BasBQ
Beef en Steak

Tips om kipfilet sappig te houden

 
 

dromer1967

Pitmaster
Berichten
537
Gisteren voor het eerst een kipfilet op de Q bereid.

Indirect langzaam bereid tot een kerntemperatuur van 70 graden en daarna nog even kort afgegrild.

Het was mijn eerste ervaring met kipfilet op de Q en ik vond het eerlijk gezegd toch wel aardig droog. Normaal gesproken gebruik ik kipdijfilet en dat is toch wel een stuk sappiger. Natuurlijk ook wel een stukje vetter. Maar ligt het alleen daaraan?

Kortom, zijn er misschien nog tips hoe ik een kipfilet op de Q ook sappig kan houden?
 
Pekelen !

2 liter water
100 gram zout
50 gram suiker

Uurtje in de oplossing leggen en dan de BBQ op.

 
Pekelen is idd een optie, maar zoals je al zegt blijft kippendij een stuk sappiger en is in mijn mening ook smaakvoller. Kipsateh maak ik bv ook altijd van kippendij en nooit van kipfilet om exact de reden dat het veel te snel te droog is. Dussszzzz......waarom sowieso kipfilet eten als kippendij lekkerder is?!  ;) :p
 
DanBras zei:
Pekelen is idd een optie, maar zoals je al zegt blijft kippendij een stuk sappiger en is in mijn mening ook smaakvoller. Kipsateh maak ik bv ook altijd van kippendij en nooit van kipfilet om exact de reden dat het veel te snel te droog is. Dussszzzz......waarom sowieso kipfilet eten als kippendij lekkerder is?!  ;) :p

DanBras +1, Kipfilet is bij ons allang geen optie meer.

In de Brine (pekelbad) is m.i. de enige manier om die droge borst nog enigszins mals te krijgen.
Maar als je eenmaal aan de dijen begint laat je de borst snel links liggen. ;)
Misschien dat ik ooit nog een kipfilet ga gebruiken maar dan alleen voor gerookte kipfilet
 
Hallo.

Heb je het al eens geprobeerd met een opvangbak met water dicht onder het grillrooster?
Werkt bij ons prima.

Grts.
 
dromer1967 zei:
Om de doodeenvoudige reden dat ik graag vaak wil barbeknoeien, maar ook wil opletten met de inname van vet. En kipdijen zijn weer beduidend vetter dan kipfilet.
De Extra smaak en sappigheid van de dijen gaat bij mij VER boven dat kleine beetje extra vet wat er in de dijen zit, heb een hekel aan BBQ-Light-uitvoering :D
 
fons zei:
dromer1967 zei:
Om de doodeenvoudige reden dat ik graag vaak wil barbeknoeien, maar ook wil opletten met de inname van vet. En kipdijen zijn weer beduidend vetter dan kipfilet.
De Extra smaak en sappigheid van de dijen gaat bij mij VER boven dat kleine beetje extra vet wat er in de dijen zit, heb een hekel aan BBQ-Light-uitvoering :D
+1

In mijn optiek is BBQ per definitie al 'gezonder' omdat je over het algemeen minder (ik wel in ieder geval) vet/olie/boter gebruikt dan wanneer je het in een pan op het fornuis bereidt.
Vet is nu eenmaal datgene wat vlees zijn malsheid en ook voor een groot deel smaak geeft. Niet alle vetten zijn trouwens slecht voor je en uiteraard alles met mate (zei ondergetekende......whoehaha :p )
 
+1 hoe vet kunnen kippendijen nu werkelijk zijn :D
 
Ik gebruik meestal dijen zonder vel en snij het meeste vet weg...
De enige filet die bij ons op het rooster komt wordt gerookte kipfilet...
 
Leuk weer eens een discussie wat wel en niet gezond is. Ben er van overtuigt dat bbq-en zeker een gezonde manier van eten bereiden is. Alleen die sausjes he? Gewoon alles met mate, dan kan je zelfs een kippedijtje nemen ipv kipfilet.
 

Ik heb vandaag 2 kipfilets ingesmeerd met de AllPurpose rub,


vervolgens op Cedar plank


op mijn Q gelegd.


Nog geen 25 minuten later een heerlijke sappige, lichte gerookte kipfilet op mijn bord. Lekker met koolsalade, aangemaakt met azijn, appelsap, zou, peper en gemalen birds eye chile. En dat allemaal zonder 1 druppel olie.  :D
 
McPeet zei:
Nog geen 25 minuten later een heerlijke sappige, lichte gerookte kipfilet op mijn bord. Lekker met koolsalade, aangemaakt met azijn, appelsap, zou, peper en gemalen birds eye chile. En dat allemaal zonder 1 druppel olie.  :D

Welke temperatuur hanteerde je daarvoor in de Q, McPeet? En welke kerntemperatuur? Zou graag een kipfilet op mijn bord zien die sappig is. Dat was ook de vraag van mijn topic :)

Mij lukt het niet met kipfilet :(
 
Hoi Peter,

ik stook mijn Genesis met 2 gasbranders hoog op (temp meter in de deksel geeft dan 260 gr aan), laat hem zo 10 minuten voluit branden. Vervolgens leg ik plankje met de kipfilets boven 1 van de branders, de andere zet ik dan laag. Na circa 20 minuten bekijk ik de kerntemperatuur, zodra die in de buurt van de 85 (binnenkort kan ik exacte waardes doorgeven, heb nu nog geen digitale meter) komt zet ik ook de laatste brander op z'n zachts en laat het geheel nog 5 minuten in de Q staan.
Regelmatig leg ik ook de kipfilets zonder plankje op de Q, die laat ik dan indirect garen, 1 brander werkt dan maar en die staat dan op de middenstand. En dit gaat ook heel goed in de oven, zet die op 125 graden en na circa 25 a 30 min heb je heerlijk sappige kipfilets.

Waar koop je overigens je kipfilets?

Gr Peter
 
Dank voor je reactie, Peter. Als ik het zo lees, doe je het niet heel anders dan ik. Heb het ook indirect gedaan op lage temperatuur (vergelijkbaar met de oven).

Ik had de kipfilets overigens gekocht bij de appie waar ik over het algemeen wel te spreken ben over de kwaliteit van het vleesch.

Het kan natuurlijk ook zo zijn, dat wat ik droog vind de ander al sappig vindt. Wat vlees betreft ben ik daar heel kritisch in :)
 
Hoi Peter,

Het kan aan de kwaliteit van de appie liggen. Na het zien van wat documentaires koop ik nooit meer vlees of kip bij een supermarkt. Mijn kipfilet haal ik bij mijn slager (die heeft scharrel kipfilets) en soms bij de poelier.

Gr Peter
 
Terug
Bovenaan Onderaan