BasBQ
Beef en Steak

UDS stopt met roken na uur

Ik sluit inderdaad niet uit dat de Minion methode ook zou werken als ik minder kolen gebruik in het begin. Maar ik denk dat ik dan uiteindelijk na een paar uur wellicht weer in hetzelfde schuitje zit. Ach, het experimenteren gaat voorlopig gewoon door :). Heel vervelend ;)
[/quote]



Dat dacht ik ook in altijd, hoe meer brandende briketten hoe heter het vuurtje.
Maar toen ik dacht aan onze oude kolen kachel, ik weet niet of jij die h??l lang geleden ook nog gebruikt hebt.
Daar gooide je 's avonds een volle kolenkit met briketten of kooltjes op dan kneep je de luchttoevoer bij asla en afvoer bij de schoorsteenpijp bijna dicht.
Niet alle kolen gingen dan branden (doordat ze minder zuurstof kregen) en de kachel bleef gedurende de nacht zachtjes op lagere temperatuur doorbranden en de volgende morgen even aan het rooster schudden en de schuiven open om het spul weer op te stoken.

Zo doe ik dat nu dus ook bij m'n Webertje, voldoende briketten en rookhout op de stapel en de temperatuur regel ik zoals eerder beschreven.

Ik heb nog geen grote temperatuurstijging meegemaakt anders dan door een opstekende wind of gedurende een wat langere sessie de felle zon in de middag op m'n zwarte ketel (ik sta buiten in de tuin).
Maar dan regel ik gewoon wat bij met de schuifjes.

Zo blijven we steeds aan de gang met dat "vervelende" experimenteren.
Maar genieten ondertussen wel van al dat lekkere vlees wat kokkerellen.  :) !

grts.

Hans.


 
Terug
Bovenaan Onderaan