BasBQ
Beef en Steak

Twee desembroodjes

 
 
 
 

NonSens

Pitmaster
Berichten
705
Gisteravond mijn zuurdesem uit de koelkast gehaald en wakker gemaakt door het te mengen met water en bloem in de verhouding 1:2:2 zuurdesem:water:bloem. Goed mengen en een nachtje laten staan dan ziet het er ongeveer zo uit:
1463b78ecc4078d85abd151e209cd67b.jpg


Toen de bloem met het water gemengd/gekneed, ongeveer 80:20 bloem:volkoren meel. Dit een klein uurtje laten rusten. Daarna het zout en het zuurdesem erdoor gemengd/gekneed en dat geheeld een paar uur laten rijzen met tijdens het eerste uur een paar keer de ‘stretch and fold’ gebruiken om het gluten netwerk goed te laten vormen.
Na het rijzen zag het er zo uit:
af7d7fef07b1a48348072bc25454e7d2.jpg


Toen het deeg verdeeld in twee porties. Één deel voor een gewoon brood en het andere deel voor een olijf brood (een handje olijven erdoorheen gebouwen). Het olijf brood is een experimentje, ik ben benieuwd of het werkt.
0a4165dde72db90507e240f78b926804.jpg


Toen in de koelkast gezet omdat ik niet wist of de PP op tijd van de bbq zou zijn.
Toen de PP van de bbq kwam deze direct klaar gemaakt voor het brood. Resterende rookhoutjes tussen de kolen uit gevist, pannetje met water op de deflector stenen, pizza steen er in en de temp omhoog brengen. Ondertussen de broodjes uit de koelkast gehaald en in het zonnetje snel laten rijzen.
f25e26ca48f2a7156abb467e136adeb1.jpg


7a49071fd0a6fdf3780855b69a3e1a58.jpg

De bbq is warm dus de broodjes kunnen er op. Ik probeer de bbq zo rond de 275 te houden, het pannetje met water zorgt voor de stoom waardoor het brood een mooiere korst krijgt en betere ‘oven spring’ heeft.

b645606c4301ed6e487df8e697629e01.jpg

Het resultaat. Helaas zijn ze nogal misvormd, waarschijnlijk omdat ik ze niet diep genoeg heb ingesneden. Laten afkoelen en dan beoordelen of de smaak wel goed is.

Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Laatst bewerkt:
Mooi project hoor. Heb nog nooit echt lekker brood kunnen bakken. Krijg mijn gist nooit lekker aan de gang. Heb sinds kort ontdekt dan onze oven een gistdeeg rijs stand heeft. Die dan ook stoom stootjes toevoegt. Hopelijk kan ik in de toekomst wel eens een mooi brood bakken op de BBQ.
Het misvormde vind ik wel mee vallen. Brood van de BBQ mag best wat anders zijn toch? Vind het wel stoer zo.
 
Laatst bewerkt:
Als je gist niet lekker wil ligt het vaak aan de temperatuur. Mijn gist gaat het lekkerst op kamertemperatuur of iets daar boven. Wordt de temperatuur te hoog dan gaat het te snel en wordt het ook snel zuur. Het nadeel daarvan is dat het zuur het glutennetwerk aantast en je dus minder vorm behoud.
Opzich vind ik het ook niet erg als het brood er niet zo mooi uit ziet als het maar goed smaakt. Maarja het is wel leuk als het er ook mooi uitziet natuurlijk.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
nou, ik doe het je niet na. ze zien er goed uit hoor
 
Ach je wil mijn eerste broodjes niet zien hoor. Ik ben eind vorig jaar een beetje begonnen met desembrood bakken. Dit jaar heb ik 1 goed voornemen en dat is om het desembrood onder de knie te krijgen. Dus minimaal 1 keer per week bakken en dan gaat het wel echt steeds beter.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Al doende leert men toch en het gaat om de smaak.
En een andere vorm is ook mooi
 
Ach je wil mijn eerste broodjes niet zien hoor. Ik ben eind vorig jaar een beetje begonnen met desembrood bakken. Dit jaar heb ik 1 goed voornemen en dat is om het desembrood onder de knie te krijgen. Dus minimaal 1 keer per week bakken en dan gaat het wel echt steeds beter.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Heb je het boek van Edwin Klaassen toevallig al in huis?? Het heet "ik bak geweldig, jij trouwens ook", echt een super boek met hele goede info over zuurdesem etc

Broden zien er top uit, mooie kleuring, was wel nieuwsgierig naar een foto van de binnenkant.
 
Heb je het boek van Edwin Klaassen toevallig al in huis?? Het heet "ik bak geweldig, jij trouwens ook", echt een super boek met hele goede info over zuurdesem etc

Broden zien er top uit, mooie kleuring, was wel nieuwsgierig naar een foto van de binnenkant.

Nee ik heb eigenlijk geen enkel boek over brood in huis. Die gaan we op het verlanglijstje zetten!
6b1d431c06ab38c1d250e33d20bfaaaa.jpg

Bij deze een fototje. Ben best tevreden over de kruim, mooi open en heel aardig verdeeld. Zonder grote gaten/dichte plekken.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
dat ziet er verdomd lekker uit, ik ga vandaag ook maar weer eens mijn desem uit de koelkast trekken denk ik. Tot nu toe alleen in de oven gedaan, maar morgen eens een keer in de DO op de bbq proberen, dank voor de inspiratie
 
Succes!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Er gaat niets boven eigen vers gebakken brood. Goed bezig!
 
Er gaat niets boven eigen vers gebakken brood. Goed bezig!

Helemaal mee eens, zeker als de enige ingrediënten water, bloem, zout en houtskool zijn.
Dankje.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
van het weekend ook maar eens proberen, maar dan in de oven. Pas als ik dat onder de knie heb waag ik een poging op de bbq
 
Terug
Bovenaan Onderaan