BasBQ
Beef en Steak

Toch best wel moeilijk een BGE..

M

Martinvv

Gast
Heb voor mijn verjaardag een BGE gekregen van mijn vrouw. Ga me niet verdiepen in de achtergronden van Waarom, maar geniet een paar keer per week van dit cadeau.  Nu zijn we beiden geen fan van rooksmaakjes en rookluchten maar ik heb al diverse keren het brood en andere gerechten een duidelijke rooksmaak te geven. Ook onze eerste pizza (gisteren) was het deeg grijs van de rook.
Maar de tweede was een stuk beter.
Ik heb al gezien dat ik op deze website veel van leren van andermans ervaringen.  Maar heb nog wel wat praktijk issues met de Big Green Egg.
Zoals dat ik hem met kolen niet warmer krijg dan 250 graden en als ik er hout bij ga doen en mijn deksel van de BGE maat Medium blijft niet open staan.

Zal deze issues op dit forum gaan posten, in de hoop er de juiste oplossing voor te vinden.
 
Martin, welkom bij het BBQ genootschap.

Vreemd dat je BGE niet warmer wordt dan 250C
, deze moet toch makkelijk 400 C kunnen halen.

Hout zou ik niet gebruiken, behalve een bertje als rookhout, dat geeft veel roet.

Rooksmaak aan brood lijkt mij niet lekker.

Wat voor houtskool gebruik je?
 
Dit klinkt niet goed, vooral dat met de deksel. Hier al over gesproken met winkel waar je gekocht hebt?
 
Hoi Martin, 2 dingen schieten me ff te binnen.
1 gebruik je black ranch houtskool deze heeft nml de naam nogal wat rooksmaak af te geven ?
2 controleer je luchtgaten in de bodem ff, als deze verstopt zitten met as van de vorige keren krijg je geen goede verbranding en zal je temperatuur ook niet erg hoog oplopen.

Vwb punt 2 schep je ei een keer leeg en vul deze eens met verse houtskool. Als deze gevuld is met goede houtskool moet 300+ geen probleem zijn met een keramische Q
 
hey Martin
jou probleem klinkt bekend ,had hetzelfde probleem smaakte een beetje chemisch naar rook  .
komt volgens mij van de aanmaakblokjes die roken vaak als de pest en voor wat betreft je temp ,in de BGE moet je grove houtskool gebruiken van BGE of die van Black ranch is ook wel goed je moet er vooral op letten dat de lucht gaten onderin je egg niet  verstopt raken dus heb je na het bbqen een hoop gruis in je q kan je dat er beter uit halen .
als je aanmaakblokjes gebruikt de deksel open laten tot ze niet meer roken en dan pas de deksel dicht.
zelf gebruik ik nu een gasbrander, even op drie plaatsen de vlam er op en de rest gaat vanzelf , en totaal geen rook tenzij ik er een blokje op gooi maar ik heb een stel trutjes in huis die er niet van houden
heb wel laatst de binnenkant even met een schuur sponsje het roet er uit geschuurd.

succes
 
De belangrijkste dingen zijn al gezegd. Wat voor brandstof gebruik je, hoe steek je het aan? Zorgt gruis op de bodem er misschien voor dat er geen trek is? En ben je al te raden gegaan bij je dealer over de deksel?

Ow en schoonmaken van een BGE met een schuursponsje hoeft echt niet. Opstoken tot heel heet, tijdje laten branden en hij is gewoon weer wit van binnen Jack ;)
 
heb ik geprobeerd maar was niet naar mn zin  heb nu 2 x bge houtskool gebruik en met gasbrander aangestoken dat ging super
 
Welkom Martin!

En een medium egg, dat is mooi spul ;)
Die krijg je als je wilt zelfs over de 400 graden heen....
 
Terug
Bovenaan Onderaan