BasBQ
Beef en Steak

Tabel met gerechten met zelfde temperatuur?

Edwin84

Stoker
Berichten
358
Bij ons thuis hou ik zelf van een lekkere steak. Mijn vrouw houdt echter niet van vleessoorten waarop je wat meer moet kauwen. Ook boterzachte malse steak is gewoon niet haar smaak. Daarnaast eten de kinderen van 4 en 1 ook nog geen rood vlees, die van 1 zeker niet.

Als ik vrienden of familie op bezoek krijg wil ik eens een mooie grote steak maken op de kamado, maar uiteraard de vrouw en kinderen niet met honger achter laten. We kunnen in de keuken van alles maken, maar het lijkt me leuker om ook iets mooi op de BBQ voor hen te maken.

Is er ergens een website of tabel die aangeeft welke gerechten op dezelfde temperatuur worden bereidt? En kun je verschillende zaken wel combineren? Kan ik kip, rund, vis, groenten combineren zonder dat de smaken (met name vis) de andere gerechten gaan aantasten?

Een 2e kamado zou natuurlijk een goede optie zijn, maar wil het echt bij 1 apparaat houden :D.
 
Je kunt kijken naar gelijke bereidingstijden, maar handiger is denk ik om te kijken naar dezelfde bereidingstechnieken... bijvoorbeeld warm roken, inirect garen, grillen... jouw stukje rood vlees kun je eerst indirect garen en dan even afgrillen, maar die techniek kun je ook toepassen op een halve kip of een paar mooie karbonades. Warm roken kan met vis maar ook met kipfilets. Worstjes van varken of kip en een paar burgertjes kunnen ook tegelijk. Misschien moet het één wat langer dan het ander, maar de technieken zijn vergelijkbaar dus dat scheelt veel ruimte!
 
Hier een gelijkaardig ding. Ik bak gewoon wat voor mij. Morgen bijvoorbeeld gaat er varkenshaas op, stukje of 20 miniworstjes die,ik op een dubbele spies zet, en een paar balletjes op een stokje, nog wat spekfakkels. Dan zal er ook nog ajuin opmoeten en courgette. Most likely ook nog een paar scampi spiezen. Dit heeft allemaal een verschillende duur. Maar ik begin met de ajuin, effe erop dater wat grillmarks opzijn, dan naar de schotel, dan neem ik die spekfakkels, effe op het vuur en dan naar in directe zone, dan die miniworstjes wat kleur geven, dan de balletjes, dan de varkenshaas, dan de courgette, en als laatste de scampispiezen. Ik bekijk gewoon hoe lang heeft iets nodig en de groote van een stuk vlees, die balletjes en worstjes moet ik mij geen zorgen om maken. Die varkenshaas ook niet echt, die krijg ik altijd mooi rose. Die spekfakkels bijvoorbeeld dat is een dunne lijn tussen “ je kan dit gebruiken om iemand zijn kop in te kloppen” en “deze zijn lekker“, dit omdat zo dun is. Die sampis hebben ook echt niet veel nodig, dus gewoon effe denken wat moet er eerst op en hoe dik/groot is dat stuk. En je kan altijd wel een alu bakje of een paar klaar houden en effe inpakken Op warm te houden, Desnoods de oven ofzo even opzetten op lage temperatuur.

Nu dit is ook als je alles tegelijk op tafel wilt hebben. Maar als ik eens steak eet ofzo, dan doe ik eerste lading binnen, en dan ga ik rustig mijn steak grillen. Tsja dan eten we niet samen maar hier zijn ze 5 en 8 tegen dat ik opgeschept heb zijn ze meestal al klaar, dusja, stoort mij dus ook totaal niet om dan die steak nadien effe te grillen. Ook als er volk komt. Maar het grootste probleem dat ik heb zijn de grotere stukken vlees, dat kan dus alleen als iemand komt en dan moet ik meestal nog niet te speciaal gaan of ik kan het alsnog zelf opeten
 
Inderdaad leuk om te lezen dat het bij een ander ook zo gaat dat niet iedereen van steak houdt.

De bereidingstijd is niet het probleem. Dat is plannen. Het gaat me meer om de temperatuur zoals bij een reverse sear. Kan wel iets anders bakken als de steak rust, maar temperatuur krijg ik niet zo snel omlaag. Als ik dingen tegelijk bakt gaat de vis smaak dan niet in je vlees of andersom?

Als we BBQen met meerdere stukjes vlees dan maakt het me minder uit of we samen eten. Maar als ik een gerecht maak en mijn vrouw bijvoorbeeld op het fornuis groenten maakt en eventueel frietjes bakt of aardappelen bakt wil ik zelf wel het vlees/vis of een vegetarische optie (geen nepvlees) op de BBQ maken en samen eten met zijn allen.
 
Herkenbaar! Terwijl we hier met z'n vieren normaal gesproken hetzelfde eten. Ik wil van vrouwlief, als zij in de keuken bijvoorbeeld salade stokbrood friet oid voorbereidt, nog wel eens op mn donder krijgen als ik ineens op de Q toch iets langer of minder lang nodig blijk te hebben dan ik in eerste instantie had aangegeven :ROFLMAO:.
 
Herkenbaar! Terwijl we hier met z'n vieren normaal gesproken hetzelfde eten. Ik wil van vrouwlief, als zij in de keuken bijvoorbeeld salade stokbrood friet oid voorbereidt, nog wel eens op mn donder krijgen als ik ineens op de Q toch iets langer of minder lang nodig blijk te hebben dan ik in eerste instantie had aangegeven :ROFLMAO:.
That's bbq :cool:
 
Herkenbaar! Terwijl we hier met z'n vieren normaal gesproken hetzelfde eten. Ik wil van vrouwlief, als zij in de keuken bijvoorbeeld salade stokbrood friet oid voorbereidt, nog wel eens op mn donder krijgen als ik ineens op de Q toch iets langer of minder lang nodig blijk te hebben dan ik in eerste instantie had aangegeven :ROFLMAO:.
Zo herkenbaar. BBQen is geen exacte wetenschap.
Verschild wel eens hoe lang het duurt voor de BBQ goed aan is. Je wilt ‘m ook niet te lang van tevoren aan wanneer je met rookhout werkt. Het ene stukje vlees is ook het andere niet. En ook het weer heeft invloed.
Maar grootste invloed bij mij is toch vaak wanneer ik het vlees uit de vriezer heb gehaald. Soms nog lekker bevroren vanbinnen (wat op zich best fijn is voor reverse sear van lekker dikke stukken zoals cote de boeuf)
 
Zelfde, hier ben ik de steak liefhebber vrouw en kinderen niet . Maar het mooie van een Kamado met multi level systeem er in dat je wel zeker op verschillende temperaturen kunt werken in een keer .
Vind zelf deze opstelling zeer prettig vooral bij een vga bereiding.
Bij alleen vlees laat ik de deflector er uit .
Gietijzer voor het hete grill werk en pan daarnaast deflectorplate met 2 roosters boven elkaar .
Bovenste gebruik ik meestal voor de groente
IMG_0034.jpeg
IMG_0019.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan