BasBQ
Beef en Steak

Tacos Al Pastor van het spit

 
 

BrandtQ

Stoker
Berichten
275
Dit gerecht stond al heel lang op mijn lijstje. Op Netflix staat een complete serie over de Mexicaanse taco en na het zien van die serie wil je niet meer anders. Echt genieten, al zeg ik het zelf!

Ingrediënten voor 4 pers:
1,2 kilo procureur
100 gram chipotles in adobo
1 theelepel Potje Genieten (optie)
2 lepels annattopoeder
1 sinaasappel
2 lepels olijfolie
2 tenen knoflook
2 lepels honing
1 theelepel kaneel
1 theelepel komijn
1 theelepel tijm
1 theelepel zout

Ik ben een dag eerder begonnen met het snijden van m'n procureur in dunne plakken van zo'n 0,5 cm. Van mijn schoonvader heb ik eens een snijmachine gekregen en die kwam hierbij goed van pas.

IMG_2245.jpg


Dan de marinade. Doe hiervoor de chipotles, olijfolie, annatto, twee geperste tenen knoflook, honing, kaneel, komijn, tijm, Potje Genieten (of cayennepeper) en zout bij elkaar in een kom. Rasp de buitenkant van de sinaasappel en doe de zest erbij. Snijd de sinaasappel door en pers uit boven de kom.

De mooie kleur van de marinade (en Tacos al Pastor) komt voornamelijk van het annattopoeder. Nergens te krijgen in ons dorp, maar op internet is alles te koop.

IMG_2249.jpg


Maal alle ingrediënten in een blender of met een mixer tot een gladde massa. Stop de marinade in een ziplock en voeg de plakken procureur toe. Laat een nacht in de koelkast marineren.

IMG_2246.jpg


De volgende dag heb ik m'n Kamado Joe Classic III laten opwarmen tot zo'n 160 graden. Ondertussen heb ik het vlees uit de marinade gehaald en tussen de boven- en onderkant van een ananas aan het spit geregen.

IMG_2343.jpg


Nu de Q op en wachten tot een kerntemperatuur van zo'n 75 graden. Dat duurde een uurtje, geloof ik. Ik heb het niet precies bijgehouden. De geur in de tuin was overigens fantastisch.

Pas wel op dat het vlees niet verbrandt. Je kan dit voorkomen door een half hitteschild te gebruiken als je denkt dat het te hard gaat, zodat het spit voor een groot deel niet boven de hete kolen hangt.

image0-1.JPEG


Als het spit lekker draait, is het tijd voor de rest van het gerecht.

Ingrediënten voor 4 pers:
16 (mais)tortilla’s
6 trostomaten
2 tenen knoflook
1 ananas
1 rode ui
Bosje koriander
2 limoenen
Olijfolie

Snijd voor de salsa de tomaten en tui in dunne blokjes, voeg samen in een kom met de overige twee geperste tenen knoflook en wat olie. Maak van de limoenen dunne partjes en hak wat koriander fijn. Voeg de koriander en het sap van een geperst partje limoen toe aan de salsa.

Warm de tortilla’s op en haal het spit van de barbecue. Gril nu de overige ananas kort aan, voor het gemak kun je hier plakken van snijden. Snijd het vlees dan rondom van boven naar beneden af, hang het spit daarna weer terug op de barbecue zodat het binnenste vlees knapperig kan worden.

Maak de tortilla op met wat stukjes vlees, de tomatensalsa, stukjes gegrilde ananas, eventueel wat extra koriander en limoensap. Eet smakelijk, maar dat moet wel lukken!

image0.JPEG
 
Lekker gevulde tortilla’s gemaakt zo

die snijmachine is zekers handig hier voor
 
Mooi gerecht. Dat zal gesmaakt hebben.
 
Ziet r heerlijk uit! Ging t makkelijk mee t snijapparaat? Ik heb ook iets vergelijkbaars..lijkt me ook top om mooie dunne plakken voor gyros te snijden. Gaat het gekoeld goed zo of voortaan toch iets bevroren door t snijmachine heen?
 
Wauw, dat zier er fantastisch uit! 😋
Gaat op het lijstje!
 
Bam! Gerechtje dit hoor! Ik zit net vol na een avondje grillrestaurant, maar dit bordje werk ik zonder problemen nog ffkes weg 😂
 
Ziet r heerlijk uit! Ging t makkelijk mee t snijapparaat? Ik heb ook iets vergelijkbaars..lijkt me ook top om mooie dunne plakken voor gyros te snijden. Gaat het gekoeld goed zo of voortaan toch iets bevroren door t snijmachine heen?

Ja, dat ding werkt erg goed. Ik had het vlees alleen gekoeld en dus niet bevroren, ging moeiteloos.
 
Zo dat ziet er erg lekker uit die taco’s! Handig zo’n snijmachine. Ben er zelf ook naar aan het kijken. Mag ik vragen welk merk en type deze is?
 
Wauw.
Wat een gaaf gerecht en fantastische foto's.
Het water loopt me hier letterlijk in de mond

Complimenten
 
Wauw dit ziet er echt zalig uit 🥰 lekkere frisse combinatie van ingrediënten, we twijfelen hier nog steeds of een spit een meerwaarde heeft maar als ik dit zo zie dan ga ik toch weer twijfelen 🤔
 
KIJK, met hoofdletters, wat een geweldig kleurig en lekker uitziend gerecht. Chapeau. 😋👍

Fijn snijwerk en lekkere bereiding aan het spit. Had zo ff een hapje willen proeven. 😋
Wat heb je met de rest van de ananas gedaan?
 
Dit is geweldig. Ik heb zelf die Netflix serie ook gekeken en taco al pastor is de primaire reden waarom ik een spit wil. Ik had zo graag willen aanschuiven 😍

Heb je wel eens zelf tortillas gemaakt? Zo nee kan ik dat echt aanraden. Het deeg is zo klaar. Het bakken kost wat meer tijd maar het is zoveel lekkerder dan uit een pakje
 
Wat een mooi kleurrijk bordje. Dat ziet er heerlijk uit. Ik ga de Netflix serie aan mijn lijst toevoegen.
 
Heerlijke foto’s en bedankt voor de Netflix tip. Ook maar eens kijken 😄
 
Terug
Bovenaan Onderaan