BasBQ
Beef en Steak

UDS stopt met roken na uur

 

E-Hoog

Kooltjesharker
Berichten
100
Hallo,

Ik heb sinds kort een UDS (zal binnenkort een topic maken in DIY), maar nu loop ik tegen het volgende aan. Zodra de kolen net branden rookt de ton perfect. Echter na ca. een uur stopt de rook en komt er alleen nog maar damp uit de schoorsteen. Als ik dan alles uit de ton haal en even de kolen en blokjes hout omschep dan rookt hij meteen weer. Dit is vrij omslachtig. Wat doe ik fout? Ik heb een volle kolenmand, met her en der tussen en onder de verse kolen een blokje eikenhout. Stuk of 8 in totaal ter grootte van een pingpongbal oid. Daar gaan brandende kolen op en daarop nog 3 blokjes hout.

Ik had eerst het idee dat het aan de kolen lag. Ik had van die weberkolen die een tijd terug bij de gamma waren. Die grote eien. Daar komt een epische berg as af, dus ik dacht dat dat het was. Maar nu met betere briketten (rechthoekige oranje doos van de Hanos) is het hetzelfde. Het lijkt iets beter, maar niet veel.

Iemand een tip?
 
Wellicht gaat er iets mis met de lucht (zuurstof) toe of afvoer.
Als ik jou was zou ik daar eens naar kijken.
Want om een lekker vuurtje te stoken heb je brandstof maar zeker ook voldoende zuurstof en een deugdelijke afvoer nodig.  :-? !
 
Bedankt voor jullie reactie :). Ik zal na het weekend eens een verslag gaan knutselen.

Zuurstof toevoer is zeker een goede. Als ik de temperatuur namelijk verhoog gaat hij wel weer wat roken. Alleen dan wordt de temp dus ook hoger. Als ik hem constant op 110 graden oid wil houden, dan is dat niet zo handig.

Edit: ik heb mijn uds volledig geisoleerd met steenwol (behalve de bovenkant) omdat hij ingebouwd is. Dat zou het wel eens kunnen zijn misschien. Dan hou je de temp makkelijk vast, maar heb je ook minder luchttoevoer en dus zuurstof nodig
 
Als er iets mis is met de zuurstoftoevoer, zouden de kolen uitgaan... Dit lijkt me niet het geval, omdat je de temperatuur constant kunt houden.
Zijn alle blokjes hout wel verkoold aan het eind van een sessie?
 
Hoe droog is het hout? Mogelijk dat de kern nog te vochtig is.
 
Hoe heb je de luchttoevoer geregeld?

Hoeveel openingen in de onder (zij) kant van de UDS? Hoe hoog van de bodem? Hoe hoog liggen de gloeiende kolen boven of onder de luchttoevoer?

Hoe ziet je kolenmand eruit? Veel openingen, weinig openingen, gaasstructuur of gaatjes zoals in een vergiet?

Hoe groot is de luchtafvoer/schoorsteen?

etc etc
 
Heel veel om over na te denken en mee te experimenteren.
Dat is het leuke van een drumsmoker.  :-?

SUCCES !  :)
 
eamesz zei:
Hoe heb je de luchttoevoer geregeld?

Hoeveel openingen in de onder (zij) kant van de UDS? Hoe hoog van de bodem? Hoe hoog liggen de gloeiende kolen boven of onder de luchttoevoer?

Hoe ziet je kolenmand eruit? Veel openingen, weinig openingen, gaasstructuur of gaatjes zoals in een vergiet?

Hoe groot is de luchtafvoer/schoorsteen?

etc etc


dat vroeg ik ook al dus afwachten op foto s en detail info.

E-Hoog zei:
Edit: ik heb mijn uds volledig geisoleerd met steenwol (behalve de bovenkant) omdat hij ingebouwd is. Dat zou het wel eens kunnen zijn misschien.

Dan hou je de temp makkelijk vast,

maar heb je ook minder luchttoevoer en dus zuurstof nodig

denk fout denk ik:je vergeet 1tje en dat is minder brandstof.
k zou een kleinere korf nemen en de inlaat onder de korf brengen.
zo kun je gedoceerd de toevoer nauwkeurig regelen.
uitlaat moet altijd groter dan inlaat zijn zodat te veel hitte en teveel rook snel weg kan.

heb zelf een met iso(steenwol) rvs oven 33 cm dia op deze manier maar die is niet te vergelijken met een uds.
dus kom maar op die verslag en  foto s

 
Bedankt voor de vele reacties. Ik zal morgen een bouwverslag maken :). Dan kan ik ook beter ingaan op alle reacties. Gisteren verjaardag gehad en vanmiddag een bbq workshop die ik voor mn verjaardag heb gekregen :)
 
E-Hoog zei:
Bedankt voor de vele reacties. Ik zal morgen een bouwverslag maken :). Dan kan ik ook beter ingaan op alle reacties. Gisteren verjaardag gehad en vanmiddag een bbq workshop die ik voor mn verjaardag heb gekregen :)


Altijd leerzaam zo'n workshop.
Misschien kan je daar je probleem ook eens voorleggen.
 
Bij deze het beloofde topic: http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=14762

Wat antwoorden op vragen:
- De uitlaat is groter dan de twee inlaten, zoals te zien is op de foto's. Ik heb twee luchttoevoeren. Ik heb er tijdens het roken eigenlijk maar ??n nodig. Die moet ik tussen de 1/2 en 3/4e openzetten om ronde de 110 graden C te blijven. Wat dat betreft heb ik denk ik dus zuurstof genoeg.
- De inlaten zitten in ??n lijn met het gat tussen de onderkant van de kolenmand en de bovenkant van de asschaal.
- De inlaten zijn binnen in de ton niet doorgevoerd tot helemaal onder de kolenmand, maar stoppen meteen op de rand van de ton (zie foto aan het einde van dit bericht).
- De kolenmand is de welbekende van huisentuinwinkel, maar dan de 30cm variant. Hiermee kan ik voldoende brandstof toevoegen. De korf gaat meestal maar voor 1/2-2/3e vol en verbruikt dan in 6 uur tijd een derde tot de helft van de kolen.

Wat me ook triggerde was de opmerking van Ceriel die terecht vraagt of de blokjes hout zijn verkoold aan het einde van een sessie. Dit is het geval. Mooie verkoolde blokjes. Zou ik er dan te weinig hout bij doen als rookhout? Ik heb voor de duidelijkheid net mijn korf gevuld zoals ik dat normaal ook doe.

Eerst een laag kolen met daarop/tussen wat blokjes rookhout:
2016-07-18%2021.06.00.jpg


Dan weer een klein laagje kolen:
2016-07-18%2021.06.17.jpg


Hierop gooi ik vervolgens 1/3e starter vol gloeiende kolen. Daarop gaan dan nog 2-3 blokjes rookhout.


Hieronder hoe de luchttoevoeren eindigen in de ton:

2016-05-13%2010.31.04.jpg



PS: de masterclass low en slow bbqen was erg interessant! Deze was bij de Heyde Hoeve en was verzorgd door Tom en Dorine van Southern Dutch BBQ.
 
Hoi.

Ik lees net je bouwverslag van je UDS.
Je hebt er wel iets moois van gemaakt, wat een keurige smoker, daar ga je vast heel veel plezier mee beleven.
Wat betreft het roken, heb je wel eens een gerecht geproefd na ??n uur in de rook? :-?
Vaak is dat dan wel voldoende want te veel rook veroorzaakt soms een bittere smaak.
Heb je wel eens verschillende hout soorten geprobeerd? :-?
Ik kan me voorstellen dan het ene product langer rookt dan het andere.
Als je toch wat meer rook wil kan je wellicht je rooster delen om zo af en toe wat rookhout bij te vullen.  :-?
Maar daar zal je zelf ook wel opgekomen zijn.

Ik denk dat als je de temperatuur constant op niveau kan houden er met de lucht toe en af voer niet zoveel mis kan zijn.

Veel plezier met je project  :) !
 
Bedankt :)

Tot nu toe lijkt het na 1 uur rook meestal wel genoeg te zijn met de smaak, maar soms heb ik het idee dat het sterker kan. Ik moet nog mijn eerste pulled pork maken en ik denk dat het daarbij vooral handig is als het zaakje langer dan 1 uur rookt. Ik wil in ieder geval die controle zelf hebben :). Ik heb het nu met eikenhout en kersenhout geprobeerd en beiden hebben hetzelfde effect (kersen leek iets langer te roken, maar stopte ook). Ik denk dat ik wellicht te weinig hout toevoeg, of dat ik te veel briketten heel langzaam laat branden in plaats van een kleinere hoeveelheid feller. Het bijvullen van rookhout is uiteraard ook een optie, maar hopelijk niet nodig. Als dit wel nodig blijkt dan maak ik denk ik een luikje in de zijkant.

Er zijn in ieder geval 2 dingen die ik nog wil gaan proberen:
- De luchttoevoer doorvoeren tot helemaal onder de kolenmand, zoals AV voorstelde
- Snake methode ipv Minion methode om de hoeveelheid briketten die branden wat constanter te houden. Dan weet ik ook zeker dat ik altijd vers rookhout heb als ik die verspreid over de snake. Alleen moet ik dan nog een unit maken voor in de kolenmand (wat zo gedaan is). Als dat werkt dan moet ik wellicht toch voor een 40cm kolenmand gaan ivm het gemak.

Genoeg te spelen nog! Heel vervelend uiteraard, want dan moet ik toch iedere keer weer spareribs of andere lekkernijen maken ;). Bedankt voor de suggesties tot dusver.
 
Leuk idee, een snake met rookhout om de paar briketten.
Je bent dan in ieder geval verzekerd van voldoende rookhout over de totale rooktijd al zal het toch wel even uitzoeken worden voordat je de juiste hoeveelheid en afstand van elkaar gevonden hebt.
Ook zit er nog al wat verschil in temperatuur verloop en brandtijd van de diverse merken briketten  ( zie de test in brandstof )
Moet je dat dan ieder keer weer aanpassen?
En dan heb je natuurlijk ook nog het probleem dat niet alle soorten vlees dezelfde hoeveelheid rook verdragen.

Veel om over na te denken dus.

En wat je zelf al aangeeft, niets is vervelender dan iedere keer dat vlees weer klaar te moeten maken en te proeven. =)) !
Maar is dat nu juist niet waar het ons eigenlijk om gaat?

Heel veel plezier en succes met het project.

vrgr,  Hans.
 
Hans zei:
En wat je zelf al aangeeft, niets is vervelender dan iedere keer dat vlees weer klaar te moeten maken en te proeven. =)) !
Maar is dat nu juist niet waar het ons eigenlijk om gaat?

Daarom :)
 
Zo, dit probleem is opgelost :)

Het was uiteindelijk een beetje een combinatie van effecten, waarbij de grootste boosdoenders waren:

- Te goede isolatie
- Minion methode

Doordat de UDS zo goed geisoleerd is, hoeven er maar een aantal kolen aan te zijn om hem op temperatuur te houden. Echter, doordat ik de Minion methode gebruikte, waren er telkens vrij veel kolen aan, maar allemaal dus maar net. Doordat er veel kolen allemaal maar net een beetje aan zijn, is er te weinig heet contact met het hout, waardoor het hout amper rookt, maar meer verkoold oid. En in het begin ging er veel al in rook op bij het opstoken, omdat er dan nog veel kolen heet zijn. Ik stak waarschijnlijk ook te veel kolen aan om de Minion mee te starten (een stuk of 8-10).

Ik gebruik nu de snake methode en steek dan 5-6 kolen aan om hem mee te starten.

2016-08-13%2012.15.13.jpg


Het was nog steeds even spelen met de snake, want de UDS verbruikt amper kolen. De snake die je hierboven ziet maak ik aan met 5-6 kolen en dan komt hij nog niet eens over de helft als ik spareribs maak. Laatst had ik 15 kolen verbruikt voor 2-2-0,5 spareribs. Die laatste blokjes hout haalt hij dus niet eens. Ik doe nu in het vervolg eerst een laagje houtblokjes in de kolenmand, dan 1 laagje kolen en dan weer houtblokjes. En dan alleen op de eerste 1/3e oid. Dat geeft goede resultaten :)
 
Fijn dat je het nu onder de knie hebt.
't is altijd even zoeken maar dan werkt het naar behoren.

Toch nog even een vraagje, wat voor een merk briketten gebruik je ?
Ze lijken me zo groot, of is het de foto die alles wat dichterbij haalt?

P.S.

In m'n Weber ketel gebruik ik heel graag de Minion methode en start dan met hooguit 3 a 4 aangestoken briketten. (ecobrasa)
Hij warmt dan mooi regelmatig op ( ventilatie boven en onder open ) als de beoogde temperatuur bijna bereikt is plaats ik het rookhout  en het vlees.
De ventilatie openingen stel ik dan op de door ervaring gevonden stand en dat werk bij mij uitstekend.
Blijft langere tijd redelijk constant met voor mij voldoende rook.

Succes met het maken van al die lekkere dingen.
 
Ik gebruik nu briketten van THM. Ik denk dat ze groot lijken doordat ze zo plat zijn. Maar dan nog hebben ze een aardige oppervlakte idd. Ze komen van de Hanos. Ik denk dat ik hierna eens de Terlancos ga proberen.

Ik sluit inderdaad niet uit dat de Minion methode ook zou werken als ik minder kolen gebruik in het begin. Maar ik denk dat ik dan uiteindelijk na een paar uur wellicht weer in hetzelfde schuitje zit. Ach, het experimenteren gaat voorlopig gewoon door :). Heel vervelend ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan