BasBQ
Beef en Steak

Temperatuur goed instellen?

Reynald

Vuurmaker
Berichten
69
Hallo allemaal.

In de eerste plaats: als dit niet de goede plek is voor deze vraag, @mods, voel je vrij het te verplaatsen.

Ik heb een weberMT 57cm. Nu is de vraag: HOE stel je de temperatuur goed in?

Tis, uiteraard een kwestie van “spelen” met de luchttoevoer, maar ik neem aan dat t ook van belang is met hoeveel hete kolen je begint?!

Bv, stel ik zou spareribs willen maken op 125C dmv een snake. Hoe weet je dan met hoeveel hete kolen je begint: 2 of 20? Of is dat iets waar je in de loop der tijd achter moet komen.

En als je bv een taart wilt bakken op 180C, hoe weet je dan hoe je deze goed start?!

Hopelijk kunnen jullie me wat goede tips geven!

Ik heb (op dit moment) weber briketten, mocht dat nog van invloed zijn…
 
Heb je hier bijv al gekeken?
 
Dat moet je gewoon leren door veel te oefenen. Je kunt eventueel streepjes zetten op je luchtschuif. Maak vooral veel notities over het aantal briketten, buitentemperatuur enz. Je zal merken dat je de temperatuur snel onder de knie zal krijgen en op een gegeven moment je aantekeningen niet eens meer nodig hebt.
 
Heb je hier bijv al gekeken?
Zekersss, heb daar al veel nuttigs uitgehaald!
 
Uiteindelijk is het veel spelen,

Met de weber gooi ik er meestal een beetje plus wat extra in. Is echt op het oog en de gok. Dan steek ik het aan en wacht tot de temp net iets boven de doel temp is. Daar begin ik hem wat te knijpen tot hij iets zakt. Daar gaan spelen en je hebt hem snel onder controle.

Ik werk zelf alleen met kolen op de weber (of heel soms met Freek fire in het verleden maar die heb ik al lang niet meer gehaald)
 
Terug
Bovenaan Onderaan