BasBQ
Beef en Steak

Tilapia met marinade experiment

B

Boelie

Gast
2 weken geleden had ik al eens een tilapia filet direct gegrild als hapje maar vonden de smaak wat tegenvallen.
Vandaag een nieuwe poging en het experiment van maroc (haasjes van tilapiafilet omwikkeld met bacon) zetten mij ook op het experimentele pad om wat meer smaak in de tilapia te krijgen. Ik had geen rookplank, jammer, maar wel kruiden en ontbijtspek.
Low & Slow met regelmatig whisky rookchips toe te voegen, rookbom, moest de rookplank benaderen.

De marinade:

1 el visolie
1 el olijfolie
1/2 el Dijon mosterd
2 flinke tenen geperste look
1 kleine fijn gesneden esjalotte
1/2 tl gember poeder
1/2 tl koriander
snuifje chili poeder
en gezien de pittige smaak 1 el bruine suiker. En dit had ik, achteraf gezien, niet mogen doen. De smaak was iets te zoet.
De volgende keer doe ik hetzelfde zonder suiker en met het sap van een halve limoen.

Tilapia een uur in de marinade
7Tilapiaindemarinade_zps5d5d05ec.jpg


Het leuke aan bbq'en is het aperootje met een hapje, in dit geval merguez.
8Merguezalsaperohapje_zpseaebcd27.jpg


Gezien ik geen rookplank had had ik maar 2 reepjes spek per filet over de lengte van de tilapia gelegd om toch maar wat rooksmaak in de vis te krijgen.
12Tilapiaopdeq_zps0fcad9b6.jpg


En maar roken.
10Rookbom_zpsb7d16fe8.jpg


We hadden nog wat asperges en nieuwe aardappeltjes wat kwamkwammer ;) met een botteltje lichte merlot en zon, zon, zon. De filet had ik op een uitgestreken lepel grof gemalen mosterd gelegd.
11Resultaat_zps114b8c97.jpg


Ik had na 3/4 uur een kern temp. van 74 graden en de q temp is mooi tussen de 100 en 120 graden gebleven.
Het was errug lekker ondanks de bruine suiker.

Bedankt voor het kijken. En nog veel BBQ genot!!!!
Tot de volgende keer.
 
prima visje zo
 
Vis!!!! Altijd goed. Deze ziet er ook weer subliem uit!
 
Leuk dit soort experimenten Boelie!
 
jullie hebben lekker gegeten
 
Altijd lekker een visje.
 
Nice!! :D
 
Niet om t ??n of ander, maar weet je wel wat voor een zooi je eet met tilapia en pangasius? De meest gore kweekvis van dit moment!  Heel het land op zn kop van de plofkip maar deze kweekzooi gaat nog veel verder! Google ff en je zult schrikken
 
hmm ziet er lekker uit maar inderdaad tilapia en pangasius is niet erg gezond :)
 
woutvanbru zei:
Niet om t ??n of ander, maar weet je wel wat voor een zooi je eet met tilapia en pangasius? De meest gore kweekvis van dit moment!  Heel het land op zn kop van de plofkip maar deze kweekzooi gaat nog veel verder! Google ff en je zult schrikken

Er was laatst een topic over gekweekte zalm en dat is niet veel anders...

Maar even on topic: aan je voorbereiding en kookkunst zal het niet liggen. Ziet er goed uit! ...en weeer off topic:  Nu nog eens met wilde vis en ik kom bij je eten  :D  (niet dat je dat moet willen hoor; krijg je alleen maar gezeik over ingredienten over je heen  :):p )
 
Terug
Bovenaan Onderaan