BasBQ
Beef en Steak

Tip ivm Thermoworks Signals: goede prijs

Ik heb de fan altijd naar beneden. Dacht dat het zo moest. Met betrekking tot de damper kan ik eens proberen.

We kunnen anders hier misschien een group buy starten?

Inderdaad en dan gelijk de probe spool meenemen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ik heb de fan altijd naar beneden. Dacht dat het zo moest. Met betrekking tot de damper kan ik eens proberen.

We kunnen anders hier misschien een group buy starten?
Ik heb die fan nu naar boven geplaatst, maakt het afregelen met het plastic kaartje iets handiger.
Denk dat die positie op zich niet zoveel uitmaakt. (tenzij je je Billows in een regenbui gebruikt, dan lijkt het me beter dat de fan naar beneden gericht is ;))

Aan een groupbuy zou ik waarschijnlijk wel deelnemen.
Mocht er nog iemand de aankoop van een Signals & Billows, Thermapen overwegen, zou het interessant zijn konden we daar bij aansluiten. Indien die 20% korting nog geldt, kunnen we de nog te betalen BTW voor de afzonderlijke apparaten gemakkelijk uitrekenen en de inklaringskosten en verzendkosten delen.

Ik las ook dat Thermoworks van de zomer met een batterijpack zal komen om de Signals & Billows aan te sturen, dan kan je deze gebruiken op plaatsen waar je geen stopcontact ter beschikking hebt. Een hebbeding wat me zeker ook wel interesseert, anders wacht ik tot ik batterijpack en damper samen kan aankopen eventueel met wat reserve probes.
 
Ik snap niet goed waarom iedereen zo een damper wil.

Op mijn BGE zijn de schommeling zeer beperkt (Daisy wheel bijna volledig dicht).
Of het vleesje nu op 106, 107 of 108 ligt, daar lig ik niet wakker van.

Bij groupbuy ben ik wel geïnteresseerd in die probe opbergers.
 
Ivm regen etc wordt aangeraden naar beneden. Volgens mij zelfs in de handleiding
Dat dacht ik dus ook. Ik ga de DIY damper eens testen. Snap alleen niet dat de eerste run foutloos ging en er nu veel problemen waren.
 
Ik snap niet goed waarom iedereen zo een damper wil.

Op mijn BGE zijn de schommeling zeer beperkt (Daisy wheel bijna volledig dicht).
Of het vleesje nu op 106, 107 of 108 ligt, daar lig ik niet wakker van.

Bij groupbuy ben ik wel geïnteresseerd in die probe opbergers.
Ik had zelf last van overshoots naar 140 graden.
 
Ik snap niet goed waarom iedereen zo een damper wil.

Op mijn BGE zijn de schommeling zeer beperkt (Daisy wheel bijna volledig dicht).
Of het vleesje nu op 106, 107 of 108 ligt, daar lig ik niet wakker van.

Bij groupbuy ben ik wel geïnteresseerd in die probe opbergers.
Zal misschien ook afhankelijk zijn van de grootte van je ei, zelf heb ik een Bastard medium en mijn top staat ook minimaal open
De schommelingen die je aanhaalt zijn inderdaad aanvaardbaar, 5-10 graden schommeling kan ik ook mee leven, maar zoals Beun aanhaalt een overshoot van 140 of meer lijkt me iets te veel van het goede. Vandaag met de DIY-damper was de schommeling slechts 1-2°
Het gegeven dat Thermoworks een damper ontwikkelde moet toch terug te voeren zijn op het feit dat meerdere gebruikers hun contacteerden ivm overshoots.

Die probe opbergers zijn ook interessant maar die zijn enkel te vinden op de site van Thermoworks zelf, zal dan bestellen zijn in USA (en zijn momenteel niet beschikbaar).
 
Zal misschien ook afhankelijk zijn van de grootte van je ei, zelf heb ik een Bastard medium en mijn top staat ook minimaal open
De schommelingen die je aanhaalt zijn inderdaad aanvaardbaar, 5-10 graden schommeling kan ik ook mee leven, maar zoals Beun aanhaalt een overshoot van 140 of meer lijkt me iets te veel van het goede. Vandaag met de DIY-damper was de schommeling slechts 1-2°
Het gegeven dat Thermoworks een damper ontwikkelde moet toch terug te voeren zijn op het feit dat meerdere gebruikers hun contacteerden ivm overshoots.

Die probe opbergers zijn ook interessant maar die zijn enkel te vinden op de site van Thermoworks zelf, zal dan bestellen zijn in USA (en zijn momenteel niet beschikbaar).

klopt, in de FB groepen zie je veel mensen die de standaard gele dop gebruiken en er 2 gaten in geprikt hebben.

Heb het altijd een raar verhaal gevonden.

ik gebruik trouwens een L en zelfs op de minimax gaat het goed, enkel is daar de montage iets delicater.
 
Blijft raar verhaal. Je koop zo’n complete set om alles qua temeratuur beheersing automatisch te laten regelen. Dan mag je met zo’n damper alsnog de luchttoevoer zelf gaan regelen.

#blijmetmijnflameboss500
 
Blijft raar verhaal. Je koop zo’n complete set om alles qua temeratuur beheersing automatisch te laten regelen. Dan mag je met zo’n damper alsnog de luchttoevoer zelf gaan regelen.

#blijmetmijnflameboss500

Thermoworks heeft een enorm krachtige ventilator gemonteerd zodat je deze ook zou kunnen gebruiken op een grote smoker.
deze heeft dan voor sommige toepassingen een beetje teveel debiet :).
 
Wel raar dat iedereen er over stoeft en dat sinds een week iedereen wat problemen ermee heeft. Zou het niet softwarematig zijn dat er momenteel schommelingen zijn? Mss terug opgelost bij de volgende update?

Vind het ook iets raar dat je er zoveel geld voor betaald en dat er niet bij zit. Erger nog dat je bij de NL site niet kunt bestellen. Ik had verwacht dat mijne billows het perfect zou doen zonder extraatjes.
 
Thermoworks heeft een enorm krachtige ventilator gemonteerd zodat je deze ook zou kunnen gebruiken op een grote smoker.
deze heeft dan voor sommige toepassingen een beetje teveel debiet :).
46 CFM voor de Billows vaste snelheid en de Flameboss Blower 6.5 CFM variabele snelheid
Billows haalt zijn temperatuur door de fan aan en uit te zetten, dus lijkt me niet onlogisch wanneer je het debiet dan zelf kan afregelen.
Eens je een aantal runs gedaan hebt, is het gewoon de damper plaatsen en openen op de voor jouw ideale instelling en heb je er voor de rest ook geen werk meer aan.
 
Thans die gele stop is wat overbodig erbij. Dus als je daar 2 gaten in maakt en dan met een ander plastiek ding (deksel van iets) een rondje met ook die gaten in, en een revet of zo erdoor, heb je er zelf eentje gemaakt.
 
Thans die gele stop is wat overbodig erbij. Dus als je daar 2 gaten in maakt en dan met een ander plastiek ding (deksel van iets) een rondje met ook die gaten in, en een revet of zo erdoor, heb je er zelf eentje gemaakt.
Je kan die gele dop wel gebruiken om je kamado te laten doven door deze op de fan te plaatsen na je run.
 
Deze informatie vond ik terug op de FB-groep.

And to all who read it, I am not the author, it was someone from TW that’s in this group:
Billows was developed using several different smokers and we tested the stability of the fire with all. There are a few essential things to keep in mind to get the best results. These points are in various places on the website, instructions, and videos.
Fan controlled drafts do not flow the same way the natural drafts of a smoker flow. By design, the fan is supposed to control the draft and the fan pulses at your set temp the whole time you are cooking. You do this by keeping the exhaust vent on your smoker closed down most of the way. This design is true with all fan controllers and if you look through the documentation, they all say the same thing.
People will say this cuts off the smoker's natural draft and will keep stale smoke on your meat. Yes and no. The goal of a fan controller is to manage the draft, not assist it. Billows has enough CFM to push a large amount of air even through a mostly closed vent. When the pit is at set temp, Billows will pulse off and on to keep the oxygen up for the fire but also push through any smoke "stuck" in the smoker. With a proper setup, you will not feel a slow constant draft you would get with vents only but stronger pulses of air pushed through the small vent opening by the fan accomplishing the same thing.
You can find a graph attached where I was cooking at 225°F on my Primo XL; it was stable. I wrapped the meat and changed the set temp to 250°F. You will see my pit temperature started getting erratic, I had my alarms off and when I went to investigate, I noticed the vent had slid open while I was wrapping my meat. I closed the vent back down to ⅛” open and the temperatures immediately stabilized at 250°F. If the top vent is left open too much, a few things may happen, including wide temperature swings. As the fan blows, more coals light due to the extra flow of oxygen allowed by the open vent. Then, when the fan stops, the fire takes too much time to come back down below set temp. When the fire finally passes the set temp, too many coals have died down, the hot air has left the cooking chamber, and the fire is dying out too quickly. So the fire takes longer to relight with the fan. Billows also thinks the air is cooling down too quickly and the issue starts to compound as Billows tries to manage the draft.
To summarize, fan controllers manage a draft by pulsing and forcing air through a small opening. They are not designed to assist a natural daft.
Setup:
1. Build your charcoal in a pyramid formation or use the minion method.
2. Add a few lit pieces of charcoal to the unlit charcoal in your smoker. Do not add as many hot coals as you would typically add to your smoker without Billows. The goal is to let Billows light as many pieces as it needs to get a stable fire. If you add too many hot coals or leave your lid open for too long after start-up, your fire will overshoot the set temp.
3. Give Billows 15-30 minutes to get your smoker up to temp and stabilize. Attached is an image of a test start and you can see the temperature start low and come up to the set temp gradually over 15 minutes without overshooting. I start my fire and then go prep my meat while Billows gets to work.
4. If you know your smoker well enough, you could also build your fire as you normally would, get the temperature stabilized where you want it, and then close down the vents and attach Billows. This allows you to control start up and Billows can maintain temperatures during the cook.
Troubleshooting:
1. Depending on your smoker's firebox layout, how you built your fire, and what kind of charcoal you are using, you might run into times where the coals need to be stoked, the ash brushed off, and the coals regrouped. This is normal.
2. If you are having a hard time staying at set temp, I would check for the following:
See if there are any restrictions blocking the air from Billows.
Check your fire to see where the lit coals are and if they are spread out too much. Try opening or closing the top vent a little more. My Primo Oval XL needs the vent closed 1/8th the way, where my WSM 22" needs the top vent 1/4 open. It might take a couple of cooks to find what works best for your smoker setup.
3. Billows was developed with multiple testing smokers. The programming is optimized to run without a fan damper, and a mostly closed top vent even with efficient smokers. We have BGE at ThermoWorks, and I have a Primo at home and have not had any issues keeping ±2°F while following the steps above. However, we understand everyone will have a different setup, no two smokers are exactly alike, and some people want more control. We have been working on an optional snap-in damper for some time now. These are being approved for production now and will be officially announced at a later date with other new accessories. We still recommend leaving the top vent closed down most of the way while using the damper for the reasons I mentioned above. The damper is designed to limit the CFM of the fan for smaller efficient smokers, or cold smoking.
 
Ik heb de fan damper, na wat proberen heb ik:
Fan damper 2 klikjes open
Topvent 1/4 tot 1/8 open afhankelijk van gevraagde Pit temp, zie grafiek hieronder van laatste run.

0B7637D6-1008-4948-B8DE-3D3BF03E9E8B.png
 
Laatst bewerkt:
daisy wheel verder dicht doen?
mijn ervaring is (nu bijna een jaar in gebruik) dat je op het randje van volledig afsluiten moet zitten.
Ik heb een Smokeware Cap en deze stond misschien voor een paar mm open. Er kon net een rietje in.
 
Terug
Bovenaan Onderaan