BasBQ
Beef en Steak

Test: kleine indirecte zone bij direct gebruik van de BGE medium/large/Xl

 
 

maussie1982

Pitmaster
Berichten
519
Tja, waar moet ik dit topic plaatsen, 1 deel vd Q boven de 150c, en ander deel beneden de 150c....?!?! Maar goed, hierbij het verhaal......

Vandaag kreeg ik een bericht van Huubbarbitruuk (Huub) of ik een foto wilde maken van de mini platesetter op het rooster van de Large. Een geweldig idee want hiermee krijg je dus een goede indirecte zone, maar werkt het ook zo in de praktijk? Omdat ik toch moest eten heb ik vandaag maar een burger gemaakt op de medium, platesetter op het rooster en gas er op.

De hamburger:
Gehakt met van alles gemengd met allerlei kruiden, bos uitje en worcestershire- en hot saus. Verder kort direct, fijn gesneden champignons en ui, kerrie poeder en olijfolie met knoflook. Het eindresultaat spreekt voor zich.

image-168.jpg


image-169.jpg


image-170.jpg


Check indirecte- en directe tempratuur bij constante dome temp bge. Er is duidelijk te zien dat er twee verschillende tempraturen gecre?erd zijn, 155 dome bij 178 direct (foto 1) en 160 bij 137 indirect (foto 2).

Foto 1
image-172.jpg


image-173.jpg


En we kunnen starten met het maken van een heerlijke burger op een broodje:
image-174.jpg


image-175.jpg


image-176.jpg


image-177.jpg


image-178.jpg


Eind conclusie:
Het gebruik van de platesetter als indirecte zone heeft wel degelijk een meerwaarde. Hoewel dit bij een hamburger niet echt nodig is, is het wel leuk om dit verder te gaan testen met een mooie steak oid.

To be continued!!
 
Handige info en eet smakelijk! Lekker burgertje hoor!
 
Dat klopt, maar als je een mini of small platesetter al hebt is het een handige en ook goedkope oplossing. Verder weet ik niet of er verschillende tempraturen waarhenomen kunnen worden met die verhoger, ook om deze van metaal is. Misschien leuk om een keer te testen?!?!

noskos zei:
BGE zelf heeft ook een systeem met een halve maan en een verhoogd rooster om ditzelfde effect te cre?ren.

http://www.biggreenegg.eu/eu/product_details/40
 
Leuk idee, goede uitvoering.
 
BGE heeft ook een stenen halve maan en ik ken zelfs mensen met een doorgezaagde pizzasteen ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
 
noskos zei:
BGE heeft ook een stenen halve maan en ik ken zelfs mensen met een doorgezaagde pizzasteen ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Bedacht mij net dat Walter dat heeft ja, bespaard wel weer ruimte ;-) Maar goed, je kan natuurlijk ook meerdere Q's aansteken....
 
noskos zei:
BGE heeft ook een stenen halve maan en ik ken zelfs mensen met een doorgezaagde pizzasteen ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Het moet toch niet gekker worden? Wat zeg je nu weer????
 
Ik ken ook zo iemand
 
Waar ben ik terecht gekomen.....
 
je gaat toch geen pizza steen doormidden zagen, die zijn loei hard
 
Lekkere hamburgers zeg!!
 
Dominique zei:
noskos zei:
BGE heeft ook een stenen halve maan en ik ken zelfs mensen met een doorgezaagde pizzasteen ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Het moet toch niet gekker worden? Wat zeg je nu weer????

Bedoel je zoiets? Whoehaaaa!


65408445d250ab250385dd96ea0ff32c.jpg


Gerard777 zei:
Ik ken ook zo iemand

Vast iemand uit de polder Gerard? Daar gebeuren rare dingen....

Leo zei:
je gaat toch geen pizza steen doormidden zagen, die zijn loei hard

Dat lukt alleen als je de juiste mensen kent.... ;)
 
Maar veel ruimte heb je niet op die halve maan zo te zien.
 
Ik heb er genoeg aan, maar het is minder dan de helft inderdaad.
 
Maar goed, beide zal werken en het was een leuke test om te doen. Had het liggen, een halve maan (nog) niet :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan