BasBQ
Beef en Steak

The Bastard VX - Jullie ervaringen?

Goed om weten dat die halve maan speksteen van KJ compatibel is, daar gaan we later eens mee aan de slag.

Eerste ervaringen met de VX zijn alvast positief, al raden ze op de site van The Bastard aan om tijdens het inbranden de eerste 3x langzaam op te bouwen en niet boven de 200 graden te gaan, wat ik probeer te respecteren. Kan me inbeelden dat niet iedereen dit geduld kan opbrengen :) De temperatuur laat zich overigens erg goed regelen, ben een tevreden klant tot nog toe.

Stel dat je je kamado in de winter tijdens koude en vochtige periodes gebruikt, moet je dan (extra) opletten om niet te snel van 0 naar 300 graden te stoken? Verwarm je dan best in trapjes om de keramiek te sparen of valt dat allemaal best mee eens hij ingebrand is?

Eén klein dingetje: het onderste deel van de top vent draait sinds de 2e sessie soms mee met het bovenste deel. Wellicht door vetaanslag ofzo. Is daar een handige oplossing voor? Moet je de top vent eigenlijk ook "seasonen" met olie tegen roesten?
Inbranden doe je eigenlijk elke keer weer opnieuw als de barbecue een tijd uit heeft gestaan en het vochtig is geweest. Keramiek en houtskool zijn beide hydrofiel en als dat vocht in je keramiek trekt en je even flink gas gaat geven, dan kan door het uitzetten van de lucht (aka stoom) er extra spanning op het keramiek komen en dan kan dit scheuren. Leg dus ipv 2-3 wokkels even 1 wokkeltje erin en knijp wat vroeger, zou ik adviseren.
Bij Bastard adviseren ze het inbranden omdat de metalen allemaal een laagje olie hebben en het keramiek dus wat vocht er in kan hebben. De lage temp is dan meer om de roosters in te bakken en het vocht en fabriek eruit de bakken. Daarnaast reageren ze ook net iets trager dan bijv een BGE, dus als je even doorschiet krijg je hem ook wat minder snel terug wat dus voor een beginnende kamado-bbqer kan betekenen dat je te snel veel te hoog gaat.
Veel plezier met je VX! Ik werk er zelf heel veel mee en ben er wel erg over te spreken!
 
Terug
Bovenaan Onderaan