BasBQ
Beef en Steak

temperatuur regeling BGE

 
 
 

Fastforward

Vuurmaker
Berichten
79
Hallo,

Sinds een paar maanden heb ik een BGE en hierop heb ik alleen wat low en slow geprobeerd (niet gebeurd).
Gisteren heb ik een kalkoen volgens het recept van BGE maandmenu gemaakt (met plate setter), maar hij was bijna niet op temperatuur te krijgen (180 graden),
ik moest de margrietschijf er bijna helemaal afschuiven en onder ook het rooster gedeeltelijk openzetten om de gewenste temperatuur te halen.

Is dit normaal of heb ik iets fout gedaan?

Alvbast bedankt,
Frank
 
Welke brandstof heb je gebruikt Frank? En hoeveel aanmaakblokjes?
Het rooster onder moet altijd open zijn, anders heb je geen luchtloop.
Magrietschijf is voor de kleine temperatuurregeling, rooster onder voor de grote stappen, zeg maar.
 
Dominique,

Ik heb Volgens mij Black ranch houtskool (ik ben nu aan het werk).
De onderste schuif heb ik helemaal open staan maar er zit ook nog een gaas voor tegen de as en vonken en deze moest ik gedeeltelijk open zetten. De margrietschijf kon ik er niet eens opschuiven want dan storte de temperatuur in.

Frank
 
Zou het kunnen zijn dat je asla helemaal vol was? (Is misschien een stomme vraag hoor, maar het zou mij rustig gebeurd kunnen zijn.) of stukjes houtskool in de gaatjes van de vuurkorf?
Black Ranch is volgens mij goede kool, ik heb er geen ervaring mee.
 
Black ranch, prima kolen al duurt het iets langer om ze op gang te krijgen...
En inderdaad een hoop as onderin, of kleine stukjes houtskool op het kolenrooster kunnen zomaar de oorzaken zijn...
 
De as la heb ik voordat ik begon nog leeg gemaakt, het enige kan zijn dat de luchtgaten in de voorkorf dicht zaten (door te kleine kolen).

Maar het is dus niet normaal dat de margrietschijf niet dicht kan en het gaas onder ook open moet voor voldoende lucht.
 
Ja, als de luchtstroom niet optimaal is, heeft dat echt enorme invloed op de temperatuur.
 
Gaas open heeft ook weinig nut vrees ik...
Meestal heb ik het gaas helemaal dicht en de schuif tussen een millimeter tot een centimeter of 2 staan... (Pizza sessies uitgezonderd)

Maar gruis in de kolenmand, dat bevordert je temperatuur niet zo best.... Dus zou eens kijken of dat je probleem is, gewoon even flink met de pook er door rommelen kan ook helpen, zeker handig tijdens de sessie...
 
Sluit me aan bij de rest. Als ik een nieuwe sessie start dan rommel ik eerst door de kolen om al het gruis en klein spul door het rooster te laten vallen
Als ik veel klein spul zie liggen dan haal ik alles leeg vul met grote stukken en gooi hierna het kleinere spul er later weer bij.
 
Ik heb ongeveer 1 jaar lang een BGE Medium gebruikt. Hier had ik na elke sessie last van een "verstopte" luchttoevoer. Allemaal kleine stukjes houtskool (BlackRanch) bleven in het rooster hangen waardoor ik de temperatuur niet omhoog kreeg.
De enige oplossing hiervoor was na (Bijna) elke sessie de Q leeghalen en het gruis eruit.
Toen ik ben overgestapt naar de Large heb ik dit probleem niet weer gehad.
 
Als het bovenstaande allemaal gedaan is dan was de kalkoen waarschijnlijk te groot voor de medium; door het volume van de kalkoen spelen er twee dingen: de circulatie van lucht is te beperkt om de temperatuur omhoog te krijgen en de kalkoen absorbeert enorm veel warmte.

Twee jaar geleden heb ik twee kalkoenen tegelijk in een proQ gedaan en kreeg de temp niet boven de 140. Toen de kalkoenen eraf waren knalde de temp meter over de 250....

Teveel/ te groot stuk vlees zorgt dus ook dat de temp niet omhoog kan...
 
Heb je er voor gezorgd dat je voldoende temperatuur had voor de platesetter er in ging? Mijn ervaring is dat de platesetter er te vroeg inleggen zorgt voor een nog tragere opwarming dan je met Black Ranch sowieso al hebt.
 
coelho zei:
Heb je er voor gezorgd dat je voldoende temperatuur had voor de platesetter er in ging? Mijn ervaring is dat de platesetter er te vroeg inleggen zorgt voor een nog tragere opwarming dan je met Black Ranch sowieso al hebt.

De temperatuur was ongeveer 230 graden voordat de platte setter erop ging, dat lijkt mij genoeg.
maar na 2 uur kon ik nog het gaas niet dicht doen en de margrietschijf over de opening schuiven.
 
Chef Martin zei:
Ik heb ongeveer 1 jaar lang een BGE Medium gebruikt. Hier had ik na elke sessie last van een "verstopte" luchttoevoer. Allemaal kleine stukjes houtskool (BlackRanch) bleven in het rooster hangen waardoor ik de temperatuur niet omhoog kreeg.
De enige oplossing hiervoor was na (Bijna) elke sessie de Q leeghalen en het gruis eruit.
Toen ik ben overgestapt naar de Large heb ik dit probleem niet weer gehad.

Ik heb een BGE large, maar ik zal kijken of er veel klein spul bij de lucht inlaat zit.
 
Ik begrijp uit de reacties dat mijn probleem met de temperatuur niet normaal is, en dat dit te maken kan hebben met een verstopte (verminderde) lucht toevoer.

Ik laat wel weten of de lucht toevoer verstopt zit.
 
Dat moet bijna wel. Dat of er is iets mis met je houtskool.

Ik heb het gaas nog nooit open hoeven zetten.
 
Ik heb zojuist de bbq ontdaan van de houtskool en daar zat inderdaad heel veel klein spul bij, (zal bij het begin van de sessie wel een stuk minder zijn geweest) maar genoeg om de lucht stroom te beinvloeden.

Dus dat is iets om voortaan rekening mee te houden.
 
Voor elke sessie even met de pook erdoor. Of je houtskool zo afstemmen dat er nagenoeg niets overblijft elke sessie, maar dat is lastig.
 
Idd ff poken voor iedere sessie (doe ik ook).
En er voor zorg dragen, dat je regelmatig het as uit je ei schept (of met een as stofzuigert, zoals ik doe)

Mac
 
Hallo,

Vandaag met een pizzasteen in de weer geweest om broodjes te bakken, en weer problemen om de temperatuur te regelen.
De kolen waren op een paar grote stukken na vers uit de zak.

Ik heb de kolen met 3 aanmaakblokjes van bge zelf ontstoken en toen deze uitwaren de plate setter met de pootjes naar boven erin gezet en daarop het rooster met pizzasteen en de deksel dicht, zonder margrietschif liep de tempertuur op naar ongeveer 300 graden. Toen ik de margrietschijf (gaten open) erop zetten zakte de temperattur terug naar ongeveer 180 graden en bleef daar hangen. Behalve bij het wegschuiven van de deksel of verwijderen van de margrietschijf dan liep de temperatuur gelijk weer op.

Wat mij ook opviel was dat er een klein beetje rook uit het onderste rooster kwam.

Moet ik bij hoge temperaturen de plate setter met de poten naarbeneden zetten voor een betere luchtstroming of mag dat niet uit maken?

Alvast bedankt,
Frank
 
Terug
Bovenaan Onderaan