BasBQ
Beef en Steak

thermometer, hoe, wat, waar?

P

pinkcloud

Gast
Wie o wie kan mij tips geven welke thermometer ik moet aanschaffen om eens een lekker stuk vlees indirect te bereiden op mijn weber compact57?
(ok?, ok? ik heb hem nog niet eens thuis hoor gisteren besteld ;) )
heb totaal geen ervaring met houtskool q maar wil gelijk voor het 'echte' werk gaan.
Blijkbaar is het dus handig om een thermometer te hebben. Welke thermometers zijn geschikt? waar plaats ik die? en heb je verschillende thermometers nodig om de temp in je q te meten (is dit ook nodig?)  en om de kerntemp. van je vlees te meten?  laat je die thermometer constant in je vlees zitten of moet je dat gewoon enkele keren controleren door het deksel te verwijderen en dan de temp van je vlees te meten? :-[ :-[ :-[ :-[ 
Haha, de gemiddelde forumbezoeker hier zal nu wel heel hard lachen, echt weer zo'n newbie vraag weer. Sorry! ;)
(ik las al iets over thermometers van Ikea, dat spreekt mij wel aan qua prijs natuurlijk maar is het ook functioneel?) en dan nog....hier in Zeeland helaas geen Ikea dus dan moet ik geduld hebben tot ik weer eens buiten de provincie kom ;)
 
Persoonlijk vind ik die Ikea dingen geweldig voor wat ze kosten !

Je gaat er eentje nodig hebben voor de temperatuur op het rooster te meten. Die kan je bvb door een aardappel of zo steken.

Een tweede exemplaar kan je dan gebruiken voor de kerntemperatuur van het stuk vlees dat je gaat bereiden.
Gewoon de probe erin steken zodat de punt ervan ongeveer in het midden zit en laten zitten tot het klaar is.

Zo hoef je de deksel ook niet altijd open en dicht te doen, want dan verlies je warmte.
Hoe gaat dat gezegde ook weer ? If you're looking you aint cooking...

Er zijn nog andere opties, zoals bvb een Thermapen maar voor te beginnen zijn de Ikea thermometers perfect.
Ik gebruik ze nu nog altijd...

En je hoeft je absoluut niet te excuseren voor een vraag, daarvoor dient dit Genootschap nu eenmaal :D
 
Een goede thermometer om te laten zitten is bijvoorbeeld de Gourmet check van Outdoorchef. Die meet tegelijk je kerntemperatuur van je product en de temp van de omringende lucht.
Die thermometer heeft een zogenaamde probe, die met een metalen draad met de meet unit verbonden is. De probe zet je in je vlees, de meter naast de BBQ.
Deze kost ca ?35

Verder is een snelle,  directe thermometer handig voor 'high en fast'. En hele goede is de thermapen, maar die is vrij prijzig, ca ?40, maar er zijn goedkopere van bv CDN, die wat goedkoper zijn. Maar ook minder snel een de bbq kan het zijn... dat soort thermometers prik je af en toe in je vlees om even te checken. Je laat die niet zitten tijdens het kookproces.
Dat is de basis, daarnaast kun je het zo gek niet bedenken, of het is te koop. Thermometers die je met je iPad kunt verbinden en complete sets waarmee je ook de temperatuur van je bbq vanuit je luie stoel kunt regelen. Tja...leuk, maar dan komen de prijzen richting de 3- a 400 te liggen.
 
bedankt voor je reactie.
zie net de outdoorchef gourmet check online. Bij de beschrijving staat dat die de kerntemp. van het vlees meet en de omringende lucht. Heb ik er dan maar 1 nodig?
 
Ben zelf fan van de Maverick ET-732
Zitten 2 probes aan, 1 voor het vlees en 1 die je met een beugeltje net iets boven je rooster plaatst.
Uitlezen opstand door de draadloze ontvanger.
Erg ideaal ding....
 
pinkcloud zei:
bedankt voor je reactie.
zie net de outdoorchef gourmet check online. Bij de beschrijving staat dat die de kerntemp. van het vlees meet en de omringende lucht. Heb ik er dan maar 1 nodig?
Als je maar ??n stuk vlees wilt meten wel.
De probe heeft een meter aan de tip ??ntje het achtereind. Tip prik je in het vlees en de achterkant met dan net erboven.
Je kunt ook het forum even doorzoeken op 'thermometer', 'thermapen', 'maverick',  e.d., want er is al heel veel over heen- en weer geschreven inmiddels.
 
inmiddels de outdoorchef gourmet check online besteld voor ?27,92. (jaja, ik ben ongeduldig en begin liever vandaag dan morgen met bbq'en :) )  ligt wat meer in mijn budget dan de eerdergenoemde maverick. Ontzettend bedankt voor de reactie's!
 
Mooie prijs hoor. En het ding doet ervoor wat 'ie moet doen.
 
Je draadje weg houden boven de kooltjes zou ik willen aanraden voor een lage levensduur.

En heb je al handschoenen om je te beschermen als je het onderschuifje wilt regelen? Dat wordt best heet op de compact.
 
Terug
Bovenaan Onderaan