BasBQ
Beef en Steak

UDS build - verslag & vragen

Ceriel zei:
Succes morgen!
Ga je een controller/ventilator gebruiken, of zonder? Als het zonder is ben ik bang dat je uitlaat aan de kleine kant is...
De bedoeling is zonder. Thx voor je tip. Ik ga morgen eens een test run doen en dan zien we het vanzelf! Liever te klein beginnen dan te groot ;)
 
Hallo..

Heb wat foto'svan mijn UDS.. ik stook zonder ventilator.. heb  onder 3x 3/4" afsluiters en boven op 2" (kon ik toch aan komen..) in de uds zie je een RVS kolenmand met een hitteschild (bbq van de action 3 euro) in voor het rooster boord dragers van de gamma en die heb ik afgebrand. En laaste foto's  zijn van het deurtje wat ik er later heb in gemaakt zodat ik tijdens het roken extra hout kan toevoegen.. word gebruikt om te roken (warm&koud) en voor low&slow ( ok al is dat even geleden. Maar spare ribs enz gaat perfect. En zeker op 2 rooster van 57cm (officieel 54.5 weber) ) er zit een analoge meter op (aliexpres) en een gat voor de igrill2. Dacht miss heb je er nog iets aan. Succes metje bouw!

Mvg Tom

1e7b1119fa5954731eb72780ea478152.jpg
5a6dc0643e43e7e30e203bde6a610adb.jpg
dc49884b5f8cb0bfc6e2b35f62ffc10f.jpg
1a9f432099b6caf5ad8cb0f8c5072657.jpg
1745cae5042e3bb90ce2fd154938a757.jpg
9434e9eebf78769f76bd88fa87797101.jpg
8069b29d8ccee6636b899e8f46cea364.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk

 
Tom zei:
Er zit een analoge meter op (aliexpres) en een gat voor de igrill2.
Mooie build! Dat gat voor de iGrill, is dat gewoon een kaal gat of heb je er nog een mooie nippel voor gevonden?
 
bulderdoos zei:
Tom zei:
Er zit een analoge meter op (aliexpres) en een gat voor de igrill2.
Mooie build! Dat gat voor de iGrill, is dat gewoon een kaal gat of heb je er nog een mooie nippel voor gevonden?
Ik heb er een rubber dopje in gestoken om mijn kabel te beschermen.. maar moet nog eens van die silicone bestellen... meer is het niet

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk

 
http://www.vuurenrook.nl/webwinkel/Grom2st--proq%26trade%3B.html?_globalsearch=Grom

Zie hier de silicone kabelbeschermer..

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk

 
bulderdoos zei:
Tom zei:
Er zit een analoge meter op (aliexpres) en een gat voor de igrill2.
Mooie build! Dat gat voor de iGrill, is dat gewoon een kaal gat of heb je er nog een mooie nippel voor gevonden?
http://www.vuurenrook.nl/webwinkel/Grom2st--proq%26trade%3B.html?_globalsearch=Grom

Deze zijn handig..  is had eerst wel mooie doorvoer stukjes maar je probe moet een bochtje maken.. dus deze zijn net zo makkelijk

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk

 
Tom zei:
bulderdoos zei:
Tom zei:
Er zit een analoge meter op (aliexpres) en een gat voor de igrill2.
Mooie build! Dat gat voor de iGrill, is dat gewoon een kaal gat of heb je er nog een mooie nippel voor gevonden?
http://www.vuurenrook.nl/webwinkel/Grom2st--proq%26trade%3B.html?_globalsearch=Grom

Deze zijn handig..  is had eerst wel mooie doorvoer stukjes maar je probe moet een bochtje maken.. dus deze zijn net zo makkelijk

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
Like! +1
 
Ceriel zei:
Succes morgen!
Ga je een controller/ventilator gebruiken, of zonder? Als het zonder is ben ik bang dat je uitlaat aan de kleine kant is...
Yes, het lijkt erop dat je gelijk had Ceriel. Ik mag dus nog effe aan de klus. Het zijn nu 2 gaten van 32 mm en ik maak aan de andere kant van het handvat exact dezelfde opstelling. In totaal dus 4x32mm doorsnee. Dan kom ik een heel eind, hopelijk.
 
Vandaag een tweede set uitlaatgaten gemaakt. Zie hieronder. Nu dus in totaal 4 uitlaatgaten van 32mm doorsnede. Inlaat is 3 x 22mm.

a43fee27e6b780decf43cbe23e7d0d47.jpg


Zojuist met ongeveer voor 1/3 gevulde brikettenstarter met alles 100% open maximaal 116?C gehaald. Ik vind dat aan de lage kant en vraag me af waar dat door veroorzaakt wordt?

Had ik met meer briketten moeten starten? Of is er nog altijd te weinig luchttoe- of afvoer?
 
Maar misschien idd te weinig kolen ik gooi er zondag meer in en dan kijken of die van mij wel hoger in temp kan komen zonder het deksel er schuin op te leggen
 
Als je de hete kolen bij de koude kolen in de kolenmand doet, doe je dan gelijk het deksel erop? Wat voor kolenmand heb je?

Ik heb met mijn UDS geen probleem met het warm worden, heb 2 keer 22mm kogelkraan en een simpele draaischijf op het deksel. Mijn deksel ligt er alleen los bovenop en sluit niet luchtdicht af. (Op de foto is inderdaad een blower te zien maar zonder tikte ie ook makkelijk de 130 aan)

5a9ab9cdbd9184413d17e1cdbb8f7225.jpg


1cfb6b4ee60fccc55e1234d2e0adcd80.jpg
 
komen de luchtinlaten onder je kolenmand uit? Zo niet, even je kolenmand op hogere pootjes zetten zodat de zuurstof van onder af aan aangevoerd word.
 
Robert zei:
Als je de hete kolen bij de koude kolen in de kolenmand doet, doe je dan gelijk het deksel erop? Wat voor kolenmand heb je?

Ja wel gelijk het deksel erop en ook luchtdicht aangeduwd. Kan dus eens proberen dat niet te doen en kijken waar we uitkomen!
 
Weksel zei:
komen de luchtinlaten onder je kolenmand uit? Zo niet, even je kolenmand op hogere pootjes zetten zodat de zuurstof van onder af aan aangevoerd word.
Ja die oplossing zat ik ook al aan te denken. De mand is de  standaard versie van Big Poppa en staat los op de bodem. De luchtinlaten zitten dan al snel te hoog volgens mij.
 
bulderdoos zei:
Weksel zei:
komen de luchtinlaten onder je kolenmand uit? Zo niet, even je kolenmand op hogere pootjes zetten zodat de zuurstof van onder af aan aangevoerd word.
Ja die oplossing zat ik ook al aan te denken. De mand is de  standaard versie van Big Poppa en staat los op de bodem. De luchtinlaten zitten dan al snel te hoog volgens mij.

dan durf ik eigenlijk met zekerheid te zeggen dat dit het probleem is.
 
Weksel zei:
bulderdoos zei:
Weksel zei:
komen de luchtinlaten onder je kolenmand uit? Zo niet, even je kolenmand op hogere pootjes zetten zodat de zuurstof van onder af aan aangevoerd word.
Ja die oplossing zat ik ook al aan te denken. De mand is de  standaard versie van Big Poppa en staat los op de bodem. De luchtinlaten zitten dan al snel te hoog volgens mij.

dan durf ik eigenlijk met zekerheid te zeggen dat dit het probleem is.
Top, dank!
 
Vandaag de mand een goeie 15 a 20 cm van de bodem opgehangen op de laagste stand van de rails. Paar moinkballs en kippenpoten klaar liggen. Ben benieuwd of ik 'm vandaag omhoog krijg. De temperatuur dan h??

Ik start zodadelijk met 18 hete kolen en dan zie ik wel!

EDIT: nou, dat schiet ook niet op. Nu maximaal 122 graden. Ik begin te vermoeden dat er toch nog te weinig luchttoevoer is op een of andere manier

99553854888f1463c971b913bd54a0a0.jpg

 
Ik heb de mand (40cm) half vol gegooid en daar een volle starter hete kolen oo verdeeld tikte al snel de 140 gr aan
 
Hier ook altijd de mand voller....

Moet zeggen dat ik sindskort houtskool gebruik en me dat veel beter bevalt

b34aa2db4742f011dad0e0c72a182f14.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan