BasBQ
Beef en Steak

Tips Dutch Oven

Waar halen jullie de eenheid ft vandaan?
Normaal gesproken wordt de grootte van een DO uitgedrukt in qt (US quarts) ft is de afkorting for feet, lengtemaat dus.
1 US quart (qt) = ongeveer 946 ml. een 9 qt DO is dan 8517 ml. 8,5 liter dus.
 
Waar halen jullie de eenheid ft vandaan?
Normaal gesproken wordt de grootte van een DO uitgedrukt in qt (US quarts) ft is de afkorting for feet, lengtemaat dus.
1 US quart (qt) = ongeveer 946 ml. een 9 qt DO is dan 8517 ml. 8,5 liter dus.

Bij petromax staat dat zo op het deksel.
 
Ikzelf heb een FT4.5 en een FT9 gekocht.

Vond het onnozel om een FT6 te kopen, die is een groot maar lager (deksel is trouwens hetzelfde).
Maw woorden alles wat je in de FT6 kan kan ook in de FT9 maar een beetje meer.

Aangezien dat soms 'te groot' is daarom ook de FT4.5 erbij.
Als ik het opnieuw zou moeten doen zou ik terug deze combo kopen.
 
Ik verplaats deze even naar het juiste onderdeel materiaal, T,T&T is niet voor vragen maar voor weetjes/feiten
 
Bij petromax staat dat zo op het deksel.
Ja, zo lust ik er ook wel een paar😂
Op de Qvist DO's en alle andere merken zoals windmill staat qt op het deksel,
de inhoudsmaat qt (quart) een (oude) U.S. inhoudsmaat waarin de inhoud van DO's oorspronkelijk in worden uitgedrukt.
Weinig kennen de geschiedenis van de DO, deze Engelse uitvinding werd eind 17e eeuw in opdracht in Nederland gegoten omdat onze gietmethode toentertijd veel beter was dan de Engelse methode. Later hebben de Engelsen dit proces zelf overgenomen.
De DO heeft aan populariteit gewonnen omdat de Engelsen deze in grote getalen ging produceren voor haar koloniën in Amerika.
(Goudkoorts)

de benaming ft is zover ik kan vinden een typische petromax benaming.
de originele benaming is qt (quart) wat op de daadwerkelijke inhoud van de betreffende DO slaat.
Waarom Petromax er ft van maakt is mij een raadsel en vind ik verwarrend.
 
de benaming ft is zover ik kan vinden een typische petromax benaming.
de originele benaming is qt (quart) wat op de daadwerkelijke inhoud van de betreffende DO slaat.
Waarom Petromax er ft van maakt is mij een raadsel en vind ik verwarrend.
Dit is een studie waard. Ik heb een vraagje uitgezet bij Petromax.de
 
Als je bedenkt dat de "ft" geen eenheid is bij Petromax valt het allemaal wel mee met de verwarring vind ik; ft is feuertopf, wat staat voor de bouwvorm, het DO model. Ze hebben ook de "k" modellen, de kastenform. Broodblik/cakeblik zeg maar.
 
Als je bedenkt dat de "ft" geen eenheid is bij Petromax valt het allemaal wel mee met de verwarring vind ik; ft is feuertopf, wat staat voor de bouwvorm, het DO model. Ze hebben ook de "k" modellen, de kastenform. Broodblik/cakeblik zeg maar.
Dus wel verwarrend, want hier in dit topic wordt alles ft 6 ft 9 ft 12 etc. genoemd terwijl dit een petromax benaming is en gedeeltelijk gepikt van de originele benamingen qt 6 qt 9 qt 12. etc.
Petromax geeft aan dat hun ft 6 een 6 liter inhoud heeft, terwijl een originele qt 6 DO een inhoud heeft van 5,7 liter (6 quart) heeft.

Ja ik ben daar een purist in, en wil graag de nostaligische/oorspronkelijke waardes behouden, er wordt al genoeg geschiedenis om zeep geholpen;)
 
Dus wel verwarrend, want hier in dit topic wordt alles ft 6 ft 9 ft 12 etc. genoemd terwijl dit een petromax benaming is en gedeeltelijk gepikt van de originele benamingen qt 6 qt 9 qt 12. etc.
Petromax geeft aan dat hun ft 6 een 6 liter inhoud heeft, terwijl een originele qt 6 DO een inhoud heeft van 5,7 liter (6 quart) heeft.

Ja ik ben daar een purist in, en wil graag de nostaligische/oorspronkelijke waardes behouden, er wordt al genoeg geschiedenis om zeep geholpen;)


Je hebt wel gelijk. Ik zou verdomme een rechtszaak aanspannen tegen Petromax :p
Maar het nostalgische gaat er idd verloren mee. Maar soms willen merken zich op die wijze onderscheiden, maar zie ik hier niet in wat het voordeel ervan is.

Bij mij komt er een ft'tje ipv een qt. Allemaal mijn vrouw haar schuld :ROFLMAO:
 
Dus wel verwarrend
Ok...ik zeg dat ík het niet verwarrend vind, jij zegt dat het wel verwarrend ís. Prima. Ik kan wel redelijk leven met die 3% inhoudsverschil.

Petromax geeft aan dat hun ft 6 een 6 liter inhoud heeft, terwijl een originele qt 6 DO een inhoud heeft van 5,7 liter (6 quart) heeft.

Deed petromax dat maar, uitdrukken in heerlijke metrische eenheden als dm3, maar ze geven voor een grootte 6 een inhoud van 5,5 liter.

Volgens hebben ook niet alle DO's met dezelfde inhoudsmaat (van verschillende fabrikanten) exact dezelfde afmetingen (en/of diameter/hoogte verhouding)?

Ik ben niet zo'n purist zoals je ziet; ik ben blij dat steeds meer voorheen inch-spul nu metrisch is, om wat te noemen :D
 
Laatst bewerkt:
Deed petromax dat maar, uitdrukken in heerlijke metrische eenheden als dm3, maar ze geven voor een grootte 6 een inhoud van 5,5 liter.

Ik ben niet zo'n purist zoals je ziet; ik ben blij dat steeds meer voorheen inch-spul nu metrisch is, om wat te noemen :D

Daar denken ze aan de andere kant van de grote plas heel anders over😂

Volgens hebben ook niet alle DO's met dezelfde inhoudsmaat (van verschillende fabrikanten) exact dezelfde afmetingen (en/of diameter/hoogte verhouding)?

Dat durf ik niet hardop te zeggen over het traditionele DO model.
Er zijn niet zoveel gieterijen meer in de wereld en ik vermoed dat er ook niet zoveel verschillende mallen zijn.
Dat is waarom ik vasthoud aan die traditionele maten, die geven de inhoud aan, welliswaar in quarts, maar dat is om te rekenen.

Maar we gaan redelijk off topic.
Wat ik weet is dat een 6 qt DO zonder pootjes een redeliike standaardmaat is, wil je hem los buiten de BBQ gebruiken bestaan er altijd losse verhogingsringen met pootjes waar je de DO op kwijt kan, de 6 qt DO's zonder pootjes die ik ken passen op het grilrooster en onder het deksel van een Weber 57 OT ketel
 
Laatst bewerkt:
Beste mede genootschappers,

het is uiteindelijk de dutch oven van the windmill geworden. Ik heb gekozen voor de grootste uitvoering (zonder pootjes). Deze is qua afmeting hetzelfde als ik op mijn fornuis gebruik. Hierin kan ik voldoende vlees verwerken.
Dit weekend staat er denk ik stoof op het menu. Goed weekend iedereen en bedankt voor de reacties.

98155550-5AE8-43AE-9678-6812AA191B41.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan