BasBQ
Beef en Steak

The Bastard VX - Jullie ervaringen?

charcoal2023

Tondelzoeker
Berichten
11
Vorige week heb ik mijn eerste kamado besteld en ontvangen: De Bastard VX Large. Door een druk weekend tot nu toe niet verder gekomen dan 2 sessies om de kamado aan de temperatuur te laten wennen.

Ik ben benieuwd of er onder ons meer mensen zijn die dit type in bezit hebben? Hoe bevalt hij bij jullie en waar loop je tegenaan?
Wellicht ook interessant voor mensen die op het punt staan een kamado aan te schaffen..
 
Ik ben ook wel benieuwd. Vooral de werking van de nieuwe dop en de lucht inlaat. Laatst genoemde zie ik nog totaal niet de meerwaarde van in.
 
Ik ben ook wel benieuwd. Vooral de werking van de nieuwe dop en de lucht inlaat. Laatst genoemde zie ik nog totaal niet de meerwaarde van in.
Voor mij is dit de eerste kamado dus beide onderdelen zijn voor mij sws nieuw.

Ik heb op diverse fora de problemen gelezen die bbqers hebben met het niet volledig kunnen dichtgooien van de zuurstof met de bastards. De twee sessies die ik heb gedaan waren Savonds en na het dichtgooien van de schuif en top cap ben ik in het mandje gaan liggen. In de ochtend was de bbq uit zonder dat de kolen volop waren aangetast. Wanneer er tijd is ga ik dit binnenkort een keer overdag doen.
Zojuist m’n zaklamp een eens op het rooster gelegd en gekeken of er via de topcap iets naar buiten kwam. Ik zie een halve mm speling in de topcap maar verwacht dat deze na de eerste keer vlees erop al helemaal te verwaarlozen is.

Ik vind de topcap er mooi en robuust uitzien. De toevoer door twee schuiven in plaats van 1 een meerwaarde? Wat mij betreft niet. Uiteindelijk hoort het maar 1 doel te dienen. Wel is het net even iets wat andere Q’s niet hebben. Ik vermoed dat de vrienden van the Bastard vooral dit wilden bereiken☺️ Want hierdoor beter kunnen regelen is natuurlijk klinkklare onzin.
 
Wat ik van de winkelmanager van Harlem BBQ, de winkel van Bastard, begreep is dat de nieuwe schuif het mogelijk maakt om meer lucht binnen te laten.
Dit omdat de VX compacter keramiek heeft dat meer energie nodig heeft om op te warmen.
Nadeel hiervan is dat je ook meer kans hebt op overshoot wanneer het keramiek eenmaal op temperatuur is.
 
Wat ik van de winkelmanager van Harlem BBQ, de winkel van Bastard, begreep is dat de nieuwe schuif het mogelijk maakt om meer lucht binnen te laten.
Dit omdat de VX compacter keramiek heeft dat meer energie nodig heeft om op te warmen.
Nadeel hiervan is dat je ook meer kans hebt op overshoot wanneer het keramiek eenmaal op temperatuur is.
Dit zou inderdaad zo kunnen zijn. Merk wel dat het opwarmen in het begin wat langzamer gaat. Echter de oppervlakte wanneer de schuif volledig open is: 58,5cm2. Zal niet veel anders zijn als andere kamados? Volgens de Bastard is de kracht van deze vernieuwde schuif juist het in precisie kunnen regelen.
 
Het is ook mijn eerste "echte" kamado. Hiervoor had ik zo'n ding van de action. Echt vergelijkingsmateriaal heb ik dus niet, behalve het voelen en vergelijken in de winkels.
Ik had bij het uitpakken gezien dat 1 van de deflector stones gescheurd was. Netjes binnen 2 dagen een nieuwe gekregen van Bastard. Maar dat is natuurlijk niet specifiek voor de VX.

De 2 schuifjes van de bottomvent kunnen net iets verder open dan een andere kamado maar dat heb ik nog niet echt nodig gehad. Een ander ding waar ik deze nieuwe constructie van verdenk: er is geen weerstand bij het openen en sluiten net zoals een gebogen schuifje, dus de deurtjes staan los in hun behuizing. In theorie kan er dus lucht langs de kiertjes naar binnen.

De topcap.. tja.. na mijn eerste run had ik al gezien dat die niet helemaal afsloot. Er zit wat speling tussen de onderdelen, wat op zich niet erg is en ook niet overkomelijk gezien het materiaal. Dus een flink aantal sessies om die kiertjes dicht te vetten. Maar helaas is me dat niet gelukt. Ik heb zelfs van die care spray gehaald en die cap flink ingebakken in de oven tot er een dikke laag op zat. Maar nog bleef hij lekken. Ik heb daarop de rooktest gedaan voor de filmpjes richting Bastard.

En mijn vermoeden van de deurtjes bleek terecht. Er komt heel minimaal rook uit, dus ook lucht in. Samen met de niet afsluitende topvent blijft er dus trek in de kamado.

Ik heb gisteren van Bastard een nieuw topcap gekregen (ook na 2 werkdagen), de bottomvent was volgens hen niet de oorzaak van het niet doven. Het is ook echt heel minimaal wat daar uit kwam. Ik heb dus gisteren even de nieuwe cap een rooktest gegeven, en dat was een aanzienlijk verschil. Er kwam nu ongeveer net zoveel, of weinig eigenlijk, rook uit als bij de bottomvents. Nu was na een 20 minuutjes de kamado ook al gezakt in temperatuur.

Ik vermoed dat deze topcap na een aantal sessies wel lekker dichtslibt. Dus ik hou het er nu even op dat ik een maandagochtend modelletje topcap had. In ieder geval netjes reactie van Bastard gehad tot nu toe.

Tijdens het bbq-en doet hij verder prima wat hij moet doen. De gebruikte materialen zijn prima, ik vind hem er stoer uitzien. Eigenlijk prima tevreden tot dusver.
 
Het is ook mijn eerste "echte" kamado. Hiervoor had ik zo'n ding van de action. Echt vergelijkingsmateriaal heb ik dus niet, behalve het voelen en vergelijken in de winkels.
Ik had bij het uitpakken gezien dat 1 van de deflector stones gescheurd was. Netjes binnen 2 dagen een nieuwe gekregen van Bastard. Maar dat is natuurlijk niet specifiek voor de VX.

De 2 schuifjes van de bottomvent kunnen net iets verder open dan een andere kamado maar dat heb ik nog niet echt nodig gehad. Een ander ding waar ik deze nieuwe constructie van verdenk: er is geen weerstand bij het openen en sluiten net zoals een gebogen schuifje, dus de deurtjes staan los in hun behuizing. In theorie kan er dus lucht langs de kiertjes naar binnen.

De topcap.. tja.. na mijn eerste run had ik al gezien dat die niet helemaal afsloot. Er zit wat speling tussen de onderdelen, wat op zich niet erg is en ook niet overkomelijk gezien het materiaal. Dus een flink aantal sessies om die kiertjes dicht te vetten. Maar helaas is me dat niet gelukt. Ik heb zelfs van die care spray gehaald en die cap flink ingebakken in de oven tot er een dikke laag op zat. Maar nog bleef hij lekken. Ik heb daarop de rooktest gedaan voor de filmpjes richting Bastard.

En mijn vermoeden van de deurtjes bleek terecht. Er komt heel minimaal rook uit, dus ook lucht in. Samen met de niet afsluitende topvent blijft er dus trek in de kamado.

Ik heb gisteren van Bastard een nieuw topcap gekregen (ook na 2 werkdagen), de bottomvent was volgens hen niet de oorzaak van het niet doven. Het is ook echt heel minimaal wat daar uit kwam. Ik heb dus gisteren even de nieuwe cap een rooktest gegeven, en dat was een aanzienlijk verschil. Er kwam nu ongeveer net zoveel, of weinig eigenlijk, rook uit als bij de bottomvents. Nu was na een 20 minuutjes de kamado ook al gezakt in temperatuur.

Ik vermoed dat deze topcap na een aantal sessies wel lekker dichtslibt. Dus ik hou het er nu even op dat ik een maandagochtend modelletje topcap had. In ieder geval netjes reactie van Bastard gehad tot nu toe.

Tijdens het bbq-en doet hij verder prima wat hij moet doen. De gebruikte materialen zijn prima, ik vind hem er stoer uitzien. Eigenlijk prima tevreden tot dusver.
Voor jou dus ook een flinke verbetering.
Bijzonder van die topcap en hoe de Bastard er mee omgaat.

Ik zie jou gerechten en ervaringen graag tegemoet op het betreffende forum.

Veel plezier
 
Hoe Bastard ermee omgaat vind ik eerlijk gezegd niet bijzonder. Ik verwacht niets anders. Is gewoon garantie afhandeling.
 
Hoe Bastard ermee omgaat vind ik eerlijk gezegd niet bijzonder. Ik verwacht niets anders. Is gewoon garantie afhandeling.
Ik las op andere fora dat mensen een tweede topcap binnenkregen die ook niet functioneerde, zo van probeer deze maar even. Vandaar mijn opmerking. Mooi dat het bij jou voor elkaar is
 
Vandaag de Q weer aangezet op een temp van 150 graden. Om 12:00 dicht gezet en om 20:00 uur gloeiden er nog steeds een paar kooltjes op een heel heel laag pitje. Een Chunk erin gegooid en via de topcap een heel klein ringetje rook wat ontsnapte.

Het lijkt me geen normaal gedrag dat de Q na zoveel uur nog ‘aan’ is. Kan dit door de halve millimeter in de topcap komen?
Via de aanvoer en gasket ontsnapte geen rook.
 
Vandaag de Q weer aangezet op een temp van 150 graden. Om 12:00 dicht gezet en om 20:00 uur gloeiden er nog steeds een paar kooltjes op een heel heel laag pitje. Een Chunk erin gegooid en via de topcap een heel klein ringetje rook wat ontsnapte.

Het lijkt me geen normaal gedrag dat de Q na zoveel uur nog ‘aan’ is. Kan dit door de halve millimeter in de topcap komen?
Via de aanvoer en gasket ontsnapte geen rook.
Kan je er ter test een stukje alu folie tussen doen? Dan sluit die helemaal af.
 
Top, ben benieuwd.
Tijd om naar bed te gaan.

Wat ik zie is dat de temperatuur aanzienlijk sneller is gedaald dan eerder vandaag.
Nog een klein beetje gloeiend kleurtje in de kolenmand.

Komend weekend vlees erop en nogmaals checken is mijn insteek.

Lets go!
 
Tijd om naar bed te gaan.

Wat ik zie is dat de temperatuur aanzienlijk sneller is gedaald dan eerder vandaag.
Nog een klein beetje gloeiend kleurtje in de kolenmand.

Komend weekend vlees erop en nogmaals checken is mijn insteek.

Lets go!
Inderdaad, na de volgende sessie kan je het goed testen. Heeft de VX ene andere topvent dan de ‘normale’ Bastard modellen?
 
Inderdaad, na de volgende sessie kan je het goed testen. Heeft de VX ene andere topvent dan de ‘normale’ Bastard modellen?
Heb me niet volledig verdiept in de andere modellen maar in de foto de vx

5CA06BE1-A6FB-4CD9-BD31-A458D27FFAD2.jpeg


2D69BD2F-E3E0-4483-A052-B96CC59B41E1.jpeg
 
Het is zo te zien wel een andere. Ik zou het nog even aankijken, heb weleens gehoord dat kleine kiertjes nog dicht ‘moeten’ slibben. Mocht het aanblijven dan zou je dit probleem bij Bastard kunnen aanmelden.
 
Er zit een schroef aan de onderkant (binnenkant) dop met veer , wellicht kun je deze nog aandraaien.
 
Ik heb vorig jaar een bastard gekocht, geen VX, maar had best wel veel speling op de topcap.
Na een paar low en slow sessies met wat vette stukken is hij helemaal dichtgeslibt.

Even afwachten zou ik zeggen.

Sent from my Pixel 6a using Tapatalk
 
Ik heb vorig jaar een bastard gekocht, geen VX, maar had best wel veel speling op de topcap.
Na een paar low en slow sessies met wat vette stukken is hij helemaal dichtgeslibt.

Even afwachten zou ik zeggen.

Sent from my Pixel 6a using Tapatalk
Ik heb de bastard sinds april. Als de Bastard nog koud is dan moet ik de onderkant vasthouden anders draait die gewoon mee met open zetten.
Ik heb tot nu toe ook geen klachten over de Bastard.
 
Terug
Bovenaan Onderaan