BasBQ
Beef en Steak

temperatuur instellen

 

Bart1972

Vuurmaker
Berichten
53
Wij hebben een weber 57cm
Heb deze voor de eerste keer geprobeerd maar liep gelijk tegen enkel problemen aan met de temperatuur
Had een gerecht gezien met daarbij de behorende temp van 130gr
Afijn de weber briketten ( 2 kilo ) in de starter witheet in de brikttenhouders deksel erop en de temp schoot naar dik 200gr
Instelling van de BBQ rooster bovenzijde geheel open onderzijde geheel gesloten.
maar kreeg de temperatuur niet naar beneden
Heb ondertussen ook de flamy briketten ( i.v.m. de goede verhalen en rook en vuur zit om de hoek )
Is er iemand die mij een goede basis wil / kan geven met daarbij de instelling van de barbecue.
- Hoeveel briketten (? aantal / kilo ) heb ik nodig voor welke temperatuur en hoelang kunnen we dan barbecue?n ongeveer
- Instelingen van de ventilatie openingen
- Briketten aan ??n zijde of aan twee zijden met indirect en welke temperaturen zijn dan mogelijk
- Kan ik de waterbak altijd gebruiken
- Als de briketten in de barbecue zitten met deksel hoelang duur het voor de temp ik bereikt welke je nodig hebt.
  gelijk, wachten.
- De temperatuurmeter voor de temp in de deksel staat deze boven de briketten, indirecte gedeelte of maakt niet uit

 
Ik zal vast vele dingen verkeerd gedaan hebben welk ik verkeerd kan doen maar dan ook echt een "maagd op de dit gebied.
Alle andere tips / instellingen zijn natuurlijk ook van harte welkom :) :)






 
aantallen relateren aan temperatuur vind ik altijd lastig. Dat is van zoveel factoren afhankelijk. Als de temperatuur te hoog wordt dan haal ik gewoon wat kooltjes eraf en volg wat de temperatuur dan gaat doen. Het is een beetje pielen, maar dat maakt het ook wel weer leuker is mijn mening.
 
Wat Santino zegt, temperatuur is afhankelijk van vele factoren. Gewoon veel oefenen en proberen. Begin met een halve starter aan ??n kant en kijk wat de temperatuur doet als je de onderste schuif knijpt. De bovenste altijd helemaal open laten staan!
 
Voor 130? zou ik een laagje koude kolen aan ??n kant leggen, dan 12-15 brandende briketjes erop. Flamy's zijn groter dus dan wat minder.
En BBQ-NL is van mij, niet van Nosmo :) Maar idd de methode van het berichtje hierboven.
 
noskos zei:
Voor 130? zou ik een laagje koude kolen aan ??n kant leggen, dan 12-15 brandende briketjes erop. Flamy's zijn groter dus dan wat minder.
En BBQ-NL is van mij, niet van Nosmo :) Maar idd de methode van het berichtje hierboven.
Mijn excuses, ik haal jullie namen regelmatig door elkaar. Met dan drie dezelfde letters en ik snap het al niet meer  :|
 
voor de OTP 57 gebruik ik een smokey joe starter die ik op een berg koude briketten gooi die aan een kant van de BBQ liggen, aantal koude maakt niet uit, die gebruik ik gewoon de volgende sessie weer.
luchtschuif onder minimaal open, 2-3 mm van de lucht sleuven en zorg ervoor dat de thermometer niet boven de kolen zit, rooster temperatuur is iets lager dan de thermometer aangeeft in het deksel, 15-20 graden is niet vreemd
 
alvon zei:
voor de OTP 57 gebruik ik een smokey joe starter die ik op een berg koude briketten gooi die aan een kant van de BBQ liggen, aantal koude maakt niet uit, die gebruik ik gewoon de volgende sessie weer.
luchtschuif onder minimaal open, 2-3 mm van de lucht sleuven en zorg ervoor dat de thermometer niet boven de kolen zit, rooster temperatuur is iets lager dan de thermometer aangeeft in het deksel, 15-20 graden is niet vreemd


ALLEMAAL hartelijk dank voor jullie reactie :) :)
Mocht ik voor bovenstaande temp omhoog willen naar  bv160 / 200gr is het dan voldoende
om de ventilatieopening open te zetten ( onderzijde ) dat er meer zuurstof bij komt of kies je dan voor een halve starter
met briketten welke eerst goed op temp zijn om deze in de BBQ te doen
Het zal ongetwijfeld een kwestie van proberen zijn, zou graag een zetje in de goede richting krijgen.

Alvast bedankt



 
eikie zei:
noskos zei:
Voor 130? zou ik een laagje koude kolen aan ??n kant leggen, dan 12-15 brandende briketjes erop. Flamy's zijn groter dus dan wat minder.
En BBQ-NL is van mij, niet van Nosmo :) Maar idd de methode van het berichtje hierboven.
Mijn excuses, ik haal jullie namen regelmatig door elkaar. Met dan drie dezelfde letters en ik snap het al niet meer  :|
gewoon de laatste drie onthouden  :D
 
Bart1972 zei:
ALLEMAAL hartelijk dank voor jullie reactie :) :)
Mocht ik voor bovenstaande temp omhoog willen naar  bv160 / 200gr is het dan voldoende
om de ventilatieopening open te zetten ( onderzijde ) dat er meer zuurstof bij komt of kies je dan voor een halve starter
met briketten welke eerst goed op temp zijn om deze in de BBQ te doen
Het zal ongetwijfeld een kwestie van proberen zijn, zou graag een zetje in de goede richting krijgen.

Alvast bedankt

Het is helaas inderdaad een kwestie van proberen.

Let er in ieder geval goed op, dat als in een recept een temperatuur staat, dat een roostertemperatuur is. Je kunt daarvoor het beste een kernthermometer gebruiken die wat hoger kan. Bijvoorbeeld de CDN die tot 200 graden komt.

Bij mijn 47cm zit de domethermometer boven de kolen, waardoor de temperatuur tot wel 50(!) graden hoger kan zijn dan de temperatuur op het rooster.

Om 175-200 graden te halen gebruik ik driekwart starter in mijn 47cm en dan de onderste schuif een millimeter open.
Om lager te gaan minder briketten gebruiken. Om rond de 130-150 graden te komen gebruik ik ongeveer 15-20 briketten in mijn 47cm wederom met de schuif bijna dicht.

Om nog lager te gaan, en langer, moet je denk ik overgaan op minion of snake methode.

Omdat je een 57cm hebt, zullen de aantallen niet (helemaal) kloppen. Gewoon proberen dus!

 
structor zei:
eikie zei:
noskos zei:
Voor 130? zou ik een laagje koude kolen aan ??n kant leggen, dan 12-15 brandende briketjes erop. Flamy's zijn groter dus dan wat minder.
En BBQ-NL is van mij, niet van Nosmo :) Maar idd de methode van het berichtje hierboven.
Mijn excuses, ik haal jullie namen regelmatig door elkaar. Met dan drie dezelfde letters en ik snap het al niet meer  :|
gewoon de laatste drie onthouden  :D
Dan zul je zien dat er iemand met de naam kosmos of smokos komt, weet ik het nog niet... :-O
 
dromer1967 zei:
Bart1972 zei:
ALLEMAAL hartelijk dank voor jullie reactie :) :)
Mocht ik voor bovenstaande temp omhoog willen naar  bv160 / 200gr is het dan voldoende
om de ventilatieopening open te zetten ( onderzijde ) dat er meer zuurstof bij komt of kies je dan voor een halve starter
met briketten welke eerst goed op temp zijn om deze in de BBQ te doen
Het zal ongetwijfeld een kwestie van proberen zijn, zou graag een zetje in de goede richting krijgen.

Alvast bedankt

Het is helaas inderdaad een kwestie van proberen.

Let er in ieder geval goed op, dat als in een recept een temperatuur staat, dat een roostertemperatuur is. Je kunt daarvoor het beste een kernthermometer gebruiken die wat hoger kan. Bijvoorbeeld de CDN die tot 200 graden komt.

Bij mijn 47cm zit de domethermometer boven de kolen, waardoor de temperatuur tot wel 50(!) graden hoger kan zijn dan de temperatuur op het rooster.

Om 175-200 graden te halen gebruik ik driekwart starter in mijn 47cm en dan de onderste schuif een millimeter open.
Om lager te gaan minder briketten gebruiken. Om rond de 130-150 graden te komen gebruik ik ongeveer 15-20 briketten in mijn 47cm wederom met de schuif bijna dicht.

Om nog lager te gaan, en langer, moet je denk ik overgaan op minion of snake methode.

Omdat je een 57cm hebt, zullen de aantallen niet (helemaal) kloppen. Gewoon proberen dus!

Bedankt voor de reactie en uitleg
De eerste de beste keer ga ik dit zeker proberen
Met deze info ben ik in ieder geval geholpen


 
Terug
Bovenaan Onderaan