BasBQ
Beef en Steak

toegevoegde waarde spit ten opzichte van een bierblikje

 
 

twirre

Sprokkelaar
Berichten
36
Hallo, Ik ben al een tijdje aan het kijken naar een spit voor mijn Kamado (basterd L). Want mij tegenhoudt is de prijs. Ik vind ze nogal duur. Zeker omdat ik inschat dat ik hem maar een paar keer per jaar ga gebruiken.

Nu mijn vraag. Een hele kip maak ik nu vaak op een bierblikje en dat voldoet eigenlijk prima qua smaak. Voegt een spit hier nog veel aan toe? Of is het vooral het idee dat hij ronddraait en het daarmee een stoere toevoeging is. En natuurlijk dat een spit meer toepassingen kent dan alleen een kip.

Verder vind ik de gedacht om alles een beetje low-budget te houden, daar waar het kan, ook wel charmant. Maar dat kan natuurlijk ook betekenen dat ik juist ga proberen een spit op de kop te tikken zo aan het einde van het zomer seizoen. Dan komt er vaak nog veel in de aanbieding.

Hoe kijken jullie hier naar? Een goede vraag? Of vergelijk ik appels met peren? Zelf kan ik dit heel lastig inschatten.
 
Ik heb een tijdje geleden een kalkoenspoot aan het slit gehad.
Het grote verschil is de sappigheid.
Vet druipt altijd naar beneden, maar bij een ronddraaiend spit is er niet constant 1 onderkant. Dus het vet beweegt zich over het vlees heen zonder dat het eraf druipt waardoor je een sappiger stuk vlees krijgt.
Zeker als je halverwege het vel van een kalkoenspoot in mijn ervaring een aantal keer doorprikt (wat ik in het vervolg niet meer zou doen) zie je hoe het vet stroomt en geen kans krijgt om eraf te druipen.
Als je het echt goed wil doen zou ik de motor van het spit pas uitzetten als je er een schaal onder hebt zitten. Omdat er nu wel 1 onderkant is druipt het vet nu wel naar beneden. Als je niet geeft om die paar druppels omdat je zelf snel genoeg bent om het op een bord te leggen moet je zelf weten, maar ik zou er wel iets onder doen vòòr je de motor uitzet.
 
Hey Twirre,
Het voordeel van een spit vind ik dat je deze voor meer dingen kunt gebruiken bijv gyros, picanha. En alles wat je er aan hangt of prikt komt er met super veel smaak van af. Ik heb er ook een mandje bijgekocht waar ik wings, drumsticks in klaar maak. Het klopt, je zal m niet iedere week gebruiken, maar ik denk als je ergens een aanbieding te pakken kunt krijgen dat je hier geen spijt van zult krijgen ;-)
Groeten,
Richard
 
Spit vind ik de leukste accessoire die ik heb en voegt zeker wat toe . Maar als je niet te veel voor wilt betalen is dit misschien wat voor je .

IMG_0137.png
 
Laatst bewerkt:
https://www.amazon.de/-/nl/dp/B08BXNZB5J?psc=1&ref=ppx_yo2ov_dt_b_product_details
Deze gekocht en ben daar (op dit ogenblik) heel tevreden over, spint als een poes en pizzasteen is inbegrepen. Als ik al iets als nadeel moet opgeven is dat het niet 100% dicht is. Maar zeker dicht genoeg om niet teveel valse lucht te trekken.
Zou deze zo weer kopen.
Toegevoegde waarde is er zeker, vlees is sappiger en overal gelijk.

Edit: Deze van hierboven wordt gebruikt op een Grillguru Large
 
Laatst bewerkt:
Ik heb hier hetzelfde dilemma, maar een hele kip dat doen we dus hier nooit. Beentjes etc hoeft allemaal niet voor mij, ik hou het wel bij kippenborst.

Maar als ik eentje zou aanschaffen dan zou dit bijvoorbeeld zijn voor picanha, gyros. Maar eigenlijk alles wat je er op kan prikken. Denk ik ook wel varkenshaasje bijvoorbeeld. Maar ik was eerder aan het denken om een wga aan te schaffen en daar een klein spit voor de kopen. Wij zijn hier met 4, lijkt me meer dan voldoen om daar eens gyros op te maken ofzo

Er zijn ook wel van die spit/pizza ring combo's te vinden, dat is misschien nog een interessantere optie. Als je daar ambities voor hebt (geen idee of je dat al gedaan hebt), maar pizza maken is echt niet zo moeilijk, er zijn hier genoeg mensen die ook wel zelf pizza maken.

Ik heb toen gewoon een pizzaring gekocht voor mijn weber en langs een kant spijt dat ik geen combo genomen heb. Maar dan zit je altijd wel ergens met een gat, dus lijkt me ook niet 100% ideaal. Je wilt de warmte echt wel vasthouden.

Was dit aan het typen terwijl Schumi_wk ook aan het typen was, dus het bestaat wel zo een combo. Is wel wat duurder, maar kan misschien een oplossing zijn om de aankoop meer te gebruiken :)
 
Ik heb een Letzq rotisserie set voor m’n KJBJ3, bevalt prima. Had die een keer voor zacht prijsje tijdens black Friday gekocht.

Ik kan je ook aanraden om er een keer beef ribs mee klaar te maken.
 
Ik heb hier hetzelfde dilemma, maar een hele kip dat doen we dus hier nooit. Beentjes etc hoeft allemaal niet voor mij, ik hou het wel bij kippenborst.

Maar als ik eentje zou aanschaffen dan zou dit bijvoorbeeld zijn voor picanha, gyros. Maar eigenlijk alles wat je er op kan prikken. Denk ik ook wel varkenshaasje bijvoorbeeld. Maar ik was eerder aan het denken om een wga aan te schaffen en daar een klein spit voor de kopen. Wij zijn hier met 4, lijkt me meer dan voldoen om daar eens gyros op te maken ofzo

Er zijn ook wel van die spit/pizza ring combo's te vinden, dat is misschien nog een interessantere optie. Als je daar ambities voor hebt (geen idee of je dat al gedaan hebt), maar pizza maken is echt niet zo moeilijk, er zijn hier genoeg mensen die ook wel zelf pizza maken.

Ik heb toen gewoon een pizzaring gekocht voor mijn weber en langs een kant spijt dat ik geen combo genomen heb. Maar dan zit je altijd wel ergens met een gat, dus lijkt me ook niet 100% ideaal. Je wilt de warmte echt wel vasthouden.

Was dit aan het typen terwijl Schumi_wk ook aan het typen was, dus het bestaat wel zo een combo. Is wel wat duurder, maar kan misschien een oplossing zijn om de aankoop meer te gebruiken :)
pizza's maak ik regelmatig, daarvoor gebruik ik een pizza steen. Dat bevalt eigenlijk heel goed. Basterd heeft ook een combo, maar die vind ik er wat geknutseld uit zien. Dus die zal ik niet snel kiezen.
 
Ik heb een tijdje geleden een kalkoenspoot aan het slit gehad.
Het grote verschil is de sappigheid.
Vet druipt altijd naar beneden, maar bij een ronddraaiend spit is er niet constant 1 onderkant. Dus het vet beweegt zich over het vlees heen zonder dat het eraf druipt waardoor je een sappiger stuk vlees krijgt.
Zeker als je halverwege het vel van een kalkoenspoot in mijn ervaring een aantal keer doorprikt (wat ik in het vervolg niet meer zou doen) zie je hoe het vet stroomt en geen kans krijgt om eraf te druipen.
Als je het echt goed wil doen zou ik de motor van het spit pas uitzetten als je er een schaal onder hebt zitten. Omdat er nu wel 1 onderkant is druipt het vet nu wel naar beneden. Als je niet geeft om die paar druppels omdat je zelf snel genoeg bent om het op een bord te leggen moet je zelf weten, maar ik zou er wel iets onder doen vòòr je de motor uitzet.
Bedankt. Het behoud van smaak maakt een spit inderdaad interessant. Dan had ik ook nog niet in reviews andere posts teruggelezen.
 
Ik denk dat ik om ben, en dat smaak en meerdere bereidingen toch de doorslag gaan geven. Nu even wachten op een mooie aanbieding. Als ik eén koop wordt het waarschijnlijke een 22" (maat voor de Basterd L) spit on fire. Maar goed... daar hik ik dus wat tegen de prijs aan.

Bedankt voor alle reacties.
 
Laatst bewerkt:
Misschien een tip, ondanks dat ik zelf ook nog niet weet of die echt werkt:

Werkt op batterijen en functioneert prima.
Let er wel op dat de platte spiesen niet een paar kg kunnen dragen.
Ik ben zelf nog aan het kijken om een vierkante spies aan 1 kant plat te slaan zodat ik die hier ook op kan gebruiken.
kijken of dat werkt zodat ie minder buigzaam is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan