BasBQ
Beef en Steak

Texas Beef Ribs

 
 

Jaakke

Pitmaster
Berichten
763
Beef Short Ribs zijn spareribs van het rund en stonden al een tijdje op mijn verlanglijstje. Ik hou van spareribs en ik hou van rundvlees dus de verwachtingen waren hoog en dat was niet onterecht kan ik inmiddels zeggen. De meest voorkomende snit waarbij er dan 3 tot 4 ribben aan een stuk zitten is al snel 1,5 tot 2 kilo. Nu was ik laatst bij de groothandel en daar lagen losse ribben, ook wel de 'English Cut' genoemd. Ideaal om thuis met het gezinnetje eens te proberen.



Twee goed bevleesde en mooi gemarmerde stukken van ongeveer een halve kilo per stuk.

In het boek Smokey Goodness wat ik laatst gekregen had stond een eenvoudig recept voor Texas Beef Ribs waarbij de ribs in een dalmatian rub (peper en zout) gezet worden en op de BBQ gelegd worden.



De ingredi?nten:

De enige 3 ingredi?nten die je nodig hebt zijn dus:

De Ribs
Grof gemalen peper (anderhalve eetlepel per kg)
Grof zeezout (halve eetlepel per kg)
Het lijkt best veel peper als je de ribs in de rub zet maar doordat ze zo lang op de BBQ liggen gaat de scherpte er goed vanaf.

Beef ribs hebben een redelijk stug vlies wat je eerst moet verwijderen. Dit kan je doen door de achterkant van een lepel tussen het bot en het vlies te steken. Omdat het vlies zo stug is kost het wat moeite om dit er af te krijgen maar de aanhouder wint. Daarna trim je het aanwezige vet van de vleeskant zodat je het vlees mooi kan kruiden.



Ik had de Green Egg opgestookt tot 115 graden en drie chunks hickory er bij gegooid. Leg wat alu folie op je platesetter of plaats een aluminium bordje onder je ribs want er komt aardig wat vet af.



De temperatuur van het vlees ging in het begin best snel omhoog, zo snel dat ik even dacht na 3 uur al klaar te zijn maar dat veranderde toen kern van het vlees de 60 graden gepasseerd was. vanaf dat moment ging het heel langzaam. Omdat ik niet wilde dat het vlees zacht werd heb ik er voor gekozen om de ribs niet in te pakken (texas crutch). Als je dit wel zou willen om  het garingsproces wat te versnellen dan raad Jord aan om dit in butcher paper of vetvrij bakpapier te doen in plaats van aluminium folie. Het idee hier achter is dat dit iets lucht en vocht door zou laten.

Om te voorkomen dat het te droog zou worden heb ik af en toe het vlees bespoten met een mix van appelsap, appelciderazijn en het sap van een verse citroen. Dit stond niet in het recept maar dat doe ik bij mijn varkens spareribs ook altijd.



Rond de 65 graden komt het vlees in de Zone en blijft de temperatuur hangen. Dit duurde bij mij ongeveer anderhalf uur en daarna ging hij weer langzaam omhoog. Al met al duurde het 10 uur voordat de ribs een kern temperatuur van 92 graden hadden bereikt. Ik denk dat het bij mij ook zo lang geduurd heeft omdat mijn ei de laatste uren op een graad of 100 zat ipv. de opgegeven 115 graden.

Het resultaat:




Wat vonden we er van?

Het was het wachten meer dan waar. Het vlees was super zacht en super sappig, zelfs na 10 uur de de BBQ gelegen te hebben. De pure smaak van het rundvlees kwam goed terug door die eenvoudige rub.
 
Dank je wel voor dit leuke verslag. Gaat op de to do lijst



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Zie er goed uit

Ik heb ze zelf ook eens gemaakt met wagyu rib, en we hadden een groot stuk , deze door midden gesneden de ene helft 4,5 uur op de bbq en de ander idd ook uurtje of 9.
We hadden ze niet ge?njecteerd maar alleen ingesmeerd met basis rub.

f11fe0d5df1051e72ab2fb3476a46c6c.jpg


59913b94c8d335d8d0b298597518aada.jpg


Deze lagen er 4,5 uur op

28d867b84667b921b35720ae8d664cc0.jpg


Deze lag er een uurtje of 9 op

Die van 4,5 uur waren toch net iets lekkerder en sappiger , blijft erg lekker vlees

Ge Bakkertje


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
bakkertje72 zei:
Zie er goed uit

Ik heb ze zelf ook eens gemaakt met wagyu rib, en we hadden een groot stuk , deze door midden gesneden de ene helft 4,5 uur op de bbq en de ander idd ook uurtje of 9.
We hadden ze niet ge?njecteerd maar alleen ingesmeerd met basis rub.

Deze lagen er 4,5 uur op

Deze lag er een uurtje of 9 op

Die van 4,5 uur waren toch net iets lekkerder en sappiger , blijft erg lekker vlees

Ge Bakkertje


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Interessant, wat was de kern temperatuur van die van 4,5 uur?
 
Tof zeg!! Ik noteer hem voor een volgende keer! Thnx voor het mooie verslag!
 
Mooi hoor
 
Dat ziet er heerlijk uit zeg!
 
diewilikookdiewilikookdiewilikookdiewilikook  :x ik hou niet van spareribs maar wel van rundvlees  ;) heb ze gelijk op het op het groothandel boodschappenbriefje geplaatst ..........dit moet gewoon smullen zijn  :)
 
Zo, deze schop ik even weer naar boven.
Mij meisje wilde dat ik de short ribs ook eens ging maken en naar aanleiding van dit draadje moest ik er echt aan geloven.
Niets maar dan ook niets over de lovende woorden in dit draadje zijn gelogen.
Dit is gewoon hemels lekker.
Ik had bij Hanos Australian grain fed beef short ribs gehaald
Ook hier ging het in het begin rap omhoog met de kerntemp. maar vanaf 72 graden C. ging het heel low & slow.
BBQ temp tussen de 105 en 115 gr. C
uiteindelijk hebben ze er (2 English cut beef ribs 600 gram elk) ruim 7 uur over gedaan om op 92 graden kerntemp. te komen.
Ik heb wel een Texas crutch gedaan, op een gegeven moment liep de kerntemp. van 77 gr. terug naar 75 gr. toen heb ik ze ingepakt.
Daarna liep de temp gestaag op tot 92 gr. en heb ze eraf gehaald en laten rusten.
Dit is gewoon voor herhaling vatbaar, botermals.

 
Mooi en ook op mijn lijstje! Een NL klapstuk.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

 
Ewald, welke rub heb je erop gedaan? Ik had de coffee-cacao van Steven Raichlen gemaakt met Australian Dark Roast beans... Zo vre se lijk lekker!!!
 
Dominique zei:
Ewald, welke rub heb je erop gedaan? Ik had de coffee-cacao van Steven Raichlen gemaakt met Australian Dark Roast beans... Zo vre se lijk lekker!!!
Ook lekker met Peprub (die dan ook weer erg lekker is op frietjes...)
 
Dominique zei:
Ewald, welke rub heb je erop gedaan? Ik had de coffee-cacao van Steven Raichlen gemaakt met Australian Dark Roast beans... Zo vre se lijk lekker!!!

Gewoon Vers gemalen zwarte Peper en Zout (Fleur de Sel)
Meer heeft zo'n heerlijk stuk vlees niet nodig.

We hadden er wel een beetje kaantjesjus van de slager erbij, af en toe een stukje door een plasje jus slepen, heerlijk
 
Dit was gewoon een feestje <:p <:p :x
F*ck the Spare Ribs, Beef Short Ribs it is!  :D


20160714_184455_zpsbd1p7wqq.jpg
 
Na 876 keer naar een fatsoenlijk en in mijn ogen traditioneel USA recept gezocht te hebben, @jaakke dank je voor je post, ga morgen gelijk ribben halen.....top, post zien jullie wel verschijnen.......


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan