BasBQ
Beef en Steak

Trabuca stelt zich voor

 

Trabuca

Tondelzoeker
Berichten
23
Het is tijd dat ik me even voorstel, ik lees geloof ik al een half jaar mee en heb enorm veel van jullie geleerd. Ik waardeer de uitgebreide info die door de leden op dit forum is verzameld. Tijd om dat kenbaar te maken, wel zo netjes, bij deze dus bedankt.  :)

Ik ben Robert, woonachtig in Zwolle en sinds ik in december een Auplex Ei heb gekocht is er een nieuwe BBQ wereld voor me open gegaan. Ik was fanatief griller maar had nooit de mogelijkheid voor indirect of low&slow omdat mijn barbecook geen deksel had. Verder wist ik ook niet echt van het bestaan af en de lekkere dingen die zo te bereiden zijn. Sindsdien heb ik me hier ook geregistreerd en heb ik al verschillende recepten geprobeerd. Onlangs heb ik me aan een Pulled pork gewaagd naar Noskos' wedstrijdrecept, de smaak was heerlijk maar ik vond hem te droog dus er valt nog veel te leren.
Ik zal dus binnenkort wel om raad gaan vragen.
 
Hoi Robbert, welkom bij het BBQ Genootschap.
Als je PP te droog was, heb je het "kookvocht" uit het aluminiumfolie na het pullen wel door de PP gemengd, samen met wat van je favo bbq-saus? Daarmee maak je de PP meestal zo smeu?g als je maar wilt!
 
hoi Robbert,
welkom bij dit edele genootschap
 
Welkom hier Robert!!
 
Van harte welkom Robert!
 
Ik heb de procureur van 1,8 kg laten ontdooien in de koelkast. Vervolgens ge?njecteerd volgens Noskos' recept.

3ugazeje.jpg


Toen gerubbed en terug in de koeling. De dag er op om 8:00 de Q aan en om 9:00 het vlees er op. Hieronder een afbeelding na zo'n vijf uur toen ik de glaze er op smeerde. De kern zat toen op 74 graden en het vlees in de Zone.

devaqu2a.jpg


Na een uur, nog steeds 74 graden, heb ik hem ingepakt en na nog iets van 90 minuten zat hij op 88 graden. Ik heb hem uitgepakt en het vocht opgevangen. De dometemp ter hoogte van het rooster is al die tijd 118-122 graden geweest, gemeten met een maverick et732, geweldig ding trouwens, aangeschaft na tips van hier.

Na een uur rusten in nieuw folie ben ik gaan pullen. Ongeveer een kwart viel lekker uit elkaar zoals ik verwachtte maar met name in het midden moest ik flink aan de bak. Ik heb hem toen gemengd met het vocht en BBQ sauce en iets appelsap om het smeu?ger te maken.

u8udapy4.jpg


Uiteindelijk heerlijk gegeten met coleslaw en aardappelsalade.

a7e5yjup.jpg


Er kwam zo'n 30ml vocht uit, niet heel veel vond ik. Kan het zijn dat er niet genoeg is ge?njecteerd? Of dat het aan het vlees lag (net verkeerd stuk)?
 
Hallo Robert, welkom hier
 
Van harte welkom bij het Genootschap!

Die 88?C is een richt temperatuur. Prik op dat moment in je vlees, je zou geen weerstand meer moeten voelen. Is dat wel zo dan nig even langer op de BBQ.

Het kan ook zijn dat je procureur dichter bij het midden van het varken zat, sommige delen willen dan weleens droger uitpakken.
 
Kijk, dat zijn handige tips. Ik vond met name de buitenkant, zeg een centimeter of twee drie het malst vlees. In het midden minder. Volgende keer dus met name in het midden prikken en misschien wat langer.
 
Stickert wel verdient... :D
 
Hoi Robert welkom hier.
Wat Noskos zegt.

Ik gebruik tegenwoordig alleen nog maar Varkensnek (zonder Been), injecteer nooit, bereid de PP alleen nog maar op de door Noskos beschreven manier en mijn PP is altijd supermals.
Prettige bijkomstigheid is dat ik altijd na 8 tot 8,5 uur klaar ben.
Mijn eerste, "Old School PP", heeft er 23 uur over gedaan.
 
Zow, 22 uur? Hoe dat dan? Temperatuur lager en niet inpakken? Ik vond het idd snel gaan, ideaal, maar had ook maar een stukje van 1,8 kg
 
Terug
Bovenaan Onderaan