BasBQ
Beef en Steak

Tomahawk caveman style/revearsed sear

 
 

Blijdenberg

Kooltjesharker
Berichten
126
Veeeeeeel te lang geleden dat ik nog eens echt gebbq’d heb. Verjaren is nog altijd een goede reden om het vuur nieuw leven in te blazen... zelfs voor een versleten veertiger ;-). Dus voor vanavond hebben we enkele mooie stukje vlees laten bezorgen... Wat semi dry aged filet pur van Holstein en een stukje pata negra ribstuk om te proberen maar de hoofdrol gaat naar een mooie gerijpte tomahawk van ons geliefkoosd simmenthal rund

Mijn “go to methode” is altijd de revearse sear geweest maar vandaag wil ik de caveman’style proberen.

Ik vroeg me alleen af of jullie bij de caveman methode het vlees ook eerst “voorgaren” tot een bepaalde temperatuur (vermoed ergens rond de 40 a 45 graden gezien de hitte) of gaat hij gewoon op kamertemperatuur op de kolen? Wat zijn jullie ervaringen?

Wordt vervolgd...




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ik heb het laatst voor het eerst gedaan, heb toen eerst de sear gedaan en daarna op een rooster op temp gebracht
 
Dit staat er in Smokey goodness 1.. zelf zou ik wel reverse sear doen afhankelijk van dikte.. als ik een dikke (4+cm) tomahawk heb dan tot 30c garen en dan opstoken... As wegblazen en gaan.. door dat er best wat vet op een tomahawk zit en de kap openblijft komt de fik er in en aangebrand vlees is niet mijn smaak..

My two cents
2b2031f1ab7cb88a02672448697bcc37.jpg


Sent from my SM-G965F using Tapatalk
 
Juist vanwege het verbranden van het vet zou ik niet voor reverse sear gaan maar juist andersom. Het vlees koud uit de koelkast op de kolen geeft volgens mij veel minder vuur omdat dan nog lang niet al het vet gesmolten is. Bij reverse sear smelt je eerst al het vet en dat zou dan daarna gemakkelijk verbranden tijdens de sear
 
Ik doe het altijd eerst dicht schroeien op de kolen en vervolgens indirect door garen naar de gewenste kerntemperatuur. Tijdens het indirect garen, wanneer de eind temperatuur bijna bereikt is, een klontje boter er op zoals beschreven in het recept van Smokey Goodness
 
Juist vanwege het verbranden van het vet zou ik niet voor reverse sear gaan maar juist andersom. Het vlees koud uit de koelkast op de kolen geeft volgens mij veel minder vuur omdat dan nog lang niet al het vet gesmolten is. Bij reverse sear smelt je eerst al het vet en dat zou dan daarna gemakkelijk verbranden tijdens de sear
Koud vlees op de BBQ geeft toch taai vlees?

Sent from my SM-G965F using Tapatalk
 
Koud vlees op de BBQ geeft toch taai vlees?

Sent from my SM-G965F using Tapatalk
Volgens mij is dat een mythe. Op amazingribs.com staat daar wel een mooi artikeltje over. Ik laat mijn vlees zelf nooit op kamertemperatuur komen en sinds ik hun test over het rusten van vlees heb gelezen laat in biefstuk e.d. ook nooit meer rusten.

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk
 
Uiteindelijk toch bij mijn trouwe revearse sear gehouden... rustig laten komen en dan op een goed kokenbed dichtschroeien...
en hij was lekker ;-)
bb92aa693b59952987567b2166c819cd.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Je geeft zo een lekker bruin korstje, van 'dicht'schroeien is geen sprake hoor. Voordeel van reverse sear tov caveman is dat je vetje mooier geleerd. Lekker zo man!
 
Volgens mij is dat een mythe. Op amazingribs.com staat daar wel een mooi artikeltje over. Ik laat mijn vlees zelf nooit op kamertemperatuur komen en sinds ik hun test over het rusten van vlees heb gelezen laat in biefstuk e.d. ook nooit meer rusten.

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk
Kijk zo leer ik elke dag!! Dank voor de opheldering ;-)

Sent from my SM-G965F using Tapatalk
 
Man, wat een feest Is dat geweest.
Geweldig. Had graag aangeschoven. Ziet er werkelijk geweldig uit
 
Ik doe het altijd eerst dicht schroeien op de kolen en vervolgens indirect door garen naar de gewenste kerntemperatuur. Tijdens het indirect garen, wanneer de eind temperatuur bijna bereikt is, een klontje boter er op zoals beschreven in het recept van Smokey Goodness

Lijkt me eveneens een plausibele uitleg. Enige waar ik wat mee zit, is dat je een kamado op 10 min van 100° naar 270°, maar niet van 270° naar 150° in 10 min. Als ik alles dicht zet, zit na 2u de dome temperatuur nog rond de 150° nadat ik hem op 270° heb gehad.

Of overzie ik iets? Terwijl ik dit schrijf, schiet me te binnen dat die BBQ helemaal niet naar 270° moet omdat je rechtstreeks op de kolen zit. :unsure:
Klopt het dan wel?
 
Lijkt me eveneens een plausibele uitleg. Enige waar ik wat mee zit, is dat je een kamado op 10 min van 100° naar 270°, maar niet van 270° naar 150° in 10 min. Als ik alles dicht zet, zit na 2u de dome temperatuur nog rond de 150° nadat ik hem op 270° heb gehad.

Of overzie ik iets? Terwijl ik dit schrijf, schiet me te binnen dat die BBQ helemaal niet naar 270° moet omdat je rechtstreeks op de kolen zit. :unsure:
Klopt het dan wel?

Ik heb daar een hele makkelijke oplossing voor: 2 barbecues :)

Ik heb een Smokey Joe en een W47. Dichtschroeien op de Smokey Joe, is ook makkelijker om daar een mooi vlak kolenbed te maken. Vervolgens door garen op de grotere Weber. Niet de oplossing die je zoekt, maar werkt wel. Ik heb niet genoeg ervaring met kamados om daar iets zinnigs over te zeggen.
 
Ik heb daar een hele makkelijke oplossing voor: 2 barbecues :)

Ik heb een Smokey Joe en een W47. Dichtschroeien op de Smokey Joe, is ook makkelijker om daar een mooi vlak kolenbed te maken. Vervolgens door garen op de grotere Weber. Niet de oplossing die je zoekt, maar werkt wel. Ik heb niet genoeg ervaring met kamados om daar iets zinnigs over te zeggen.

Ik heb nog een kleine tafelbbq voor vakantie en zen grote gasbbq. Dus mogelijkheden zijn er wel. Maar zo had ik het. Og niet bekeken:)
 
Terug
Bovenaan Onderaan