BasBQ
Beef en Steak

Tandoor Style Pork Skewers

 
 
 

Grimlord

Gemarineerd
Berichten
1.422
Vandaag nog eens de Letzq Tandoorset gebruikt.
Brochetten gemaakt van een stukje spieringgebraad.
Gisteren het vlees al versneden en gekruid met Verstegen kruidenmix voor saté en wat olijfolie
20210619_173704.jpg

20210619_174809.jpg

Het vlees daarna vacuüm verpakt en ongeveer 18u laten marineren.

Wat rode paprika gesneden en een ui en dan was het tijd om brochetten te maken.
20210620_103053.jpg

20210620_104729.jpg

Had ook nog enkele blokjes vlees gekruid met wat fivespice,olie en sojasaus (meestal wanneer ik aan de slag ga met de Tandoorset, probeer ik één brochette met een kruidenmix die we nog niet eerder hebben uitgetest).

De Q zat mooi op temperatuur (de domethermometer gaf 180⁰ aan) en het was dus tijd om de brochetten in de Q te hangen.
20210620_112020.jpg

Nog eens geprobeerd tijdens de bereiding om een close-up te maken.
20210620_113539.jpg

Na iets meer dan een half uur gaf de Meater+ 68⁰ aan en werd het tijd om de brochetten uit de Q te halen.
20210620_115300.jpg


Hierbij serveerde ik een salade van kerstomaten gekruid met fijngehakte rode ui en rode peper, een vleugje limoensap en een snuifje fleur de sel.
Verder nog wat gekruide krulfriet uit de airfrayer en een vers gemaakte tzatziki (volgens recept wat @Huib onlangs linkte in de post van zijn gyros bereiding).
Deze versie viel beter in de smaak dan het vorige recept wat ik maakte waar munt in werd gebruikt.
20210620_115828.jpg


Het was weer een heerlijke maaltijd.
De brochetten zijn in de smaak gevallen, de test-brochette werd op gemengde gevoelens onthaald. Zelf vond ik die fivespice/sojasaus lekker, vrouw en kinderen zijn geen fan.
 
Mooi gemaakt, komt het vlees ook tegen de wand van de Kamado aan?
 
Hey, weer iets nieuws dat ik nog nooit gezien had. Ziet er top uit.
 
Weer mooi gemaakt

het voordeel is nu dat je het vlees verschillend kan kruiden / marineren zo en kan ieder een voorkeur aangeven
 
Mooi gemaakt, komt het vlees ook tegen de wand van de Kamado aan?
Wanneer je de spiesen volledig vol steekt dan raakt het vlees bovenaan wel de keramiek aan de topvent.
Ik probeer het meestal wel te vermijden. De spiesen zijn 36cm lang dus daar kan je sowieso al een mooie portie vlees aan rijgen.
Deze Tandoorset van LetzQ is geschikt voor bijna alle kamado’s medium tot en met XXL, maatbepalend is alleen de luchtuitlaat: de opening van de luchtuitlaat moet minimaal 9,5 cm zijn.
 
Hey, weer iets nieuws dat ik nog nooit gezien had. Ziet er top uit.
Zag het een paar maanden terug ergens toen ik op zoek was naar spiesen.
Was eerst eerder sceptisch naar garing toe aangezien je de spiesen bovenin de kamado hangt.
Was nu de derde keer dat ik ze gebruik.
Met procureur en stukjes paprika, ui bij op de spiesen ging het perfect en de spiesen zijn mooi van beneden waar ze dicht bij de kolen hangen tot boven mooi egaal gegaard.

De test met kip, gemarineerd in olie, knoflook, citroen (rasp& sap) en oregano voorliep iets minder voorspoedig.
De brokjes kipfilet had ik 24u laten marineren in dit mengsel
Ongeveer de helft van het vlees gleed van de spiesen naar beneden de kolen in.

Kan er nog niet meteen de vinger opleggen waar het mis ging, te lang gemarineerd, had ik er paprika/ui moeten tussen plaatsen ...?
Het resterende vlees was dan weer wel mooi egaal gegaard ;) maar had een wat rare smaak (kan ook voor een deel aan de houtskool te wijten zijn, was witte quebracho) waarschijnlijk ook van de stukken vlees die in de kolen waren beland (had de meeste er uit gehaald toen ik ze hoorde vallen, maar waarschijnlijk zijn er dan nadien toen ik even binnen was toch nog enkele stukjes naar beneden gegleden en die waren volledig verkoold).

Binnenkort nog maar eens een test doen met kip maar deze dan maar kort marineren in een mengsel van olie en kruiden.
 
Weer mooi gemaakt

het voordeel is nu dat je het vlees verschillend kan kruiden / marineren zo en kan ieder een voorkeur aangeven
Dat behoort inderdaad tot de mogelijkheden of zelfs verschillende soorten vlees.
Maar dat wordt dan een gedoe indien je in afzonderlijke spiesen een kernthermoter wil steken om de garing op te volgen, ofwel zorgen dat er aan iedere spies bovenaan een stukje vlees zit waar je dan met een thermapen in kan prikken.
 
Zag het een paar maanden terug ergens toen ik op zoek was naar spiesen.
Was eerst eerder sceptisch naar garing toe aangezien je de spiesen bovenin de kamado hangt.
Was nu de derde keer dat ik ze gebruik.
Met procureur en stukjes paprika, ui bij op de spiesen ging het perfect en de spiesen zijn mooi van beneden waar ze dicht bij de kolen hangen tot boven mooi egaal gegaard.

De test met kip, gemarineerd in olie, knoflook, citroen (rasp& sap) en oregano voorliep iets minder voorspoedig.
De brokjes kipfilet had ik 24u laten marineren in dit mengsel
Ongeveer de helft van het vlees gleed van de spiesen naar beneden de kolen in.

Kan er nog niet meteen de vinger opleggen waar het mis ging, te lang gemarineerd, had ik er paprika/ui moeten tussen plaatsen ...?
Het resterende vlees was dan weer wel mooi egaal gegaard ;) maar had een wat rare smaak (kan ook voor een deel aan de houtskool te wijten zijn, was witte quebracho) waarschijnlijk ook van de stukken vlees die in de kolen waren beland (had de meeste er uit gehaald toen ik ze hoorde vallen, maar waarschijnlijk zijn er dan nadien toen ik even binnen was toch nog enkele stukjes naar beneden gegleden en die waren volledig verkoold).

Binnenkort nog maar eens een test doen met kip maar deze dan maar kort marineren in een mengsel van olie en kruiden.
Vandaag stond er kipfilet op het menu, tot ik plots dacht aan deze post. De kipfilet in blokjes gesneden (ietsje kleiner dan bij de mislukte poging) een paar eetlepels van mijn eigen kiprub gemengd met enkele eetlepels olijfolie en de kip een 20-tal minuten laten marineren.
Dan spiesen gemaakt en in de Q gehangen die al op temperatuur was.
Op de voor en na foto zitten precies evenveel stukjes vlees 🙂
Voor
20210622_113833.jpg

Na
20210622_122718.jpg


Dus mijn voorlopig besluit, de stukjes vlees niet te groot maken en minder lang laten marineren.
Zou kunnen dat de vorige sessie met lang marineren waar er zuur(citroen) in de marinade zat, de structuur van de kip heeft aangetast (op zich de bedoeling ook van een marinade) waardoor deze te zacht is geworden en van de spiesen gleed.
 
Ziet er top uit al die soorten spiezen, lekker man!
Is een leuke relaxte manier van spiesen bereiden, er gewoon bovenin inhangen en dan wachten tot ze gaar zijn.
Relaxt zolang het vlees niet langs je spiesen in de kolen glijdt ;)
 
Die kende ik nog niet voor de Q. Zit er veel verschil tussen de smaak als je een draaispies gebruikt of een tandoor?
Op mijn rotisserie kan ik zeker 6 spiezen kwijt.
 
Die kende ik nog niet voor de Q. Zit er veel verschil tussen de smaak als je een draaispies gebruikt of een tandoor?
Op mijn rotisserie kan ik zeker 6 spiezen kwijt.
Heb die systemen om spiezen op een rotisserie te bevestigen en bereiden ook al gezien maar heb er zelf geen ervaring mee.
Dus ik kan je geen antwoord geven op je vraag.
 
Terug
Bovenaan Onderaan