BasBQ
Beef en Steak

TLS (Texaco-Lotto-Smoker)

 
 
 
 
 

Ceriel

BBQ Junkie
Berichten
7.242
Na alle DIY-smoker projecten op dit forum ook zelf maar eens aan de knutsel gegaan.
Ik had al een tijdje een Lotto-bal-beque op de zolder staan, en laat deze nou 37cm in doorsnede zijn....
Hier een 60ltr vaatje bijgezocht en begonnen

wN0XHiP.jpg


Allereerst met een decoupeerzaag de boven- en onderkant eruit gezaagd. Aan beide kanten een randje laten zitten waar de Lotto delen in vallen
Binnenkant met een slijptol kaal gemaakt, er zat gelukkig geen coating in, en hier en daar M6 bouten bevestigd voor de roosters.

Zl2HDbw.jpg


Het ventilatieschuifje van de deksel naar de onderkant verplaatst, de poten verstevigd met M6 draadeindjes.

fL8PGTb.jpg


Naar de Action gefietst voor een vergiet en een dienblad, en thuis komen met een koekenpan en een pedaalemmer.... :-S

UMqebP8.jpg


De pedaalemmer opengeslepen en de diameter vergroot met een stukje blik van het vaatje. Hierdoor een kolenmandje  met een diameter van 20 cm verkregen.
De koekenpan als hitteschild op een paar M8 draadeindjes gezet.

PVB8ohc.jpg


Kolenmandje gevuld met Ecobrasa's en wat appelsnippers, vaatje ingevet en startertje aangestoken

82DKeKw.jpg


Ondertussen Kiplollies en MOINK's gemaakt voor de ontgroening

BpX8c9w.jpg


8eqaaxx.jpg


Kiplollies op het onderste rooster, MOINK's op de bovenste...

Xew6Hd9.jpg


Aan tafel!

IJ3IWIV.jpg


Ervaringen tot nu toe;
leuk om te bouwen, kosten ?8,50 (!), de deksel moet nog beter aansluiten, hitteschild/waterpan moet groter. Temperatuur was vrij goed te regelen, kwestie van oefenen.
Iets meer rookhout gebruiken
Smaak was nog een beetje chemisch  :-O, maar dit zal de volgende keer beter gaan.
 
Gaaf!
 
structor zei:
Je laat er geen gras over groeien! Ik volg geinteresseerd, had je niet eerst de boel ff uitgestookt?
Uitstoken is een groot woord, donderdagavond een startertje uit laten branden. Temperatuur toen op 200gr gehad... Daarna tonnetje weer schoongemaakt/ontvet en opgeschuurd
 
Goed bezig Ceriel.
 
Vlot gedaan Ceriel. Hoeveel past er in je kolenmand?
 
Ep Woody zei:
Vlot gedaan Ceriel. Hoeveel past er in je kolenmand?
Niet teveel over alles nadenken, gewoon doen... :p
Kolenmandje gaat een kilo of 2,5 in. Wat me opviel na de 3 uur van vandaag, is dat alle briketten ontstoken zijn. Is dit normaal? Had eigenlijk verwacht dat de onderste nog als nieuw waren...

Ben begonnen met 12 hete ecobrasa's bovenop de koude....
 
2.5kg is ongeveer evenveel als wat er bij mij in gaat. Het zijn wel eitjes in mijn geval, geen luxe vierkante briketten.

In mijn kolenmand is na 6-8 uur rond de 110 gr C een deel ontstoken, maar zijn er ook genoeg kolen die maar half of helemaal niet ontstoken zijn. Zeker aan de buitenkant. Ik gebruik de goedkoopste THM briketten die je maar kan vinden :)

Hoe hoog had je de temperatuur in je UDS, dat scheelt ook en hoop.
 
Mooi gemaakt Ceriel, als je je nog eens verveelt....(ik heb nog een imitatie smokey-joe staan...)
Mooie doorvoeren heb je gemaakt, en die boutjes, heb je daar rif-nuts voor gebruikt?
Maar waarom gebruik je het vat op zijn kop????
 
Uit een ander draadje:
Ceriel zei:
Helaas het vat wel op kop, de vuurkorf valt dan precies binnen de rand. Idem voor de deksel  :D.
Pootjes zijn wat gammel, ga ik nog verstevigen.
Gisteravond met mijn mini-starter vol warm gedraaid, 200gr gehaald. Daarna ruim een uur stabiel op 180.
Morgen een vrije dag, dus afbouwen en foto's/ervaringen posten.
 
ReneR zei:
Mooi gemaakt Ceriel, als je je nog eens verveelt....(ik heb nog een imitatie smokey-joe staan...)
Mooie doorvoeren heb je gemaakt, en die boutjes, heb je daar rif-nuts voor gebruikt?
Maar waarom gebruik je het vat op zijn kop????
Antwoord waarom het vat op z'n kop staat heeft Bert al gegeven...
De boutjes zitten idd in blindklinkmoeren/rif-nuts(??). Wand materiaal is te dun om daar alleen een moertje door te steken, ben bang dat het scheurt.

Tonnetje is alweer met zijn tweede sessie bezig, 2x Easterwood ribs mooi opgerold....
 
Ep Woody zei:
2.5kg is ongeveer evenveel als wat er bij mij in gaat. Het zijn wel eitjes in mijn geval, geen luxe vierkante briketten.

In mijn kolenmand is na 6-8 uur rond de 110 gr C een deel ontstoken, maar zijn er ook genoeg kolen die maar half of helemaal niet ontstoken zijn. Zeker aan de buitenkant. Ik gebruik de goedkoopste THM briketten die je maar kan vinden :)

Hoe hoog had je de temperatuur in je UDS, dat scheelt ook en hoop.
Vanmiddag de mand bijgevuld voor een rib-sessie, verbruik van gisteren viel mee.
Probeer de temperatuur op 225F te krijgen/houden...
 
Mooi smokertje zo hoor. Het hoeft idd allemaal niet zo moeilijk te zijn.
Vroeg me alleen af of dat een anti aanbaklaag is in die pan. Die vinden hoge temperaturen namelijk niet zo fijn en geven dan gekke dampen af.
 
Ceriel zei:
ReneR zei:
Mooi gemaakt Ceriel, als je je nog eens verveelt....(ik heb nog een imitatie smokey-joe staan...)
Mooie doorvoeren heb je gemaakt, en die boutjes, heb je daar rif-nuts voor gebruikt?
Maar waarom gebruik je het vat op zijn kop????
Antwoord waarom het vat op z'n kop staat heeft Bert al gegeven...
De boutjes zitten idd in blindklinkmoeren/rif-nuts(??). Wand materiaal is te dun om daar alleen een moertje door te steken, ben bang dat het scheurt.

Tonnetje is alweer met zijn tweede sessie bezig, 2x Easterwood ribs mooi opgerold....

Hij die lezen kan is weer duidelijk in het voordeel....ik niet dus, hahahaha
 
noskos zei:
Mooi smokertje zo hoor. Het hoeft idd allemaal niet zo moeilijk te zijn.
Vroeg me alleen af of dat een anti aanbaklaag is in die pan. Die vinden hoge temperaturen namelijk niet zo fijn en geven dan gekke dampen af.
Is er al uit, was ook te klein.... Vandaag ribbels gemaakt met een alu Weber-bak onderin. Ribben waren erg lekker!

KBliWVM.jpg


Nu nog handvaten aan de ton en een hengsel aan de kolenmand...
 
Mooi gemaakt, hoor. Komt er geen deurtje in zodat je wat rookhout er bij kan mikken?
 
Terug
Bovenaan Onderaan