BasBQ
Beef en Steak

UDS als broertje voor de pizzaoven

 

E-Hoog

Kooltjesharker
Berichten
100
Goedenavond,

Zoals beloofd hierbij mijn bouwverslag van m'n UDS. Of eigenlijk, "onze" UDS, want een vriend van me maakt precies dezelfde parallel aan mij. Zoals ik in het voorsteltopic enkele maanden geleden al had verteld (http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=13298 ) had ik een alles in ??n bbq gekocht (gas/kolen/smoker) om vervolgens tot de conclusie te komen dat het een geniaal apparaat was, maar dat de smoker functionaliteit nogal matig was. Dun staal, luchtlekken, geen reverse flow (ik wist niet eens wat dat was in het begin), etc. De goedkoopste en leukste oplossing voor dit "probleem" was het bouwen van een UDS. Dat het goedkoop zou worden herinnert mijn vrouw me nu nog wel eens aan  ;), maar verder heeft ze niets te klagen over de spareribs :).

Dit was de situatie voor de UDS:
2016-03-04%2010.48.49.jpg


En hieronder het bouwverslag. Ik had besloten om de UDS in te bouwen in een rijdbaar onderstel. Ik zag op veel UDS'en op internet overal draadjes uitkomen voor thermometers en kleine bijzettafeltjes voor alle andere dingen die je nodig hebt. Het leek mij handig om dat allemaal in 1 te hebben. Helemaal omdat ik er ook een controller in wilde bouwen. Daarnaast moest het het broertje van de pizzaoven worden :).

De welbekende tonnen van Jaap uit Gouda:
2016-04-01%2017.03.35.jpg


Hier wachten ze nog geduldig op hun toekomstige taak :):
2016-04-03%2019.44.20.jpg


Het hout voor de ombouw:
2016-04-23%2017.48.19.jpg


De kiel is gelegd:
2016-04-25%2012.41.07.jpg


Wielen eronder:
2016-04-25%2015.45.27.jpg


Het frame:
2016-04-25%2015.46.19.jpg

2016-04-30%2014.29.17.jpg


Gat voor de ton en de marmeren steen voor de pizzabereiding (en algemeen werkblad) op z'n plaats
2016-04-30%2013.23.30.jpg


De ton past :). Hier heb ik ook al het scharniermechanisme van huisentuinwinkel aangebracht.
2016-04-30%2017.16.29.jpg


Schoorsteen en handvat erop en even proefpassen (later heb ik het frame omgedraaid en de ton toch links gezet ivm een eventuele toekomstige flexibele afvoerslang op de rookton):
2016-05-03%2017.40.53.jpg


De 30cm kolenmand van huisentuinwinkel op pootjes in een vuurschaal van een cheap-ass bbq als asbak:
2016-04-30%2015.04.01.jpg


Het ophangsysteem voor de roosters. Ik heb twee roosters: een rooster voor het vlees en een rooster voor een deflector/waterbak/whatever. Tot nu toe leg ik hier twee vuurvaste stenen op als deflector en warmtebuffer. Het vleesrooster is verrassend stevig en was 5 euro bij van Cranenbroek. Best een aanrader!
2016-04-30%2017.16.36.jpg


Af en toe een hapje eten :)
2016-05-04%2018.22.15.jpg


Daarna de ton kaalmaken en spuiten:
2016-05-12%2016.52.10.jpg

2016-05-13%2009.57.04.jpg


Het gat had ik al geboord en daar kon nu mooi het kogelkraantje in (2 in totaal). Deze komen ook van van Cranenbroek (5 euro/st oid). De hoogte van het gat is dusdanig dat de kraan op 1 lijn ligt met de opening tussen de vuurschaal en de onderkant van de kolenmand.
2016-05-13%2010.30.58.jpg


Probe doorvoeren:
2016-05-13%2011.02.00.jpg


Alle onderdelen van de binnenkant heb ik ontdaan van verf, ingesmeerd met Crisco en lekker ingebakken. Hij haalde het maximum van de IKEA fantast (>250 graden dus) met beide kranen en de schoorsteen volledig open. Goed om te weten!
2016-05-13%2012.55.27.jpg


Samen slapen 's nachts :)
2016-05-13%2022.37.07.jpg


Ingebouwd of niet, zodra hij was ingebakken, gingen de eerste ribs er op :)
2016-05-17%2018.51.10.jpg


Isolatieplaten voor onder de ton in het frame:
2016-05-18%2019.19.21.jpg


Toch weer honger gekregen:
2016-05-28%2018.17.08.jpg


Isolatieplaat in het frame:
2016-05-22%2012.47.07.jpg


Isolatiewol in de aanslag. Ik heb de ton volledig geisoleerd (op de bovenkant na uiteraard) om te voorkomen wat er met mijn vorige bbq is gebeurd die ik op een houten frame had gebouwd... En om zo min mogelijk afhankelijk te zijn van de buitentemperatuur en zo min mogelijk kolen te gebruiken.
2016-05-25%2015.26.12.jpg

2016-05-25%2016.41.59.jpg

2016-05-25%2017.12.03.jpg


Achter de kogelkranen een metalen plaat gemaakt om de wol erachter op z'n plek te houden:
2016-05-25%2018.21.25.jpg


Hier staat hij bij z'n nieuwe familie (zonder zijkant nog):
2016-05-22%2017.17.35.jpg


In gebruik:
2016-07-15%2012.06.18.jpg


Ik moet nog een paar dingen aanpassen/maken. ??n ding is een randje maken tussen de ton en het hout zodat je de isolatiewol niet meer ziet. Een ander punt is dat er nu condenswater op het hout lekt als de deksel openstaat en aangezien dat water zwart is en het hout niet, is dat erg lelijk :). Nu leg ik er een krant op zoals je ziet, maar ik wil nog een rand in de deksel maken waar dit dan inloopt. Hetzelfde geld voor de schoorsteen. Condenswater loopt nu langs de schoorsteen naar beneden en druipt dan op het vlees, wat een zwarte vlek achterlaat (te zien op de foto met de spareribs). Dit zijn allemaal geen schokkende dingen. Wat wel irritant is, is (zoals ik in een ander topic in de Rookkamer al schreef) dat de boel stopt met roken na ongeveer een uur nadat alles aan is: http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=14725

Ik ga ook nog een controller (de CAC) inbouwen met een ventilator op de kraan die in de kast zit.

Dat was het wel geloof ik :)
 
Mooi verslag en het ziet er netjes uit.
Gefeliciteerd!!

Hoe bevalt de pizzaoven, en wat zijn je ervaringen hiermee?

Grt,

Robert
 
dat is mooi gemaakt B-)

k zou toch de inlaat verlengen tot onder de kolen mand.
en de uitlaat zou je aan de zij/achterkant met een bocht naar boven kunnen maken.
dr is net ruimte genoeg boven de tafel,en ziet dr dan  nog mooier uit.

gebruik je ook een water in de uds?
ik heb nl nooit condens aan mn deksel...ja 1x een water schotel gebruikt  en toen werdt  mn oven een stoomcabine dus nooit weer

 
Bedankt voor de reacties :).

@AV: de inlaat verlengen ga ik de volgende keer eens proberen. Ik heb tot nu toe nog maar 1x een waterbak gebruikt en merkte voor mijn gevoel weinig verschil met of zonder. Ik denk dat het condens komt doordat ik bijna alles geisoleerd heb behalve de bovenkant. Die wanden daar en de deksel zullen kouder zijn dan de zijkanten van het vat, waardoor vocht op die wanden bovenaan en de deksel condenseert.

@ Danny: bedankt, dat weet ik wel zeker :)

@Ropeti: dank je! De pizzaoven is episch. Ik noem het mijn beste aanschaf in 2015. Om twee redenen. 1) het ding is super! We gebruiken hem erg vaak en de pizza's zijn ongeevenaard (en binnen 2 minuten klaar) 2) ik wilde hem eigenlijk zelf maken (had al een hoop onderdelen in huis), maar ik heb dat hele afdak ook vorig jaar gemaakt en was eigenlijk best wel even klaar met zelfbouw. Het bouwen van de oven had me heeeel veel tijd gekost zoals ik het wilde. En uiteindelijk had ik hem ook niet zo mooi gekregen. Mocht je zelf overwegen een oven aan te schaffen: let op de isolatiedikte, dat is ??n van de beste kenmerken van kwaliteit. Je hebt veel ovens op de markt die alleen uit vuurvast beton bestaan zonder isolatie. Die verbruiken dus veel meer hout en brood bakken of andere dingen er in doen is lastig doordat ze snel afkoelen. Ook breken deze sneller. En let ook op dat de schoorsteen op de goede plek zit (dus vooraan, buiten de hoofdkamer en niet midden bovenop zoals sommige goedkope hebben). Overigens kun je in die goedkopere ook prima pizza's bakken hoor, alleen heb je toch een andere kwaliteit. Die van ons is een Spaanse oven en was relatief nog niet eens al te duur. Dit is het kleinste model dat ze hebben (maar prima voor pizza's tot 30cm). Hij is nog te tillen met een stuk of 5-6 man. Een maatje groter komt met hijsogen :)
 
Gaaf verslag hoor!

Pizzaoven ziet er inderdaad ook episch uit! Is die schoorsteen van Metaloterm toevallig?
 
Rolaanndd zei:
Gaaf verslag hoor!

Pizzaoven ziet er inderdaad ook episch uit! Is die schoorsteen van Metaloterm toevallig?

Heb het even nagekeken, maar het is van Kent (Twistlock) volgens de website van de leverancier. Het probleem was dat de oven een pijp met diameter 120mm nodig heeft en dat was precies een maat die de gangbare merken niet hadden. Uiteindelijk kwam dit perfect uit :)
 
Wat een gave UDS en en ombouw hiervoor. Dat brengt me op idee?n. IK heb zelf een aantal jaren geleden een pizza oven  gebouwd van zand en klei, en die bevalt tot op heden prima. Zo'n ombouw die je gemaakt hebt met hardstenen plaat erin is wel super makkelijk. Hierbij foto'je van mijn pizza oven







 
Voor iedereen die een pizzaoven wil kopen: koop er geen met de schoorsteen er midden boven! Ik heb hem en na verloop van tijd krijg je roestvorming. Deze roest knettert er af bij het verhitten en dat wil je niet op je pizza hebben. Je kunt de luchtschuif dus ook niet bedienen als je pizza erin ligt. Verder is het echt aan te raden! Heerlijke pizza's en heel gaaf met de kinderen die zelf hun beleg kiezen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
@ pizzapunt: mooie oven!
@ jpmuys: door die schoorsteen in het midden verlies je ook nog eens heel veel warmte, wat voor een steenoven een doodzonde is.
 
Mooi verslag van je zelfbouw, ziet er mooi uit. Als ik me niet vergis zag ik toch 2 tonnen en 2 ombouws?  :-/

Gr. Mike
 
Dat klopt  :). Vriend van me is bij mij dezelfde aan het maken. Die is nog niet helemaal af en staat in de schuur. Als motivatie stuur ik hem iedere keer foto's van spareribs e.d. als ik die gemaakt heb met de UDS ;)
 
Dweil je de vloer ook voor je de pizza erop gooit
 
Nee, alleen voor brood. Voor pizza schuif ik af en toe het vuur van de ene kant naar de andere kant en veeg dan de bodem met een bezem schoon voor de pizza
 
Mooi hoor, brood zoals het hoort
 
Terug
Bovenaan Onderaan