BasBQ
Beef en Steak

Thor's Hammer (Beefhammer)

 
 
 
 

Smoke-A-Holic

Stoker
Berichten
323
Na alle brichten hier op het forum was het dan mijn beurt om de Beefhammer op de BBQ te gaan gooien.
Om 6.30 opgestaan en Joe op temperatuur gebracht.
De dag ervoor eerst het vlies eraf gehaald en het beetje vet wat eraan zit laten zitten, daarna in de rub gezet in de koeling.

20230325_061931.jpg


20230325_064005.jpg


Om 7 uur was het zover en heb ik hem 2,5 uur gerookt op een temperatuur van 90 graden, ik was bang dat hij anders te droog ging worden.

20230325_110141.jpg


Na 2, 5 uur lekker gerookt te hebben op wat hickory begon het inpakwerk, ik heb hem flink ingesmeerd met boter en wat zoetzure chili en uiteraard veel verse kruiden.


20230325_110427.jpg


3 lagen folie zorgden ervoor dat de sappen niet weg konden lopen

20230325_110720.jpg


Na nog eens 7,5 uur op niet meer dan 100 graden was er dan het eindresultaat !

20230325_174538.jpg


Supermals en overgoten met het goudgele merg wat eruit was gekomen en opgevangen.

20230325_174714.jpg


Wat mij betreft : Heel snel nog een keer maken want ik vond het geweldig lekker !

20230325_182944.jpg


En onze vrienden ook ;) (y) 🔥
 
Laatst bewerkt:
dat is heel goed gelukt zeg.

Goed om te weten dat het op hele lage temperaturen goed lukt.

Wat voor ras was het?
 
dat is heel goed gelukt zeg.

Goed om te weten dat het op hele lage temperaturen goed lukt.

Wat voor ras was het?
IMG-20230216-WA0006.jpeg


Deze kwam bij de Hanos vandaan en ik heb even gekeken , afkomstig van van der Zee.


Echt de moeite waard hoor (y)
 
Geweldig resultaat! Heerlijk man. En dat voor een nederlandse koei.
 
Ziet er geweldig uit! Lijkt me ook leuk om eens te proberen. Met wat voor smaak moet ik de beefhammer vergelijken?
 
Ziet er geweldig uit! Lijkt me ook leuk om eens te proberen. Met wat voor smaak moet ik de beefhammer vergelijken?
Het is eigenlijk gewoon een schenkel van een koe en als je hem klaarmaakt zoals ik heb gedaan valt hij helemaal als een stuk stoofvlees uit elkaar. Tis wel een aanrader hoor ;)
 
Ziet er mooi uit, niet onbelangrijk om te vertellen aan de lezers, wat de uiteindelijke kerntemperatuur was.
Dus bij deze: Wat was de uiteindelijke kerntemperatuur?
 
Ziet er mooi uit, niet onbelangrijk om te vertellen aan de lezers, wat de uiteindelijke kerntemperatuur was.
Dus bij deze: Wat was de uiteindelijke kerntemperatuur?
Inderdaad niet onbelangrijk, ik heb hem eraf gehaald bij exact 95 graden en even gecheckt met een prikker of deze er makkelijk doorheen ging.
Daarna 3 kwartier in een afgesloten koelbox gehouden in de folie om te laten rusten. (y)
 
Die ziet er idd goed uit. Ik heb er ook nog eentje liggen en met de verhalen die hier wel eens langs komen met wisselend resultaat, had ik er wat bang van.
Maar binnenkort er eens voor gaan dan.

Dus als ik het goed begrijp heb je er 10u over gedaan waarna 45 min rusten en het inpakken zal ook nog wel een 10-tal minuten gevergd hebben. Dus totaal rekening houden met 11u? Zelf ben ik wel van plan om rond de 110° te gaan.
 
Die ziet er idd goed uit. Ik heb er ook nog eentje liggen en met de verhalen die hier wel eens langs komen met wisselend resultaat, had ik er wat bang van.
Maar binnenkort er eens voor gaan dan.

Dus als ik het goed begrijp heb je er 10u over gedaan waarna 45 min rusten en het inpakken zal ook nog wel een 10-tal minuten gevergd hebben. Dus totaal rekening houden met 11u? Zelf ben ik wel van plan om rond de 110° te gaan.
Ja in totaal 2,5 uur roken op 90 - 95 graden , daarna inpakken en 7,5 uur de tijd genomen op de BBQ en niet boven de 100 graden laten komen.
Dan 45 minuten in de koelbox ingepakt laten rusten. Je bent echt een dagje bezig maar ik durfde de temperatuur niet hoger te zetten omdat er weinig vet in zo'n schenkel zit en dat met kans op uitdrogen. (En de avond ervoor nog ontvliezen en in de rub zetten)
Tis een project zullen we maar zeggen. 😁
 
Ja in totaal 2,5 uur roken op 90 - 95 graden , daarna inpakken en 7,5 uur de tijd genomen op de BBQ en niet boven de 100 graden laten komen.
Dan 45 minuten in de koelbox ingepakt laten rusten. Je bent echt een dagje bezig maar ik durfde de temperatuur niet hoger te zetten omdat er weinig vet in zo'n schenkel zit en dat met kans op uitdrogen. (En de avond ervoor nog ontvliezen en in de rub zetten)
Tis een project zullen we maar zeggen. 😁

Zelf had ik een recept gevonden dat ik wil aanhouden. Dat is roken tot aan de stall en daarna in een bakje plaatsen met een flesje bruin bier erbij en folie erover.
 
Die ziet er idd goed uit. Ik heb er ook nog eentje liggen en met de verhalen die hier wel eens langs komen met wisselend resultaat, had ik er wat bang van.
Maar binnenkort er eens voor gaan dan.

Dus als ik het goed begrijp heb je er 10u over gedaan waarna 45 min rusten en het inpakken zal ook nog wel een 10-tal minuten gevergd hebben. Dus totaal rekening houden met 11u? Zelf ben ik wel van plan om rond de 110° te gaan.

Das altijd wat gokken, als ik de mijne bekijk heeft hij zonder rusten 11h15 op de Q gelegen.
Als ik mij goed herinner begonnen aan 110 graden, en omdat ergens in de namiddag voelde dat het niet goed ging komen, bijgesteld naar 130°.

Als ik het nog eens maak zou ik er vroeger aan beginnen.
 
Das altijd wat gokken, als ik de mijne bekijk heeft hij zonder rusten 11h15 op de Q gelegen.
Als ik mij goed herinner begonnen aan 110 graden, en omdat ergens in de namiddag voelde dat het niet goed ging komen, bijgesteld naar 130°.

Als ik het nog eens maak zou ik er vroeger aan beginnen.
Dat zal dan wss te maken hebben met ras en vet dat erin zit. Beter te vroeg klaar, dan te laat.

Thanx.
 
Tja blijft een geweldig spektakelstuk en als het dan ook nog super smaakt is het helemaal top. Hoor regelmatig verhalen dat de beefhammer tegenvalt. Fijn om weer eens van iemand te horen dat het wel bevalt. Misschien toch ook eens proberen.
 
Zou het bijna nog een keer proberen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan