra kosten die zo'n grapje met zich mee brengt.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind 't mooi dat je dit wilt en vind het nog knapper als 't je lukt.
Snap alleen nog  niet goed waarom je dit zo wil.
Ben erg benieuwd hoe dit verder afloopt!

Suc6 :)
 
Vroeger ook altijd PC kasten verbouwd met lichtjes en plexiglas. Dit is idem..totaal onzin eigenlijk maar best leuk om te hebben :D
Als iemand dan komt kun je prachtig de ribs laten zien  8)
 
Ik zou er gewoon een webcam in hangen. (en een lampje) ;)
 
Nosmo zei:
Ik zou er gewoon een webcam in hangen. (en een lampje) ;)
Dat idee had ik ook Piet, maar ook die lens beslaat door de rook  :(
 
Nosmo zei:
structor zei:
RedFox zei:
Nosmo zei:
Ik zou er gewoon een webcam in hangen. (en een lampje) ;)
Dat idee had ik ook Piet, maar ook die lens beslaat door de rook  :(
Zou dat lekker zijn, gesmolten webcam?

Waar een wil is, is een weg Emiel;  http://www.by366.com/english/products.asp?Action=Detail&ID=188&ClassID=188

Dat is wel heel gaaf idd  8) Nu alleen lotto nog winnen denk ik..zal niet goedkoop zijn  :-\
 
epscholten zei:
Maar het glas gaat de warmte niet vasthouden. Iemand een idee

dubbel glas isoleerd weet ik.
maar 2 x glas in een straal laten blazen lijkt me prijzig. ;D

wel een behoorlijke uitdaging vindt ik.
sucses
 
Terug
Bovenaan Onderaan