BasBQ
Beef en Steak

Try-out Saturday: PigWings!

 
 

Pret1987

Vuurmaker
Berichten
60
Het is weer zaterdag en er ligt nog een stukje vlees in de vriezer wat ik niet eerder heb bereid: Oerhammetjes, Pig-wings, varkenskuitjes!
Een kortere variant van de 1-2-3 methode zou hier op zijn plaats zijn had ik her en der gelezen, dus dat ga ik als basis gebruiken.

Eerst is het tijd om de stukjes vlees te ontvliezen en te ontdoen van kleine losse stukjes. Ik merk dat ik toch eens 3 tientjes moet investeren in een goed uitbeenmesje. Mijn goede scherpe mes is hier veel te groot en lomp voor, maar dat ter zijde. Daarna heb ik de "wings" voorzien van een eigen mix rub die ik nog had staan, waarvan de verhoudingen mij even niet meer bekend zijn. In ieder geval: peper, zout, rietsuiker, gerookte paprikapoeder, uienpoeder, mosterdzaad poeder en misschien vergeet ik nog wat. Na een dun filmpje olie als laagje lijm de hammetjes voorzien van een lekker laagje rub.
20210327_105916-01_compress1.jpg

20210327_110608-01_compress18.jpg



De Weber stond inmiddels klaar om enkele uren lang te blijven stoken rond een graad of 110. Hiervoor gebruik ik Ecobrasa kokosbriketten in een snake opstelling, beginnend met 18 brandende briketjes en een schaal kokend water om nog iets meer te stabiliseren. Vleesje op het rooster, dekseltje dicht en dan 3 uurtjes wachten.
20210327_113633-01_compress51.jpg


Tijdens deze eerste fase heb ik mij ook maar eens gewaagd aan zelf gemaakte BBQ saus die ik straks als glaze ga gebruiken. Als je regelmatig experimenteert met koken, puilt de voorraadkast wel eens uit van de flessen en potjes. Ideaal, want hier had ik dus alles voor in huis, op de cola na. Het gehele recept heb ik gepikt van deze site .
20210327_114907-01_compress87.jpg


Tijd om in te pakken! Om er voor te zorgen dat de hammetjes mooi doorgaren, maar toch mals blijven, wordt ook dit stukje ingepakt in een dubbele laag aluminiumfolie. Hierbij horen uiteraard nog wat smaakmakers. Een klontje roomboter, wat agavesiroop en nog wat rietsuiker. Klaar voor het volgende uur!

20210327_144425-01_compress34.jpg


Oops, F1 kwalificatie, spannend! Tijd vergeten, dus dat werd 1,5 uur. Geen probleem, in de folie kunnen ze wel wat hebben. De BBQ saus was inmiddels ook wat afgekoeld, geproefd en goed bevonden voor de glaze. Voor nog een ruim half uur zijn ze terug gegaan de Q op. Waarna de glaze mooi was opgedroogd en de geur rond de BBQ mij deed watertanden. Tijd om te smullen!
20210327_172131-01_compress55.jpg


Wat mij betreft een zeer geslaagd stukje vlees. Een eenvoudige bereiding, maar zeer doeltreffend.
Al voor ik deze had geprobeerd, las ik op het social media kanaal van een lokaal Berkshire varkens boerderijtje dat zij ook weer een nieuwe voorraad vlees hadden. Hier zaten ook oerhammetjes bij! Die heb ik dus al weer besteld. Ik ben heel erg benieuwd naar het verschil in smaak/kwaliteit. Wordt vervolgd!
 
😋 😋
 
Zien er mooi uit en de langere tijd in de folie goed overleefd
 
lekker lekker lekker
goed gelukt zeg
 
Wat ziet dat er lekker uit! 😋mooi stukje vlees 👌🏻
 
Mooi receptje dit zeg, lekker hoor. En hele mooi foto's(y) 🔥
Ik heb een vraag over die ecobrassa's: jij hebt t over 110 graden, langere tijd, was dit goed te doen of moest je nog bijleggen?
En is die ook geschikt voor hogere temperatuur, of leg je er dan houtskool bij?
 
Mooi receptje dit zeg, lekker hoor. En hele mooi foto's(y)
Ik heb een vraag over die ecobrassa's: jij hebt t over 110 graden, langere tijd, was dit goed te doen of moest je nog bijleggen?
En is die ook geschikt voor hogere temperatuur, of leg je er dan houtskool bij?
Ik bouw een snake waar hij rustig mee verder brandt. En dan is het even spelen met de schuiven, maar heb ik meer dan voldoende brandstof. Zie als voorbeeld:
alleen begin ik wel met iets meer. 18 tot 20 stuks vaak.

Medium hogere temperaturen gaat ook prima. Gewoon met meer starten, maar dan uiteraard zonder Snake. Ik gebruik de Weber kolenbakjes daarvoor. Ik weet dat ik met een hele bak tot een graad of 180 ( keteltemperatuur op de grill gemeten ) kan gaan. Als ik nog hoger zou willen.. tja, meer is beter

Verstuurd vanaf mijn SM-G981B met Tapatalk
 
Da’s idd een lekker stukje vlees. Viel hier ook goed in de smaak.
 
Ik bouw een snake waar hij rustig mee verder brandt. En dan is het even spelen met de schuiven, maar heb ik meer dan voldoende brandstof. Zie als voorbeeld:
alleen begin ik wel met iets meer. 18 tot 20 stuks vaak.

Medium hogere temperaturen gaat ook prima. Gewoon met meer starten, maar dan uiteraard zonder Snake. Ik gebruik de Weber kolenbakjes daarvoor. Ik weet dat ik met een hele bak tot een graad of 180 ( keteltemperatuur op de grill gemeten ) kan gaan. Als ik nog hoger zou willen.. tja, meer is beter

Verstuurd vanaf mijn SM-G981B met Tapatalk
Bedankt voor jouw uitleg, ben nog steeds lerende na al die jaren achter de BBQ.;)
Ga gelijk het filmpje bekijken, thanks!
 
Terug
Bovenaan Onderaan