Beef en Steak

Temperatuur Master Touch Premium voor Iberico procureur 2.5 kg

Gertie134

Sprokkelaar
Beste mensen.
Als newby in de wereld van bbq-en ( na een gasbbq en lidl bbq )loop ik tegen het volgende aan en wel de niet oplopende temperatuur van mijn Weber. Na een x-aantal weken van allerlei posts en adviezen te hebben gelezen (o.a. AI van Google) dacht ik te kunnen gaan beginnen met het maken van een Iberico procureur van 2.5 kg om er pulled pork van te maken als verrassing voor een stel fijne familieleden. Vanochtend begonnen om 06.00 uur. De procureur uit de koelkast gehaald en op kamertemperatuur laten komen. Daarna koffie en een broodje en vol goede moed naar de Weber welke buiten onder de overkapping staat. De doos Ecobrasa leeggeschud en ongeveer 90 briketten in snake vorm binnen in tegen de ketelwand gelegd. 2x plat naast elkaar met het smalle deel naar het midden van de ketel gelegd. Daar bovenop nog een enkele rij. In totaal 90 stuks. De ketel ligt dan bijna rondom vol. Vervolgens 8 briketten in de starter met 2 rolletjes krullen aangestoken. Goed laten branden tot ze ongeveer helemaal grijs waren. Deze blokjes vooraan de snake gelegd en zo goed mogelijk laten aansluiten. Temperatuurmeter boven het rooster en beide schuiven helemaal open gezet om de naar 110 - 120 graden te komen. Een lekbakje met kokend water erbij wat maar net paste. Kwam helaas niet verder dan 75 graden. Veel stress dus, internet erbij en gelezen dat waarschijnlijk de hoeveelheid startbriketten niet voldoende zou zijn. Hup, 4 stuks in de starter en aangestoken. Deze erbij gedaan (nu 12 startbriketten). Temperatuur liep een stukje op, maar deze is tot ongeveer half 10 vanochtend niet boven de 100 graden geweest. Ten einde raad staat nu de procureur in de oven om daar verder te garen. Ik weet niet wat te doen, ik durf nu geen procureur meer te gaan maken, om 2 redenen: ik weet niet hoe en wat ik verkeerd heb gedaan en het is geen goedkoop stukje vlees geweest.
Op dit moment zit ik er een beetje doorheen omdat ik me er heel iets anders van had voorgesteld. Hulp is heel, heel erg welkom zowel met woord en/of daad. Ik weet het niet meer. Excuus voor het lange verhaal, ik heb geprobeerd zo goed mogelijk de gang weer te geven.
Mijn dank is groot.
Gert Barendsen

11582.jpg

11579.jpg

11578.jpg

11575.jpg

11577.jpg

11576.jpg

11578.jpg

11577.jpg

Geen paniek, ook met die 100 graden had hij echt wel gaar geworden. Duurt alleen wat langer.
Ik zou sowieso eerst een try-out run hebben gedaan zonder vlees. Dat hoeft natuurlijk geen 12 uur te duren maar de BBQ voor een paar uur constant op de gewenste temperatuur proberen te houden.
Uit je verhaal te lezen kan ik niet goed inschatten wat er verkeerd is gegaan.
De hoeveelheid briketten lijkt ok.
Hoe zat het met de lucht toevoer en afvoer?
Alles helemaal open lees ik
Oude briketten worden kwalitatief snel slecht. Hoe brandden de briketten? Oude briketten vatten ook slecht vlam en vallen snel uit elkaar.
Ook als briketten nat zijn geweest wordt de kwaliteit (warmteopbrengst)snel slecht

Laatst bewerkt:
Beste Ewald.
Een try-out heb ik inderdaad niet gedaan. Wel heb ik met de kolenring een kleine procureur bereid en die kreeg ik wel goed op temperatuur. Werd soms zelfs een beetje te warm, maar kon weer worden geknepen met de onderste schuif.
V.w.b de briketten, deze liggen in de schuur en zijn niet nat, of nat geweest. Geen idee of het oude briketten zijn. Het ziet er op zich wel goed uit, ze verkruimelen niet en gloeien helemaal grijs.
Dank voor de reaktie

Procureur / PP uit de oven is niet wat je eigenlijk wilde maar zeker geen total los en goed te eten. dus daar zou ik me niet druk over maken.

Ik sluit me aan bij Ewald.
Temperatuur meet je op het rooster?
Juiste eenheid? Klopt ook met je gevoel als je boven de uitlaat voelt?
Als je schuiven open staan kan het alleen aan de briketten liggen.

Vooropgesteld: ik heb geen ervaring met deze setup.
Vanuit natuurkundig perspectief valt op: de warmtemassa is veel en veel kleiner dan de overige massa. Met die paar blokjes die branden moet je dus de bbq, de overige briketten én 1 liter(?) water voorbij de 100 graden krijgen terwijl de schuiven vol open staan (snap ik want je wil dat het vuur hard gaat, maar dan trekt de warmte dus ook gelijk weg).
Dat is heel wat gevraagd met briketten i.t.t. houtskool.
Mijn inschatting wordt bevestigd doordat de temperatuur wat opliep zodra je meer brandend materiaal toevoegde.
Ik denk dat je beter had kunnen starten zonder water en dan kokendheet water toevoegen in het bakje zodra het vlees erop gaat, of iets ervoor, om eerst de luchtvochtigheid op te krikken.

Allereerst: dit soort ervaringen is heel normaal. Naarmate je meer ervaring hebt gaan dingen steeds vaker zoals je verwacht, maar om daar te komen is echt een proces.

Een snake is van zichzelf stabieler dan bijvoorbeeld de minion-methode. Hij zal hierdoor minder snel veel te heet worden.
Nadeel is dat hij soms wel lastig op temperatuur te krijgen is.

Naast alles wat hiervoor al gezegd is:
  • Gebruik niet te weinig briketten in je starter.
  • Als je hem alsnog niet op temperatuur krijgt: maak je snake dikker

Allerbelangrijkste: probeer te genieten en niet te stressen. Dingen die daarbij kunnen helpen:
  • Eerste keer niet gelijk voor een groter gezelschap, belangrijk feestje ofzo. Gewoon eerst rustig proberen.
  • Ruim plannen. Liever tijd over dan tekort. Meeste dingen zijn goed warm te houden / weer op te warmen.

Vanuit natuurkundig perspectief valt op: de warmtemassa is veel en veel kleiner dan de overige massa. Met die paar blokjes die branden moet je dus de bbq, de overige briketten én 1 liter(?) water voorbij de 100 graden krijgen terwijl de schuiven vol open staan (snap ik want je wil dat het vuur hard gaat, maar dan trekt de warmte dus ook gelijk weg).
Mijn inschatting wordt bevestigd doordat de temperatuur wat opliep zodra je meer brandend materiaal toevoegde.
Ik denk dat je beter had kunnen starten zonder water en dan kokendheet water toevoegen in het bakje zodra het vlees erop gaat, of iets ervoor, om eerst de luchtvochtigheid op te krikken.
Deze setup wordt veel gebruikt en met normaal brandende briketten zou temperatuur geen probleem moeten zijn.
Eerder te hoog dan te laag. Noskos Snake

Procureur / PP uit de oven is niet wat je eigenlijk wilde maar zeker geen total los en goed te eten. dus daar zou ik me niet druk over maken.

Ik sluit me aan bij Ewald.
Temperatuur meet je op het rooster?
Juiste eenheid? Klopt ook met je gevoel als je boven de uitlaat voelt?
Als je schuiven open staan kan het alleen aan de briketten liggen.
Temperatuur is op het rooster gemeten. Gemakshalve ga ik ervan uit dat de meter in orde is en niet 10 of 15 graden afwijkt. Ook nog gecheckt met de Weber Igrill. 1 graad verschil.....ik heb niet boven de uitlaat gevoeld, dus daar kan ik helaas niets over zeggen. Pffff, eerst maar eens inschrijven voor een workshop bij Weber

Ik begrijp je reaktie. De bak was gevuld met (zo goed als) kokend water. Dan denk ik dat de q niet heel veel extra heeft moeten doen. Kerntemperatuur van het vlees moest ruwweg 93-96 graden zijn ( en controleren met een prikker). Maar ik ga dat zeker proberen bij een volgende keer. Dank voor je positieve input !!

Deze setup wordt veel gebruikt en met normaal brandende briketten zou temperatuur geen probleem moeten zijn.
Eerder te hoog dan te laag. Noskos Snake
Dat had ik inderdaad ook gedacht. Noskos legt overigens meer briketten op het rooster dan ik heb gedaan. Misschien valt daar ook nog winst te behalen. Ik leg ze de volgende keer ook zo neer en met iets meer startbriketten.....dankjewel !!!

Allereerst: dit soort ervaringen is heel normaal. Naarmate je meer ervaring hebt gaan dingen steeds vaker zoals je verwacht, maar om daar te komen is echt een proces.

Een snake is van zichzelf stabieler dan bijvoorbeeld de minion-methode. Hij zal hierdoor minder snel veel te heet worden.
Nadeel is dat hij soms wel lastig op temperatuur te krijgen is.

Naast alles wat hiervoor al gezegd is:
  • Gebruik niet te weinig briketten in je starter.
  • Als je hem alsnog niet op temperatuur krijgt: maak je snake dikker

Allerbelangrijkste: probeer te genieten en niet te stressen. Dingen die daarbij kunnen helpen:
  • Eerste keer niet gelijk voor een groter gezelschap, belangrijk feestje ofzo. Gewoon eerst rustig proberen.
  • Ruim plannen. Liever tijd over dan tekort. Meeste dingen zijn goed warm te houden / weer op te warmen.
Ga de volgende keer meer briketten neerleggen en ook op de Noskos manier neerleggen. Ook meer briketten in de starter om hogere starttemperatuur te krijgen.
Dankje wel !!!

Terug
Bovenaan Onderaan