BasBQ
Beef en Steak

thee gerookte eend en kip

 
 
 
 

Marieken

Pitmaster
Berichten
957
omdat gister half nederland onder liep van de regen en ik dus weinig zin had het huis uit te gaan, heb ik besloten een barbecue experiment uit te voeren. Nee, mijn barbecue staat niet overdekt dus ja, dat was een dom idee. Met een paraplu, een regenjas en een hoop gevloek en getier ben ik een heel eind gekomen.

Eerst heb ik drie kipfilets en een eendeborst (die van de lidl) in de pekel gezet, terwijl ik ondertussen ging proberen een vuur aan te maken in de stortregen.

IMAG1226.jpg


iets zei me dat de kip en eend ieder hun eigen badje moesten, maar eigenlijk weet ik niet of dat (hygiene technisch gezien) hout snijdt omdat de buitenkant van het vlees toch wel 100 graden zal worden.

deze gekke blokken had ik gekregen, dus ik heb er maar 1 uitgeprobeerd. temeer daar ze snel aan zouden zijn (dat klopte, zelfs in een dichte barbecue)

IMAG1229.jpg


het mengsel waar ik op ging roken bestond uit een paar zakjes earl grey thee met rijst, steranijs en piment

IMAG1233.jpg


ingepakt in alufolie en dan gaatjes erin, dit pakketje is rechstreeks op de briket gegaan
IMAG1234.jpg


om te voorkomen dat de thermometer weer dagen zou moeten opdrogen in een bak rijst, dit keer voorzorgsmaatregelen

IMAG1235.jpg


het is geen roze sokken weer meer dus dan maar roze schoenen. de thermometer in de eend want die moet slechts tot 55-60 graden, de kip heb ik daarna tot 80 graden gegaard
IMAG1238.jpg


na het garen op de barbecue heb ik de eend in de pan nog even op het vet gebakken om dat crispy te krijgen
IMAG1240.jpg


heftige rook smaak, veel sterker dan ik verwacht had. het pakje heeft ook lang gerookt denk ik, maar met de regen en omdat het thee is misschien ook, was de rook niet echt te zien. ik proefde zelf de thee ook niet erg terug. wel heerlijk!

IMAG1246.jpg


ik had al een tweede keer kolen aan gekregen met mijn nieuwe beste vriend (de gasbrander) maar in een derde keer had ik geen zin meer en de rook was op. de kipfilet heb ik dus enorm valsspelerig in de oven op 100 graden afgegaard tot de kern 80 graden was. ook niet te versmaden!

IMAG1249.jpg


dat kleine schoteltje is omdat het gerookte vlees niet voor zondag was, maar voor de dag erna. het proeven kon uiteraard niet uitblijven. gelukkig bleef er genoeg over om vandaag een heerlijke aziatische schotel met gerookte eend te kunnen serveren (niet gebeurd geen foto's).

Voor herhaling vatbaar! Volgende keer ga ik proberen te roken op thee, lavendel en sinaasappelschil.
 
Leuke experimenten! Ben benieuwd naar de  sinaasappel/lavendelthee rook. Ook weer met eend?
Hier liggen in de vriezer ook nog twee Lidl eendeborstjes te wachten op bereiding. Had eerst de hele eend in de hand, maar 3.2kg leek me toch iets teveel voor een gezin van 3....
 
Leuk experiment op een prima tijdstip ;) kan me voorstellen dat het erg smaakvol was!
 
Hmmmm, roken met thee.....
Nooit aan gedacht, weer wat geleerd!
 
Leuk gedaan wat ben ik dan blij met mijn afdak.
 
Leuke probeersels weer Marieken!
Proef je die steranijs en piment nog terug in de rook?
 
Mooi experiment weer Marieke. Ook prachtige roze schoenen =)). Ik was enigszins verbaasd dat je de eend in de pan 'afgemaakt' hebt, je had heb toch gewoon even direct kunnen leggen?
 
El Fumarole zei:
Leuke probeersels weer Marieken!
Proef je die steranijs en piment nog terug in de rook?

nou net als de thee, vond ik eigenlijk dat ik geen van de smaken herkenbaar terugproefde. maar misschien ben ik gewoon niet zo'n fijnproever  :p
 
structor zei:
Mooi experiment weer Marieke. Ook prachtige roze schoenen =)). Ik was enigszins verbaasd dat je de eend in de pan 'afgemaakt' hebt, je had heb toch gewoon even direct kunnen leggen?

dan had ik de boel weer moeten aanwakkeren met nieuwe kolen enzo, en daar had ik weinig zin meer in  ;) vandaar even in de pan. met als bonus dat het uitgesmolten vet gelijk ligt waar het wezen moet om weer iets anders in te bakken.
 
leuk recept
 
Marieken zei:
structor zei:
Mooi experiment weer Marieke. Ook prachtige roze schoenen =)). Ik was enigszins verbaasd dat je de eend in de pan 'afgemaakt' hebt, je had heb toch gewoon even direct kunnen leggen?

dan had ik de boel weer moeten aanwakkeren met nieuwe kolen enzo, en daar had ik weinig zin meer in  ;) vandaar even in de pan. met als bonus dat het uitgesmolten vet gelijk ligt waar het wezen moet om weer iets anders in te bakken.
Duidelijk!
 
Terug
Bovenaan Onderaan