BasBQ
Beef en Steak

Tante Miho's Koreaanse kipsate :)

 
 

Gilles

Stoker
Berichten
279
Aan de hand van het recept van Ewald heb ik getracht ook een keer tante Miho een eer te bewijzen door haar Koreaanse kipsate te maken.

KD2B5965.jpg



Recept goed gevolgd; maar ik vond het moeilijk om een goede sherry te kopen, dus maar een half-droge sherry gekocht (Williams & Humbert - Don Zoilo Oloroso - 12 Years Old -) met nootsmaken (niet dat ik dat erin proefde maar goed). Verder in de toko op zoek naar lichte soyasaus, check! Toen ik de 2.4kg kip had uitgebeend enin stukken had gesneden vond ik er nog vrij veel spieren (pezen) in zitten, maar zoals een poster op een ander bbqforum zei; "... en ja dat uitbenen doe je maar 1 keer. Daarna koop je uitgebeende kippedijen :)" Ook vond ik het vlees niet 'onder' staan zoals bij Ewald wel was;

KD2B5967.jpg


KD2B5968.jpg



Dus naast het flesje Chineese soyasaus van 150ml ook maar een flesje 'normale' soyasaus erdoorheen, naar verhouding extra suiker en ook sherry (ik had meer vlees dus ik had van alles al naar verhouding wat meer gedaan)

KD2B5970.jpg


KD2B5971.jpg



Helaas moest ik mijn schoonbroer ophalen en had de kipsate van te voren afgegeven bij mijn schoonouders (waar een feestje was) ?n zijn ze op de gasbbq gegaan ipv de Q maar ze smaakte er niet minder om.

2016-07-09-19.jpg



Maar toch... Ik vond ze te zout, ik eet nooit zout dus dan is het nogal snel te zout denk ik dan maar. De volgende keer 'gewone' kikoman? Die is minder zout toch?

 
ziet er wel prima uit, is niet te zien dat ie "te" zout is
 
Zien er wel lekker uit!

Ik denk dat het te zout geworden is door de extra soyasaus.
De volgende keer marineren in een ziplockzak, als je de lucht eruit laat, zit de marinade overal.
 
Ziet er lekker uit! :D
 
Lust ik wel
 
Oh ja, wat ik vergeten was te vertellen;
1) ik had naast sesamolie ook sesamzaadjes toegevoegd; ziet er leuk uit in de marinade maar uiteindelijk op de stokjes zie je er niks van
2) Nadat het vlees gemarineerd was verloren een hoop stukken vlees hun vel, dit heb ik wel in de marinade laten zitten en uiteindelijk meegekookt met de saus voordat ik de saus gezeefd had
 
Zien er wel lekker uit maar wel donker, op de eerste foto's ziet de marinade er goed uit, dat vind ik ook net onder staan je ziet de marinade tussen de stukjes kip plasjes vormen, op de verdere foto's na het extra toevoegen van extra sojasaus zwemmen ze veel te veel,  dat is ook de reden dat ze te zout waren denk ik, te veel marinade. (en nooit donkere sojasaus gebruiken, die is meer bedoeld voor koude bereiding, dipsausjes maken)
Het bewerkelijke aan dit recept is om de losgelaten velletjes ook mee te rijgen op de stokjes tussen de stukken kip.

Sesamzaadjes hoort eigenlijk niet, maar als je het de volgende keer weer wilt doen, de zaadjes roosteren en vlak voor opdienen erover strooien als topping.
Koreanen hebben naast elementen uit de Chinese keuken ook veel overgenomen van de Japanse keuken, en Japanners gebruiken veel sesamzaad.
Uit dat oogpunt is het helemaal niet zo verkeerd om sesamzaadjes te gebruiken.

Ook ik heb wel eens in het verleden misgekleund met het recept en teveel marinade gebruikt.
Zonde volgende keer beter want het blijven voor ons gewoon de lekkerste sate's

Heb in het recept Sherry veranderd naar droge sherry, origineel hoort er Shoaxing rijstwijn in maar een goede Shoaxing is in NL lastig aan te komen, niet proberen dus, maar gewoon droge sherry nemen zei mijn tante.
tegenwoordig doe ik ook 1 theelepel meer basterdsuiker erin
 
Uiteindelijk was het deze sojasaus geworden;
311654_s2h3104.jpg


De volgende keer houd ik het recept aan en doe ik het in een ziplock, nu lag het in een grote schaal; ook zal ik DROGE sherry nemen. Daar nog tips voor qua merk?
 
Gilles zei:
Uiteindelijk was het deze sojasaus geworden;
311654_s2h3104.jpg


De volgende keer houd ik het recept aan en doe ik het in een ziplock, nu lag het in een grote schaal; ook zal ik DROGE sherry nemen. Daar nog tips voor qua merk?

Pearl River Bridge is een hele goede, ik gebruik of Kikkoman of de Pearl River Bridge.
Neem voor de Sherry gewoon een Sandeman of Osborne, Pale Dry of Fino (is hetzelfde alleen andere benaming)
 
Zelf gebruik ik low salt soya, en rijstwijn ipv Sherry, lekkere sate, ik wissel deze af met de andere sate koning hier haha
 
Terug
Bovenaan Onderaan