BasBQ
Beef en Steak

Tweede keer bacon met eerste keer heatermeter

 
 
 

eikie

Kooltjesharker
Berichten
175
In de enorme doos die weer eens van beefensteak vandaan kwam, zat ook 2,5kg buikspek. Ongeveer de helft voor later bewaard (denk aan Walchers spek) en de andere helft had als bestemming bacon. Bacon, kan weinig aan fout gaan zou je zeggen, dus een mooie kandidaat om mijn nieuwe heatermeter te proberen.

Wegens voorgaand succes ook deze keer gekozen voor noskos (dit keer de juiste te pakken ;) ) zijn recept voor maple cured bacon. Helaas zonder de maple sugar, maar had nog 3 liter maple syrup, dus ik vond het wel goed.

Allereerst het spek een weekje in de marinade.
141hx4y.jpg

Elke dag een keer het ziploc zakje omgedraaid tot het tijd was om het stuk af te spoelen en een dagje te drogen
w6t8ok.jpg

WSM opgebouwd en meteen het vlees op de bbq gedaan (geen foto van, maar toch gebeurd)
Twee chunks appelhout.

Resultaat na ongeveer 2 uur
upyma.jpg

En na wat snijwerk:
jpvsdf.jpg

Kan niet zo goed dunne plakken snijden, toch maar eens kijken naar een snijmachine..

36 plakken/jes en 300gr blokjes voor andere doeleinden.

Uiteraard alvast een dun missnijdseltje opgebakkenn wederom een daverend succes. Rokerig, zoet, vet, precies zoals bedoeld.

Bacon mag een succes genoemd worden.

Echter...

De heatermeter droeg eigenlijk weinig bij aan het geheel. En dat lag niet aan de HM, maar of aan de WSM, of aan mijn gebruik ervan.
Het was de eerste keer dat ik geen water in de pan had en over de twee uur steeg de temperatuur helaas tot 140 graden, terwijl het doel 100 graden was.
Misschien ligt het aan mijn methode, dus verder testen (h? wat jammer ;) ) is nodig.

Zoals ik het nu gedaan heb is de hele kolenring (WSM47) "vol" met kolen en daar ongeveer 20 brandende kooltjes bovenop . Het precieze aantal weet ik niet, dit aantal gebruikte ik altijd voordat ik de HM kreeg. dat inclusief het water gaf een vrijwel constante WSM op 100-110 graden zonder teveel te pielen met de schuifjes.
Ik heb alle schuiven open plus de HM laten werken tot zo'n 30 graden onder de target (100). Daarna alles dicht en je zag de temperatuur initieel redelijk afvlakken rond de 110. Echter helemaal stoppen deed het stijgen niet, met 140 na twee uur als gevolg. De HM heeft dus alleen in de opwarmfase de fan gebruikt, daarna lag het stil.

Heel veel vari?ren kan ik niet, afgezien van eventuele lekken die het zaakje in de war brengen, is het ofwel de hoeveelheid of "vorm" van de briketten in de ring, ofwel het aantal brandende briketten bij de start.
Zaterdag gaan er ribben op, ik denk dat ik begin met wat minder brandende briketten bij de start, had nu een conservenblik vol, straks een stuk of 6-10 minder. Mocht dat ook geen soelaas bieden, dan toch maar weer water, tenzij jullie nog idee?n hebben.

Qua heatermeter op zich, lijkt prima te werken. Raakte een keer de wifi verbinding kwijt. Toevallig (?) toen ik op mijn telefoon de temperaturen bijhield met de app pitdroid en met de telefoonbrowser ook contact maakte. Een reset van de HM zorgde voor de oplossing.

Nog wel een leermomentje, als je klaar bent en je haalt de vlees- plus pitprobe uit de BBQ zodat deze rustig kan afkoelen, zet dan wel de HM uit. Anders voelt deze natuurlijk een te lage pittemp (namelijk de buitenlucht) en zal de fan overuren gaan draaien  :-S Dat was nie slim nie...
 
Ziet er prima uit die bacon.
Bedankt voor het delen van je HM ervaring. Die van mij is nog in de maak.
 
Misschien helpt het om de fan op lagere snelheid te zetten. In mijn Ei staat hij op 35%.
En zorgen dat er niet stiekem ergens toch zuurstof naar binnen komt, maar dat had je zelf al opgemerkt.

Je bacon ziet er trouwens prima uit.
 
Bij de WSM in combinatie met een controller, moet je alle overige schuiven onder dicht hebben. De schuif boven heb ik ook verder dicht 1/4 (of misschien wel minder) dan bij een sessie zonder controller. Op deze manier heeft de controller maximale controle. Bij deksel open scenario's zet ik altijd de kraan die ik voor de controller heb zitten dicht voordat de deksel open gaat. Als de deksel weer dicht gaat wacht ik ook weer even voordat ik hem open zet, zodat eerst de temperatuur zich weer even kan settelen. Anders is mijn ervaring dat de controller nog wel eens wat te veel briketten wel aansteken waardoor de tempertuur naar beneden krijgen lastiger wordt. De fan begrenzen zou ik dan persoonlijk niet doen, dat zou het PID algoritme gewoon goed moeten aan sturen. Mijn laatste sessie op de WSM is de maximale uitslag 5 graden en deze is kort na een deksel open scenario.

O ja je bacon ziet er goed uit  :p
 
El Fumarole zei:
Misschien helpt het om de fan op lagere snelheid te zetten. In mijn Ei staat hij op 35%.
En zorgen dat er niet stiekem ergens toch zuurstof naar binnen komt, maar dat had je zelf al opgemerkt.
De fan heeft na het behalen van de beoogde temperatuur nooit meer gedraaid omdat daar simpelweg niet meer nodig was. Heb 'm al op 50% gezet.
Mijn WSM lekt vast wel ergens, waarschijnlijk heeft dat nu een grotere invloed dan zonder HM.


structor zei:
Bij de WSM in combinatie met een controller, moet je alle overige schuiven onder dicht hebben. De schuif boven heb ik ook verder dicht 1/4 (of misschien wel minder) dan bij een sessie zonder controller. Op deze manier heeft de controller maximale controle. Bij deksel open scenario's zet ik altijd de kraan die ik voor de controller heb zitten dicht voordat de deksel open gaat. Als de deksel weer dicht gaat wacht ik ook weer even voordat ik hem open zet, zodat eerst de temperatuur zich weer even kan settelen. Anders is mijn ervaring dat de controller nog wel eens wat te veel briketten wel aansteken waardoor de tempertuur naar beneden krijgen lastiger wordt. De fan begrenzen zou ik dan persoonlijk niet doen, dat zou het PID algoritme gewoon goed moeten aan sturen. Mijn laatste sessie op de WSM is de maximale uitslag 5 graden en deze is kort na een deksel open scenario.

O ja je bacon ziet er goed uit  :p
Alle andere schuiven waren dicht, misschien te laat dicht gedaan (tijdens het opwarmen). Morgen een kilo of twee aan ribbetjes erop, dan wat minder aangestoken briketten erop en de schuiven meteen dicht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan